• fornminne

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

anonym05swe skrev 2024-08-25 12:05:46 följande:

Jag har själv sagt att jag aldrig haft flickvän ja. Betyder inte att jag är en dålig person för det. Vet inte vad jag gör fel. Mår inte jättebra över att inte ha meddelat henne än ens någonting om mina känslor eller ens bjudit ut henne än. 

Om du någonsin varit på en dejtningapp vet du om att det finns folk som söker kortsiktigt eller "lättsamt". Nej, klart man inte kan bestämma att den ska vara lång och kärleksfull men det är rimliga mål. 

Det är en väldigt svår fråga att svara på. Dels då jag skulle älska att vara hennes partner men dels också för jag föredrar länge relationer. Tror inte jag skulle ångra det nej. Har samtidigt så dåligt samvete att för att jag inte bjudit ut henne eller erkänt något för henne.

Du behöver inte ha dåligt samvete. Du straffar ingen annan än dig själv. Du måste inte göra något, det är inget brott att vara passiv, men då blir det ju inget heller. Med denna eller med någon annan tjej.

Tjejen i lumpen tror jag tyvärr inte du har så stor chans på. Ni känner bara varandra ytligt, ni har träffats några gånger på event, du har skrivit till henne och hon har svarat. Men hon har inte ansträngt sig för att fördjupa er relation, eller på något sätt visat att hon skulle vara mer intresserad av dig än av någon annan.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2024-08-25 12:40:11 följande:

Samtidigt så har jag inte berättat sanningen för henne. Vill verkligen att saker ska ske rörande relationer för nu är det helt dött verkligen. Om jag inte blir ihop med henne har jag ingen aning med vem jag kan bli ihop med alls. Vill bjuda ut henne verkligen. Ska skriva med henne idag iaf och kanske bjuda ut henne nu.

Så vad ska jag göra då enligt dig? Bara ge upp? Vill verkligen skaffa flickvän (helst henne) men om jag blir avvisad får jag bara försöka hitta någon annan. Dock så vet jag ingen annan jag kan se mig själv med nu alls. 

Kärlek och dejting ska alltid vara så otroligt komplext och riskfyllt tyvärr. Hade helst bara velat träffa och bli ihop med någon utan att behöva stressa, krångla osv. 

Vad du ska göra? Gilla läget, sluta tänka för mycket, sluta haka upp dig på allt.

Om du tycker att kärlek och dejting är så "otroligt komplext och riskfyllt", kanske du ska ta en paus från det? Plugga, ägna dig åt dina intressen, lär känna nya människor på studieorten, umgås med folk, lär dig hur andra människor fungerar.

En vacker dag kanske du träffar någon du gillar och som gillar dig, utan att det behöver kännas så himla jobbigt eller krångligt. Så nej, du ska inte ge upp, men de strategier du hittills har använt fungerar ju inte. Och du är bara 19 år, du har många år på dig att hitta en livskamrat.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2024-08-25 19:32:17 följande:

Jag gör det men det läget är katastrof och inget blir bättre av att gräva ner tankarna i sanden. 

Nä, för vill vara i en kärleksfull relation. Ska dock plugga, göra det jag gillar, träffa folk osv. 

Jag tror inte att något kommer ske om jag bara väntar. Ja, vet att att jag kan göra om saker i sättet för att nå dit. 

På vilket sätt är läget katastrof?

Om du vill vara i en kärleksfull relation måste du anstränga dig mer än du har gjort hittills. Du tycker att vägen dit är jobbig och svår. Men en kärleksfull relation är inget som dimper ner i knät på en. En kärleksfull relation börjar med att träffas och lära känna varandra, samt därefter fördjupa relationen om båda vill.

Det steget kommer du inte runt hur du än gör.

