• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-02-06 20:38:46 följande:
    Men du beskriver det som att du gör allt. Vad är det du gör som är så stort? Vad är det du gör som är annorlunda mot när man vill lära känna en ny vän?

Att jag ens dm:ade från första början, tidigare när jag gillade en person så gick jag rätt fram till 'na och det gjorde det betydligt mycket stelare efteråt (vi var i samma klass). Nu har jag tagit det lugnt, skrivit med henne en del men inte för ofta. Vågat ställa frågor. (Inte direkt så en kille dm:ar en tjej om hon är hetero såvida den inte är nära vän om syftet inte är romantiskt) 

Jag ska dock i framtiden våga ställa lite djupare frågor. Vill dock inte bara hoppa in i ett förhållande utan att det känns rätt. Vi behöver känna varandra på djupet först (enligt mig). Vad mer borde jag göra?

• Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-02-06 20:48:29 följande:

Att jag ens dm:ade från första början, tidigare när jag gillade en person så gick jag rätt fram till 'na och det gjorde det betydligt mycket stelare efteråt (vi var i samma klass). Nu har jag tagit det lugnt, skrivit med henne en del men inte för ofta. Vågat ställa frågor. (Inte direkt så en kille dm:ar en tjej om hon är hetero såvida den inte är nära vän om syftet inte är romantiskt) 

Jag ska dock i framtiden våga ställa lite djupare frågor. Vill dock inte bara hoppa in i ett förhållande utan att det känns rätt. Vi behöver känna varandra på djupet först (enligt mig). Vad mer borde jag göra?

Nu låter det som om du inte tror män och kvinnor kan vara vänner och att hon borde förstått ditt intresse för att du alls kontaktade henne?

Jag kan säga att ditt allt inte är självklart för det kvinnliga släktet.
  • Anonym (Oj)
    anonym05swe skrev 2024-02-06 20:09:10 följande:
    Nej, ska berätta efter ett tag. Typ i Maj

Jag gillar hur du skjuter deadlinen framför dig hela tiden. Först januari sen blev det mars, därefter april och nu maj. 

Du är rädd för att tala om för henne att du är intresserad. Du tror att hon kommer att se dig som ytlig om du visar intresse. 

Du är rädd för att dina kompisar eller bekanta ska få reda på att du tycker om henne. 

Du tycker att det är ett problem att ni bor på olika ställen.

Du vill dejta henne men bara om det leder till något seriöst. 

Du har försökt sedan november bara träffat henne tre gånger och aldrig varit ensam med henne. 

Fu har ?bestämt dig? för att agera för åtminstone tredje gången

Du förstår inte vad andra säger till dig när de försöker vägleda dig utan gå runt och runt i ditt resonemang och svarar med någonting som är helt obegripligt. 

Det här är en fråga till alla:

Är det en korrekt summering av alla dessa 120 sidor som skrivits i den här tråden?

• Anonym (X)
    Anonym (Oj) skrev 2024-02-06 20:54:49 följande:

Är det en korrekt summering av alla dessa 120 sidor som skrivits i den här tråden?

Ja.
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-02-06 20:54:02 följande:
    Nu låter det som om du inte tror män och kvinnor kan vara vänner och att hon borde förstått ditt intresse för att du alls kontaktade henne?

Jag kan säga att ditt allt inte är självklart för det kvinnliga släktet.
    Well jo det kan det men enligt typ alla i min ålder så dm:ar man inte någon bara för att. Jag gav dessutom henne en komplimang (sade att det trevligt att träffa henne och att det alltid varit roligt att träffa just henne)
  • Anonym (Tiden går)
    Anonym (Oj) skrev 2024-02-06 20:54:49 följande:

Jag gillar hur du skjuter deadlinen framför dig hela tiden. Först januari sen blev det mars, därefter april och nu maj. 

Du är rädd för att tala om för henne att du är intresserad. Du tror att hon kommer att se dig som ytlig om du visar intresse. 

Du är rädd för att dina kompisar eller bekanta ska få reda på att du tycker om henne. 

Du tycker att det är ett problem att ni bor på olika ställen.

Du vill dejta henne men bara om det leder till något seriöst. 

Du har försökt sedan november bara träffat henne tre gånger och aldrig varit ensam med henne. 

Fu har ?bestämt dig? för att agera för åtminstone tredje gången

Du förstår inte vad andra säger till dig när de försöker vägleda dig utan gå runt och runt i ditt resonemang och svarar med någonting som är helt obegripligt. 

Mycket korrekt.

Lägg även till hans andra trådar där han sänder andra signaler. T ex om han ska skaffa en kk som totalt krockar med tråden där han dissar modern dejtingkultur. 

• Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-02-05 13:43:44 följande:
    Andra har dessutom sagt att jag ska prata med mina vänner om det om situationen. Vill självklart prata med henne men tänk om det läcker till andra? Tror inte hon gör det men tänk om det gör det? Jag vill enbart berätta för andra om det antingen vid ett ev förhållande eller typ 3-5 år efter det.
    Inte normalt att grubbla över och ta hänsyn till sånt, i de här sammanhangen. Låter verkligen omoget. 
  • Unfortunate Barista

Du måste avdramatisera den här bilden som du har skapat av henne. du har gjort det här till en jätte grej och du har väldigt vag uppfattning om vem den här personen är. 

Som kille initierar man en relation genom att visa intresse, inte en vänskaplig utan ett romantiskt intresse för tjejen i fråga. Detta gör du genom att tydligt visa att du vill ha henne och backar upp det med att visa att du är både självsäker, öppen och intressant. 

Detta kan du göra genom att tex skoja med henne och anspela på er attraktion. Det är det som kallas för att flörta. Det visar att du är framåt. Det är väldigt enkelt när du kommer igång men du måste våga. 

• Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-02-05 14:41:57 följande:
    Inte mig emot direkt men skulle berätta för andra om vi blir ihop offentligt bara. Vill dock inte berätta om det inte blir oss utan inte säga någonting alls då snarare eller vänta 3-5 år efteråt så en lång tid har gått.
    Vilka märkliga tankegångar, aldrig sett något liknande
  • anonym05swe
    Unfortunate Barista skrev 2024-02-06 21:17:19 följande:

Du måste avdramatisera den här bilden som du har skapat av henne. du har gjort det här till en jätte grej och du har väldigt vag uppfattning om vem den här personen är. 

Som kille initierar man en relation genom att visa intresse, inte en vänskaplig utan ett romantiskt intresse för tjejen i fråga. Detta gör du genom att tydligt visa att du vill ha henne och backar upp det med att visa att du är både självsäker, öppen och intressant. 

Detta kan du göra genom att tex skoja med henne och anspela på er attraktion. Det är det som kallas för att flörta. Det visar att du är framåt. Det är väldigt enkelt när du kommer igång men du måste våga. 

Du tror jag kan flörta? Är liksom oerfaren men är inte mig emot att detta blir mitt första förhållande. Kan verkligen inte flörta.

Jag har inte en särskilt vag uppfattning för har träffat henne flera gånger och vi ska ses igen. 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?