• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-04-22 18:17:02 följande:
    Ja, det gör jag. Vi ses på det eventet i Juli på en viktig plats i Sverige. 
    Då hörs vi i juli. Fram tills dess finns väl inget mer att skriva om. Planen är klar.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-04-22 18:15:27 följande:

Jag har följt råden (dm:at med henne en del totalt) som folk sade att jag skulle och pratat med henne på riktigt när vi sågs senast. Det är inte kört att det blir oss absolut inte. Så jag förväntas alltså 1. Falla för någon annan? 2. Dejta flera personer åt gången och göra saker med dem samtidigt utan att gå exklusivt? 

Jag vill helst dejta en person åt gången och bli exklusiv vid kanske den 4-5:e dejten om vi båda är okej med det. Men mitt huvudfokus nu är fortsatt hon jag har känslor för som jag ska göra det som jag skrev förut om. 

Feg? Det är pga känslor och mina rädslor som är befogade jag inte erkänt mina känslor och våga bjuda ut henne än. 

Jo, jag har redan följt en mängd råd.

Vilka råd har sagt att du ska skriva så sällan och om så ytliga saker att du inte kan skriva mer av risk för att upprepa dig? Inga!
    Vilka råd har du då följt?

Du ska ge upp henne för att det är kört för dig.
    Att du ska dejta flera samtidigt är det ingen som har sagt, och nu är du genast tillbaka i ditt påhittade mönster om att 5 dejter är lagom för att bekänna dina känslor.

You know nothing Jon Snow.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-04-22 18:17:02 följande:
    Ja, det gör jag. Vi ses på det eventet i Juli på en viktig plats i Sverige. 
    Så nu ska du vara passiv till i juli?
    Vad var det jag sa precis, du skjuter på det tills hon ska göra lumpen och du flytta, och då går det inte längre.... Men du kan intala dig att det är vad det eror på, inte att du var passiv och hon ointresserad.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-04-22 18:22:38 följande:
    Vilka råd har sagt att du ska skriva så sällan och om så ytliga saker att du inte kan skriva mer av risk för att upprepa dig? Inga!
    Vilka råd har du då följt?

Du ska ge upp henne för att det är kört för dig.
    Att du ska dejta flera samtidigt är det ingen som har sagt, och nu är du genast tillbaka i ditt påhittade mönster om att 5 dejter är lagom för att bekänna dina känslor.

You know nothing Jon Snow.

Fått rådet att aktivt ta kontakt med henne och det har jag gjort bland annat, har även fått rådet att prata med henne mkt på eventen och det har jag gjort. 

Det är inte kört. Fast i något svar nyss kan det tolkas som det? Varför ska man alltid bekänna känslor så tidigt? Vill lära känna den jag gillar mer innan det.

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-04-22 18:25:35 följande:

Fått rådet att aktivt ta kontakt med henne och det har jag gjort bland annat, har även fått rådet att prata med henne mkt på eventen och det har jag gjort. 

Det är inte kört. Fast i något svar nyss kan det tolkas som det? Varför ska man alltid bekänna känslor så tidigt? Vill lära känna den jag gillar mer innan det.

Du måste inte bekänna känslor så tidigt men du behöver vara aktiv för att lära känna henne.

Det har gått 5 månader och ni har fortfarande inte träffats själva, det är inte att vara aktiv.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-04-22 18:23:54 följande:
    Så nu ska du vara passiv till i juli?
    Vad var det jag sa precis, du skjuter på det tills hon ska göra lumpen och du flytta, och då går det inte längre.... Men du kan intala dig att det är vad det eror på, inte att du var passiv och hon ointresserad.

Hon vet inte att jag är intresserad antagligen och inget i våra dm:s har innehållit någon form av romantisk kontakt. 

Passiv? Nej, ska försöka skriva mer men allt är inte så enkelt som ni målar upp det. Aldrig haft tjej tidigare heller och enbart 4-5 personer jag känner på riktigt vet om det. 

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-04-22 18:25:35 följande:
    Varför ska man alltid bekänna känslor så tidigt? Vill lära känna den jag gillar mer innan det.
    Det var för övrigt du som skrev att du var "kär på riktigt" när ni knappt träffats, så hur ska du ha det?
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-04-22 18:28:12 följande:

Hon vet inte att jag är intresserad antagligen och inget i våra dm:s har innehållit någon form av romantisk kontakt.

Passiv som sagt.
    Passiv? Nej, ska försöka skriva mer men allt är inte så enkelt som ni målar upp det. Aldrig haft tjej tidigare heller och enbart 4-5 personer jag känner på riktigt vet om det. 
    Då borde du lyssna på råd från de som dejtat...
    Vad vet bara 4-5 personer? Att du är oerfaren? Det vet nog fler. Inget fel med det heller, men allt verkar så STORT för dig om andra vet, hur kommer det sig?

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-04-22 18:30:34 följande:
    Passiv som sagt.
    Då borde du lyssna på råd från de som dejtat...
    Vad vet bara 4-5 personer? Att du är oerfaren? Det vet nog fler. Inget fel med det heller, men allt verkar så STORT för dig om andra vet, hur kommer det sig?

Passiv? Nja, snarare att jag inte aktivt vill ta förhastade beslut

Nej enbart 4-5 personer vet att jag gillar en person på riktigt. För att kärleksrelationer/dejta enbart är en privatsak egentligen.

• Anonym (Hej)

Det är klart att du uppfattas som passiv. Du har väntat i snart ett halvår på att bjuda ut henne och det ser inte ut som att det kommer att ske inom det närmaste, du har inte ökat på antalet skrivtillfällen och du har inte blivit mer personlig i dina meddelanden. För några månader sen var du totalt säker på att ni skulle ses men resorna från din stad var lite krångliga, är inte det att vara passiv?

Det enda du har gjort är att du har skrivit till henne och pratat med henne på ett par träffar. Pratade ni själva när ni sågs eller var det massa andra människor runt er? Pratade ni i grupp eller var det du och hon som förde ett samtal? Var samtalet sådant att hon kommer ihåg vad ni sa eller var det mest ett artigt samtal?

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?