• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

felicityporter skrev 2024-12-03 17:45:31 följande:
    Men då måste ju trots allt en av personerna faktiskt FRÅGA den andra om han eller hon vill träffas igen på en fika (som exempel) och dessutom tror jag inte att de flesta vuxna bestämmer sig för att bli tillsammans på första dejten. Åtminstone inte uttalat.
    Ja men finns också folk som blivit ihop utan att ens haft det i tanken från början. 

Sade inte heller första dejten utan efter snarare att man träffats innan en gång då som exempel. Jag personligen hade nog velat träffa personen minst 2-3 månader innan ett förhållande men finns säkert personer som jag skulle kunna undanta från det. 
  • anonym05swe
    Anonym (Lillan) skrev 2024-12-04 11:11:24 följande:
    Detta fungerar ju bara om man bor på samma plats och ungås som vänner. Ni har avstånd och du är intresserad, då måste du ta initiativ till att ses För att ni ska kunna utveckla er relation, ses som vänner eller dejt.

hur är du med vänner, tar du inga initiativ där heller till att ses? Det är sällan saker bara landar i ens knä, ibland måste man ta initiativ för saker ska kunna hända.
    Ja och jag vill också bjuda ut henne. Är inte heller en sådan kille som inte bryr mig om henne på riktigt för jag bryr mig om henne på riktigt. 
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2024-12-04 14:40:24 följande:
    Du bryr dig inte om henne på riktigt, du bryr dig om henne i teorin. Känslan att du bryr dig om henne sitter instängd i ditt huvud, och du har inte släppt ut den därifrån. Så länge du inte med ord eller handling visar att du bryr dig om henne på riktigt, så är det bara en teori som saknar betydelse för andra än dig själv.

Av det du har berättat i tråden är jag 99% säker på att hon inte är intresserad av dig, men du lyssnar inte på vad vi i tråden tror och säger, trots att vi har erfarenhet och flera av oss är kvinnor själva. Därför tror jag att du bör fråga henne om en dejt, så att du kan släppa henne och gå vidare. Innan du har fått ett klart verbalt besked "ja" eller "nej" kommer du fortsätta posta inlägg i den här tråden, men inte göra något i verkligheten.

Om jag inte hade brytt mig hade jag inte varit i hennes DM. Om jag inte hade brytt mig om henne hade jag inte pratat med henne på eventen. Om jag inte hade brytt mig hade det inte känts väldigt jobbigt angående detta som det gör nu. Är knappast en teori. 

Går inte att veta än men ska bjuda ut henne ja. Du tror jag själv är glad med detta läge?

• anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-04 16:47:15 följande:
    Jag tror att du mår dåligt för att du innerst inne vet att du förmodligen inte har en chans på den här tjejen, oavsett om ni bor 500 meter eller 500 mil från varandra. Därför tar du inga avgörande steg så att du kan fortsätta drömma om henne.

Det handlar inte om avstånd, många har distansförhållanden. Men du vill inte få dina drömmar krossade genom att bli avvisad.

Jag tror också att du har svårt att förstå dina egna och andras känslor, hur andra människor fungerar, samt hur relationer fungerar och blir till. Du har en slags föreställning om hur det ska vara, som stämmer dåligt överens med verkligheten.

Därför har du också svårt att förstå att du I LÄNGDEN skulle må bättre om du antingen gör slag i saken eller släpper den här tjejen. I stället för att dra ut på det.

Du mår dåligt för att du har fastnat i detta. Du behöver komma vidare, fokusera på annat, umgås med människor IRL osv.

Jag tycker såklart det är tufft men tror inte som du tror att jag "inte har en chans". Jag vill ta avgörande steg såklart. 

Handlar i mångt och mycket om avstånd jo. Självklart vore det jobbigt att bli avvisad men handlar inte om det. 

Håller inte med. Bara för man har en annan syn på hur man föredrar en relation betyder det inte att det är fel. 

Jag ska bjuda ut henne. 

Nja, har inte haft flickvän tidigare heller så är tyvärr van med detta läget. 

• anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-05 09:59:17 följande:
    Ingen har påstått att det är fel att tycka och tänka som du gör.

Bara att du inte kommer att få en relation om du fortsätter som nu.

Du vill ju ha en flickvän? I över ett års tid har du skrivit hur gärna du vill bli tillsammans med någon, helst tjejen i lumpen.

Detta verkar uppta mycket av dina tankar och du skriver att du mår dåligt av situationen. Så hur ska du göra? Fortsätta må dåligt? Det är knappast konstruktivt. Det är DET vi skriver.

