• Ekdahl

Finns det ett samband mellan hur mycket man städar och hur bra liv man har?

Jag har funderat på detta och tror att det finns ett samband. Nämligen att ju mer man städar desto större livskvalitet.

Det finns säkert en topp där det blir för mycket och det istället ger minskad livskvaliteten men det är så få som är där att man kan bortse från dessa.

Grundtanken är att om man städar har man ordning på sitt liv vilket i sig ger lugn harmoni och lite stress.

Vad tror ni?
  • Svar på tråden Finns det ett samband mellan hur mycket man städar och hur bra liv man har?
  • Ekdahl
    Anonym (t) skrev 2023-11-18 18:39:38 följande:

Ah. Du lever uppenbarligen inte i verkligheten och är inte intresserad av att förstå heller. Vad trevligt. Jättetrist för de som till vardags behöver ta emot din nedsättande attityd mot deras svårigheter.

Dessa individers problem är att de inte ser sambandet jag talar om, utan de tror att deras brist på ordning inte får några negativa konsekvenser.
  • Anonym (Lagom)
    Ekdahl skrev 2023-11-18 18:42:56 följande:
    Det där med att aldrig någonting får stå framme eller då man ska stryka kläder och sängkläder är exempel på då jag tror att man gått över den där brännpunkt en och istället skaffar sig ett sämre liv med mer städning. Men det är extremt få som befinner sig där tror jag.
    Jag tror inte det. Det bygger jag på alla kvinnor som klagar över dubbelarbete, att de inte hinner läsa eller koppla av, att kvinnor lägger i snitt 1 timme om dagen på att städa, diska bädda, tömma sopor o tvätta fönster,  plus 25min/ dag med tvätt o  strykning. (Källa jämställdhetsmyndigheten) . En och en halv timme per dag låter sjukt mycket, och det är snittet. 
  • Anonym (Felicia)

Jag har vart en otroligt sjukt jobbig person städningsvis sett. Jag pallade inte med stök alls och nästan bokstavligen följde efter folk med dammsugare, stannade upp sent på nätterna för att städa osv.

Av olika anledningar har jag nu chillat när det kommer till städning. Numera är jag ingen gestapo när det kommer till hemmet och kan tolerera så mycket mer än förut. Men jag vill fortfarande ha alla saker på plats, där de ska vara. 

• Ekdahl
    Anonym (Lagom) skrev 2023-11-18 18:54:26 följande:
    Jag tror inte det. Det bygger jag på alla kvinnor som klagar över dubbelarbete, att de inte hinner läsa eller koppla av, att kvinnor lägger i snitt 1 timme om dagen på att städa, diska bädda, tömma sopor o tvätta fönster,  plus 25min/ dag med tvätt o  strykning. (Källa jämställdhetsmyndigheten) . En och en halv timme per dag låter sjukt mycket, och det är snittet. 
    En och en halv timme låter inte särskilt mycket. Jag ligger nog där någonstans också och jag är absolut ingen pedant. Stryker aldrig till exempel. Byter sällan sängkläder. Fast jag har barn. Utan dem så skulle jag inte behöva städa så mycket.
  • Anonym (Lagom)
    Ekdahl skrev 2023-11-18 19:06:23 följande:
    En och en halv timme låter inte särskilt mycket. Jag ligger nog där någonstans också och jag är absolut ingen pedant. Stryker aldrig till exempel. Byter sällan sängkläder. Fast jag har barn. Utan dem så skulle jag inte behöva städa så mycket.
    Det blir ju 10.5 tim/ vecka!
     På max tre timmar i veckan hinner jag hålla 130 m2 hyfsar snyggt, tvätten tar bara 10 min varannan dag om man har tvättmaskin. Disken tar 5 min med diskmaskin o tvätta fönster tar tid men det gör man ju typ 4 ggr per år.
    Man gör ju som man vill, men inte blir det smuts o kaos av att understiga 10 Tim i veckan. 
  • Anonym (Tekk)
    Tow2Mater skrev 2023-11-18 16:35:01 följande:

Ja, att leva med ett städfreak skulle göra livet till ett helvete.

Du har inte upplevt oreda, det hör jag det.
  • Anonym (lazy lady)

Jag har ett jättebra liv och tror att det delvis är för att jag tolererar dammråttor i hörnen några veckor ibland. Min man håller med!

• Anonym (t)
    Ekdahl skrev 2023-11-18 18:46:32 följande:
    Det där tankesättet är bara naivt. Om man har svårigheter med ordning är det än viktigare att man håller ordning.  En person som är väldigt organiserad klarar av att ha mer stökigt.
    Jisses... Jag är superorganiserad men det hjälper föga när jag eller andra inte klarar av att städa på nivån som du verkar gå efter. Av andra skäl än lathet. Jag prioriterar hellre saker som är livsviktiga och ev något som får mig att må bättre framför dammsugning.
  • Anonym (Rent kaos)
    Ekdahl skrev 2023-11-18 18:50:36 följande:
    Dessa individers problem är att de inte ser sambandet jag talar om, utan de tror att deras brist på ordning inte får några negativa konsekvenser.
    Berätta för mig vilka negativa konsekvenser jag får av att ha ett hem jag mår bra i, bara för att det inte lever upp till din syn på ordning och behovet att ha det.
  • Anonym

Jag städar inte alls men har väldigt rent.
    Innebär det att mitt liv är dåligt eller att städerskans är bra?

Svar på tråden Finns det ett samband mellan hur mycket man städar och hur bra liv man har?