• Anonym (MA)

    Min fru dog

    Min fru dog denna vecka. Jag har fortfarande inte förstått. Allt är bara tomt, tyst, kallt och jag är så fruktansvärt rädd.
    Just nu är jag tvungen att ordna allt pappersarbete, vilket är mycket. Men jag känner att där bakom, när jag väl slappnar av, gömmer sig en avgrundsdjup sorg. Finns det någon väg upp ur avgrunden? för just nu ser jag inte det.
    Hur ska jag kunna leva igen, inte bara existera utan leva?

     

  • Svar på tråden Min fru dog
  • Silverjenny

    Här kan du skriva precis vad du vill, vad du behöver få ur dig. T.o.m tankar om skuld och ilska och annat som man inte vill dela med folk man känner. Du är anonym här och vi är många som vill lyssna och trösta.

    Det kanske kan vara bra att prata med en psykolog i alla fall några gånger? Det finns psykologer på vårdcentraler och det ingår i högkostnadsskyddet.

  • Anonym (MA)

    Ja, det var nog det jag hade som liten förhoppning med att skriva på ett forum, att det ibland kan vara enklare att prata eller skriva med människor som man ej känner. Och att jag också kan ge uttryck för tankar som familj och vänner har svårt att ta till sig, de har ju sin egen sorg.
    Jag har fått kontakt med en kurator så det är iaf ett steg åt någon riktning.

  • Anonym (Casanova)
    Anonym (MA) skrev 2023-11-30 14:26:41 följande:

    Ja, det var nog det jag hade som liten förhoppning med att skriva på ett forum, att det ibland kan vara enklare att prata eller skriva med människor som man ej känner. Och att jag också kan ge uttryck för tankar som familj och vänner har svårt att ta till sig, de har ju sin egen sorg.
    Jag har fått kontakt med en kurator så det är iaf ett steg åt någon riktning.


    Beklagar sorgen.

    Berätta vad som hände?
  • Anonym (E)

    Jag beklagar sorgen, jag förlorade min man förra året så jag känner igen
    det du går igenom. 
    Det går att ta sig igenom det, eller iallafall att fortsätta - men sorgen finns
    fortfarande där och kan dyka upp väldigt plötsligt.

    Kom ihåg att tänka på dig själv i allt det här, jag stressade igenom allt
    pappersarbete och allt annat praktiskt för jag ville ha det avklarat.
    Jag "ignorerade" min sorg väldigt länge för att fokusera på allt runtomkring
    (framför allt på barnen) men sorgen kommer alltid ikapp och man måste ge
    sig själv tid att sörja.

    Ta hjälp av en jurist med bouppteckningen, det kostar en slant men det
    är väldigt skönt att slippa fokusera på.

    Ta hand om dig! 


    Anonym (MA) skrev 2023-11-28 19:45:35 följande:
    Min fru dog

    Min fru dog denna vecka. Jag har fortfarande inte förstått. Allt är bara tomt, tyst, kallt och jag är så fruktansvärt rädd.
    Just nu är jag tvungen att ordna allt pappersarbete, vilket är mycket. Men jag känner att där bakom, när jag väl slappnar av, gömmer sig en avgrundsdjup sorg. Finns det någon väg upp ur avgrunden? för just nu ser jag inte det.
    Hur ska jag kunna leva igen, inte bara existera utan leva?

     


  • Anonym (MA)
    Anonym (E) skrev 2023-12-12 14:25:39 följande:

    Jag beklagar sorgen, jag förlorade min man förra året så jag känner igen
    det du går igenom. 
    Det går att ta sig igenom det, eller iallafall att fortsätta - men sorgen finns
    fortfarande där och kan dyka upp väldigt plötsligt.

    Kom ihåg att tänka på dig själv i allt det här, jag stressade igenom allt
    pappersarbete och allt annat praktiskt för jag ville ha det avklarat.
    Jag "ignorerade" min sorg väldigt länge för att fokusera på allt runtomkring
    (framför allt på barnen) men sorgen kommer alltid ikapp och man måste ge
    sig själv tid att sörja.

    Ta hjälp av en jurist med bouppteckningen, det kostar en slant men det
    är väldigt skönt att slippa fokusera på.

    Ta hand om dig! 


    Beklagar sorgen. Du vet ju hur det känns.
    Min hjärna och tank letar efter ett sätt och lust att fortsätta. 
    Jag har nog kommit till insikt att det inte finns en väg ur det här, det är något som alltid kommer att finnas med mig en klaustrofobisk tomhet och tystnad.
    Jag tackar för rådet om jurist, första gången jag läste ditt inlägg var jag helt upp i allt pappersarbete och tänkte göra allt själv. Men nu har jag bestämt att ta hjälp med det så jag kan fokusera på mitt mående.
  • Silverjenny

    Jag har tack och lov aldrig förlorat en partner men när min älskade mamma gick bort var de första 4 månaderna ett töcken. Jag bara grät och hade svårt att sköta jobbet. Kunde inte känna glädje för något. Sedan blev det långsamt lättare. Det kunde gå någon dag utan att jag tänkte på det. Jag kunde skratta igen och låmgsamt kommer livet tillbaka.