Nej, inget sker om du bara väntar. Men ibland kan man behöva en paus. Du verkar behöva det. Det betyder inte att du ska vänta i flera år, bara att du nog skulle må bra av att fokusera på annat ett tag.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2024-09-06 23:11:42 följande:

Har tänkt på flera möjliga saker men allt detta är otroligt krångligt (speciellt iom att jag nu på uni också träffat två rätt attraktiva kvinnor som jag dock inte har känslor för iom att jag enbart har känslor för hon jag gillar, finner dock fortfarande de attraktiva varav en av de även rolig och intellektuell att diskutera med.) Ja, vet flera saker jag skulle bjuda in henne till. 

Finns en mängd saker ex gå tillsammans, prata i timmar på någon strand, göra något aktivt tillsammans ex m.m.

Verkar någon av kvinnorna på uni intresserade av dig?
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2024-09-06 23:42:16 följande:
    Vet inte, vi pratar en del men jag har inte gjort något för att visa att jag är intresserad då jag inte har känslor. Så omöjligt att bedöma. 
    Du har ju inte gjort något för att tydligt visa att du är intresserad av tjejen i lumpen heller? Men inget tyder hittills på att hon är intresserad av dig på samma sätt som du är av henne. Visst, säkert vet du inte förrän du frågar. Men det gör du ju aldrig.

Jag undrar mest om detta är ett mönster som går igen hos tjejer du träffar och finner attraktiva. Att de inte ser dig på samma sätt. 
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2024-09-07 00:24:45 följande:

Har skrivit med henne vilket ändå är en intention. Ska bjuda ut henne som sagt. 

Nu har jag inte ens försökt blivit ihop med någon av dem. (Tycker en av dem är mer intressant än den andra men har inte känslor som sagt och inte heller en plan på att försöka bli ihop med henne) Aldrig heller haft flickvän tidigare som sagt vilket är jobbigt. Skulle dock vara en bra pojkvän då jag kan ge maximal kärlek och kompromissa. 

Eftersom du aldrig har haft ett förhållande, kan du inte veta hur du skulle vara som partner. Du har bara en teoretisk föreställning om vad ett förhållande innebär. Men första steget är oavsett att både du och tjejen är intresserade. Dit har du inte kommit än. Inte med någon tjej, efter vad det verkar. 

Gällande tjejen i lumpen, har du upprepat samma sak i över ett halvår nu. Att du ska bjuda ut henne osv. Men det händer ju aldrig.
  • fornminne

Sen är alla nybörjare i början. Det är inte ovanligt att vara oerfaren i din ålder.

Skulle du träffa en tjej du klickar med, och där båda är intresserade, behöver du inte oroa dig för att sakna erfarenhet. Som sagt, alla har varit där. Någon gång måste vara den första.

Men då måste du först komma till det stadiet. 

• fornminne
    anonym05swe skrev 2024-09-13 10:23:55 följande:

Behöver inte vara så. Kan fungera. 

Det är överlag dock väldigt jobbigt med allt detta krångel och stress för allt detta. Vill verkligen ge allt i en relation i en bra relation.

Det är inte stressigare eller krångligare än du gör det.

Du lägger onödigt mycket energi på att tycka att det är jobbigt. I stället för att bara bestämma dig.

Antingen hör du av dig till tjejen du gillar och försöker få till en träff. Eller så struntar du i det och fokuserar på annat.

Alla kan vela fram och tillbaka, men ditt beteende är inte sunt.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2024-09-16 16:38:43 följande:
    Främst avståndet. Vet heller inte vem annars jag kan bli ihop med om detta inte går vägen. 
    Du är inte ens 20 fyllda. Du har hela livet framför dig. Varför måste du bli ihop med någon nu?

Du skriver att du så gärna vill vara i en relation, men anstränger dig inte tillräckligt för att få en.

Troligen kommer det inte att "gå vägen" med tjejen i lumpen, oavsett vad du gör eller inte gör. Hon verkar inte jätteintresserad eller angelägen om att ses. Risken är dessutom stor att hon träffar en annan kille i lumpen. Kanske har hon redan gjort det?

Ställ in dig på att hitta någon annan, helst där du bor eller i närheten. Inte flera timmar bort.