Om du verkligen trodde att du hade en chans på henne, hade du satt in en stöt för länge sen. I stället velar du och kommer med undanflykter.

Men det spelar ingen roll. Självklart gör du som du vill, men ingen här i tråden kan hjälpa dig. 

Vissa har antytt det och många normaliserar de nuvarande dejtingnormerna med folk som dejtar enbart för bekräftelse, medvetet söker kortsiktigt m.m. 

Jag vet in om det stämmer men jag är redo att förändras för att hamna i en bra relation, inte en relation för sakens skull. Jag vill bara hitta den rätta. 

Nej, för vill som sagt inte stressa henne eller sätta press på henne. Kan även tolkas fel om det är inte på plats heller. 

Jag är redo att agera mer som sagt. 

• anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2024-12-05 16:45:49 följande:
    Men snälla du, dejtingnormer har ingen som helst betydelse så länge du inte frågar den här tjejen om en dejt! Ingen dejt - inga dejtingnormer.

Allt det du önskar; omoderna dejter, en bra relation, att träffa den rätta - kräver att du agerar. Att du gör något. Att du säger att du är redo, säger att du ska göra saker betyder ingenting. Snacka går bra, men vill du ha någon slags resultat är det handling som gäller!

It takes two to tango. Jag påverkas givetvis av det samhället jag lever i, det är samma personer jag lever i samma samhälle som och i samma samhälle där jag söker en relation i. Självklart har det betydelse. 

Ja och jag kommer agera mer.

• anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-06 11:14:37 följande:

Vi är många som har funderat över hur du fungerar i livet i allmänhet, det enda som har kommit fram är att du inte är intresserad av socialt umgänge och är ganska introvert.

Har du lärt känna några nya på universitetet? Går du ens kvar eller är du hemma igen?

Ingen människa är en ö, det är självklart så att den du är i vardagen också visar sig när det kommer till dejting och relationer och så som du beskriver dina tankar och din brist på agerande säger oss andra väldigt mycket. Ser du dig som en som passar in i normen eller förstår du att du är lite annorlunda?

Jo jag är intresserad av det såklart och är inte så introvert bara för jag inte bjudit ut henne. Det är en rätt stor sak faktiskt att göra. 

Ja det har jag men alla är så mycket äldre än mig i princip så finns inte särskilt många med gemensamma intressen m.m. 

Nej jag passar bra in i normen och är inte annorlunda. Knappast så jag pratar om hon jag gillar på uni. Ingen förutom typ 3 tjejer som gick på samma gymnasium som jag vet on det (de vet dessutom bara förnamnet). Är rätt normalt att vilja hålla privata saker privata. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-06 14:56:37 följande:

Att enbart söka bekräftelse och enbart söka kortsiktigt är inte alls någon norm. Sluta hitta på.

Normen är snarare att söka långsiktigt. Inte alltid i din ålder, men redan då är det ganska vanligt. Och de allra flesta vill förr eller senare ha en långsiktig relation. Alltså = norm.

Men när man letar partner får man ofta prova sig fram. Och alla relationer håller inte, även om det är målet. Det finns många anledningar till att förhållanden tar slut.

Men om du känner som du gör, är det väl bara att strunta i det som skrivs i tråden? Ingen tvingar dig att ta till dig.

Tyck som du vill och lev som du vill. Förmodligen som evig singel om du fortsätter som nu. Men som sagt, du gör som du vill. Det är ditt liv och ditt val. Ingen här kan ändra på dig. 

Det är det visst. Andelen i långvariga relationer är färre än andelen i korta relationer. 
    Nja många söker tyvärr kortsiktigt. 
    Ja inte sagt annat och jag är som sagt redo för det. Skulle hantera en relation jättebra som sagt. 
    Nej för jag har följt en del råd och ska bjuda ut henne. Känns dock typ hopplöst för om detta inte går vägen. Vill bara vara i en stabil, bra och kärleksfull långsiktig relation utan krångel, bråk osv. 

Nej jag ska försöka agera mer för att sluta vara singel. Men är inte enkelt speciellt om jag blir avvisad.
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-12-06 16:09:47 följande:
    Fast du skriver ju så här: 

Självklart vore det jobbigt att bli avvisad men handlar inte om det. 
    Så vad handlar det om då, som gör att du inte vågar? 
    Handlar mer om att jag rädd för att det ska tolkas fel av henne som sagt. Att bli avvisad är jag tyvärr van med...
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?