• Ekdahl

Finns det ett samband mellan hur mycket man städar och hur bra liv man har?

Jag har funderat på detta och tror att det finns ett samband. Nämligen att ju mer man städar desto större livskvalitet.

Det finns säkert en topp där det blir för mycket och det istället ger minskad livskvaliteten men det är så få som är där att man kan bortse från dessa.

Grundtanken är att om man städar har man ordning på sitt liv vilket i sig ger lugn harmoni och lite stress.

Vad tror ni?
  • Svar på tråden Finns det ett samband mellan hur mycket man städar och hur bra liv man har?
  • mari123

Ett rent och välstädat hem gör gott för själen! Min i alla fall! Om man planerar, har smart förvaring och bra städgrejer så behöver det inte ta så mkt tid! Barn o husdjur blir oroliga om det är rörigt!

• Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2023-11-18 16:35:01 följande:

Ja, att leva med ett städfreak skulle göra livet till ett helvete.

Ja, verkligen
  • Anonym (t)
    mari123 skrev 2023-11-18 17:05:08 följande:

Barn o husdjur blir oroliga om det är rörigt!

LOL

Du har inte katter hör jag

• Ekdahl
    Anonym (t) skrev 2023-11-18 16:29:59 följande:
    Snacka om nedsättande babbel. Fördelar med att ha rent omkring sig, ja. Att tro att det är bara att tvinga sig, nej.
    Det där låter som en flykt från verkligheten. Det är inte jobbigt att hålla ordning. Man kan ta det i mycket lugn takt. 

Så jo, det är bara att tvinga sig. Ytterst få personer tycker att det är roligt att städa,tvätt och diska. Man gör det helt enkelt ändå.
  • Mrs Moneybags

Jag tycker nog det, så länge det inte har övergått i pedanteri. 

Att göra det fint runtomkring sig är nog förknippat med psykiskt välmående. 

• Anonym (Inte_alltid)

Inte alltid. En del som har ett dolt alkoholmissbruk t.ex. är ofta måna om att ha ett välstädat hem för att folk som kommer hem till dem inte ska se vilken misär de i själva verket lever i.

• Goneril

Många bra synpunkter; ordning och reda, rent och prydligt och allt på sin plats gör hemmet till en njutbar plats. Är man dessutom estet är det särskilt viktigt att hemmet är vackert, god konst, vackra möbler och inte överlastat med prylar.                                                                                                                                                             Som någon skrev; i ett redan välskött hem behöver man inte lägga ner så mycket tid på städning. Inga husdjur eller barn som stökar runt, det skulle inte funka. Aldrig disk kvar efter en måltid och inga överfulla tvättkorgar; allt tvättas och hålls efter, stryker gör man direkt efter tvätt, inga korgar med stryktvätt. Klädvård: Allt i min garderob är rent, struket och pressat, alltid, och skor sätts inte in förrän de putsats.

• Anonym (t)
    Ekdahl skrev 2023-11-18 17:08:28 följande:
    Det där låter som en flykt från verkligheten. Det är inte jobbigt att hålla ordning. Man kan ta det i mycket lugn takt. 

Så jo, det är bara att tvinga sig. Ytterst få personer tycker att det är roligt att städa,tvätt och diska. Man gör det helt enkelt ändå.

Ja för alla med exekutiva problem finns inte. Eller "bara" deprimerade, ångestfyllda etc. Det där med att bara städa medans man knappt kan äta eller duscha för att man inte får ihop sig själv.

• Anonym (Rent kaos)
    Goneril skrev 2023-11-18 17:26:14 följande:

Många bra synpunkter; ordning och reda, rent och prydligt och allt på sin plats gör hemmet till en njutbar plats. Är man dessutom estet är det särskilt viktigt att hemmet är vackert, god konst, vackra möbler och inte överlastat med prylar.                                                                                                                                                             Som någon skrev; i ett redan välskött hem behöver man inte lägga ner så mycket tid på städning. Inga husdjur eller barn som stökar runt, det skulle inte funka. Aldrig disk kvar efter en måltid och inga överfulla tvättkorgar; allt tvättas och hålls efter, stryker gör man direkt efter tvätt, inga korgar med stryktvätt. Klädvård: Allt i min garderob är rent, struket och pressat, alltid, och skor sätts inte in förrän de putsats.

Som om esteter inte har dert rörigare än de flesta andra. 
Svar på tråden Finns det ett samband mellan hur mycket man städar och hur bra liv man har?