Men du verkar inte så intresserad av det. Du verkar mest vilja drömma och beklaga dig.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2024-09-23 22:10:53 följande:
    Nä för jag skulle kunna hantera problemet väl och försöka hitta en lösning om vi blir ett par. Är dock tufft nu i läget där vi inte är ett par osv och avståndet är långt samtidigt som normen är att jag måste typ visa jättemkt intresse redan för att det ska inses. Vill såklart visa intresse men inte ge iväg för mkt info så här tidigt redan.
    Tror du att du kommer att bli ihop med henne?
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2024-09-25 12:42:57 följande:

Jo, skulle kunna hantera det men föredrar det inte. Sade tidigare att jag inte föredrar långdistans. Ja, skulle göra det jag kan för henne. 

Inte gjort något? Skrivit med henne länge men det är inte enkelt, har ALDRIG haft en flickvän tidigare. 

Jag har inte velat bli misstolkad nej eller riskera något liknande. 

Blir enklare för då kan en skriva oftare och försöka ses. 

Hur vet du att hon är singel? Hon kanske träffar en kille i lumpen, eller redan har gjort det.

Ju längre du väntar, desto större risk att hon hinner träffa någon annan, om det inte reda har skett.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2024-10-23 10:39:22 följande:
    Varför anser du det? 

Återkom i tråden när du har träffat tjejen i stället, eller någon annan tjej.

Det är meningslöst att fortsätta skriva innan dess. Det går bara runt i denna tråd.

Du skriver att du inte gillar modern dejting, vad det nu är. Det behöver du inte göra, och det finns många sätt att träffas på.

Men du inser väl att man måste _träffas_ och _ungås_ för att bli tillsammans med någon? 

Du kan inte bli tillsammans med en tjej utan att umgås med henne, oavsett vad ni gillar att göra. Man kan börja lära känna varandra online som ni har gjort, men det räcker inte. Du vet fortfarande inte ens om hon är intresserad, du vet inte ens om hon är singel! 

Så vad är meningen med denna tråd? 

• fornminne
    anonym05swe skrev 2024-10-23 10:54:46 följande:

Ja och jag vill träffa henne såklart. 

Ja, jag vet men ogillar det med att man behöver organisera och krångla en massa. Skulle helst växa ihop naturligt i en relation utan att behöva krångla en massa. 

Ja, jag vet och vill träffa henne. Ska bjuda ut henne när det passar.

Återkom när (om) du har träffat henne då. Eller när (om) ni har bestämt att ni ska ses, bara du och hon. 

Återkom när du faktiskt har något att berätta. Fler råd behöver du inte, du har redan fått massor. 
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2024-10-29 16:36:32 följande:
    Tänk om hon tolkar det som att jag enbart gillar henne för hur hon ser ut ex (tror inte hon skulle göra det men det kan ske) eller att hon tolkar det som att jag stressar fram det?
    Om du inte vill avslöja dina känslor innan ni ses, kan du föreslå en mer vänskaplig träff. Du kan skriva och säga att du ska till hennes stad (var hon nu befinner sig) och fråga om hon har lust att ses när du är där. Svarar hon ja kan ni bestämma tid och plats. Sen kan du ta det därifrån.

Det är så de flesta blir ihop med någon, om de inte är mer rakt på sak.

Du kommer aldrig att få en flickvän om du inte klarar av stegen innan, dvs att träffas och lära känna varandra.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2024-11-09 15:40:15 följande:

Nej det har jag inte. 

Ska skriva med henne mer.

Vill du fortsätta ha kontakt med henne, även om ni inte skulle bli ett par? Om hon redan är upptagen eller inte intresserad av mer än vänskap.

För i så fall kan du ju fortsätta skriva med henne oavsett. Du förlorar inget på det.

Men vill du inte vara bara vän med denna tjej, men ändå fortsätter lägga tid och energi på henne utan att ta reda på om hon är singel och intresserad, slösar du bara din tid.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?