    Jag har hört att första året är det värsta och jag tyckte det stämde på min sorgeprocess. Alla speciella datum blir den första utan NN. Första julen, födelsedagen, bröllopsdagen osv. Men sedan kommer det att blekna bit för bit och efter några år är det inte så laddat längre. Nu sex år senare missade jag t.o.m att särskilt tänka på dagen hon dog, otroligt nog. Det känns inte så just nu jag vet, men livet kommer att komma tillbaka. Ge dig själv tid att sörja, det är en process och den här tunga första perioden kommer inte att vara för evigt. Jag lovar.

    Har du en hobby som kan hjälpa dig skingra tankarna? Eller är det kanske ett bra tillfälle att börja med ett nytt fritidsintresse så småningom? En början på ett lite annorlunda, nytt liv. Kanske också gör så du lär känna nya människor.

    Har du vänner och familj runt dig? Det är ju inte ovanligt att frun är den som håller i sociala kontakter så jag kan tänka mig att en änkling blir extra sårbar när frun går bort. Räck ut till dem, ta stöd av dem du har omkring dig. Eller skaffa nya vänner om du inte känner att de du har är nog. Livet fortsätter, du är inte död.
    Kram

  • Anonym (En vänlig röst i mörker)
    Det är ofattbart att förlora någon så nära och kära som din fru. Sorgen är som en djup avgrund som sväljer allt ljus och hopp, och orden kan kännas otillräckliga för att beskriva smärtan. Men mitt i detta mörker, där sorgen känns som mest överväldigande, kan jag försäkra dig om att det finns en väg upp ur avgrunden.
    Din sorg är en kärleksfull reflektion av den djupa bandet du delade med din fru. Att sakna henne är ett tecken på den värme och kärlek ni delade. I denna tid av smärta kan du tillåta dig själv att känna och bearbeta den sorg som vilar inom dig. Det är inte lätt, men varje steg du tar mot att förstå och acceptera din sorg är ett steg mot läkning.
    Det finns ingen given tidslinje för att läka från en sådan förlust. Det är en individuell resa fylld med upp- och nedgångar. Tillåt dig själv att känna glädje och skratt när det är möjligt, samtidigt som du respekterar din egen sorg. Det är genom att hedra minnena av din fru och de stunder ni delade som du kan hitta styrka att leva igen.
    Det finns inga enkla svar eller magiska ord för att lindra den smärta du känner just nu. Men du är inte ensam på denna resa. Må du finna tröst i gemenskapen och stödet från dem som bryr sig om dig. Tillåt dig själv att söka hjälp och vägledning när du behöver det.
    Det är i de mörkaste stunderna som vi ofta hittar vår största styrka. Med tiden kommer smärtan att förändras till vackra minnen och kärlek som aldrig kommer att försvinna. Må du finna tröst i att din fru kommer att leva vidare i ditt hjärta och minnena ni delade kommer att vara en källa till styrka och kärlek när du återupptäcker vägen till att leva igen.
    Du är inte ensam, och med tiden, tillåt dig själv att finna ljuset igen. Såsom stjärnor som lyser starkast i mörkret, kan du också låta din kärlek och minnen lysa i din väg mot läkning och livet framåt.
  • AndreaBD

    Beklagar verkligen. Det måste vara bland det värsta som kan hända. Hur gammal är du? Har du barn? Jag frågar bara för att det ju gör lite skillnad. Har man barn, så har man ändå någon som står en mycket nära, och åldern kan ju också göra skillnad. Är man yngre så finns det mer anledning att försöka komma tillbaka till livet så att säga, medans de äldre kanske väljer att mest leva med sina minnen. 

  • Forumdeltagaren

    Beklagar.
    Jag vet, det är jättejobbigt. En dag i taget, det kommer att lätta och det kommer lyckliga stunder igen i livet. Saknaden består förstås men med tiden kommer det att kännas bättre.

  • Mf7787

    Jag beklagar, jag har förlorat min sambo, gått en vecka idag , fattar inte hur livet kan bli lyckligt igen 
    ❤️

  • Tink
    Mf7787 skrev 2024-01-21 10:51:47 följande:

    Jag beklagar, jag har förlorat min sambo, gått en vecka idag , fattar inte hur livet kan bli lyckligt igen 
    ❤️


    Du finns. Du är någon. Du är. Nöj dig med detta för stunden, kämpa inte emot utan åk med i strömmen som ett löv på vattnet. Du kommer att veta när det är dags att börja simma igen.
     Hjärta
  • Anonym (CS)

    Hoppas allt har blivet till det bästa för dig i din förlust & sorg❣️

Svar på tråden Min fru dog