• Anonym (November)

Detta med tomtar och julgran i november

Jag funderar på detta med alla som är så sugna på julpynt och julmusik och allt att de börjar i oktober/november. Jag förstår att detta inte är en stor fråga i världen men jag vill verkligen ha hjälp att förstå hur man resonerar.

Jag fattar att man tycker november är mörk och trist. Jag försöker ju på alla sätt mysa till det så man piggar upp sig lite. Men därifrån till att ta fram julgran och tomtar får jag inte ihop. Känns det inte falskt att sjunga ?nu är det jul igen? i november eller lyssna på nu tändas tusen juleljus lagom till alla helgona? Att ta fram tomtar och känna att nu kommer snart tomten när det är 7-8 veckor kvar??

Det är ju ungefär som att man packar resväskan en månad före resan och tar en drink och firar att nu är det semester. Fast man ska jobba och plugga och vabba och allt möjligt massor innan resan. Eller klä midsommarstången 1 juni ? varför gör folk inte det? 

Som sagt, jag förstår om man vill lysa upp mörkret, lite ljusslingor, tallris i en kruka osv men tomtar och julgran? Hur kan det kännas som en äkte glädje så långt i förväg?

Kan någon, utan att gnälla över att alla ju får göra som de vill (för det vet jag), bara förklara detta för mig?

• Svar på tråden Detta med tomtar och julgran i november
  • SmulanFnulan

Vi som packar upp julsakerna nu är dem som packar ner allt den 25:e dec. Personligen så tycker jag veckorna fram till crescendot(julafton) är den mysigaste tiden.

• Anonym (Carinata)

Måste säga att visst får var och en göra som den tycker är bäst men nån jäkla måtta får det vara. Nu ser jag novent - tjuvstarta advent också. Det är ju inte grejen. Advent - väntan infaller 4 v före julafton. Av en anledning. Ja. Anledningen till att vi firar jul öht. 

De som tokpyntar nu ska fan i mig tvingas vänta som alla andra till tjugondaknut till julpyntet gas ner. 

Då här gör jag iaf. Några hålltider för min egen del. 

Lördagsnatten till 1 advent tänd julstjärnorna och julgardiner i köket kan också komma fram. 

Inga tomtar före lucia. 

Julgranen kläs. Äkta förståss. Kläs på uppesittarkvälle dvs dagen före julafton. Då griljerad skinkan och är klar strax efter midnatt. Då blir det en skinkmacka med knärullad senap och första provet på årets julsnaps. 

Mellan jul och nyår kryper tomtarna till vrårna. Lite rött byts mot silver. 

Tjugondaknut dansar julen ut. Traditionell julgransplundring. 

Glöm inte trettondagsafton heller. Javisst ja! Nyår också. 

• Anonym (Tossig)
    Anonym (A) skrev 2023-11-17 18:59:39 följande:

Man tycker att det är mysigt och att det är för kort tid att ha pyntet framme i en vecka drygt.

Vilken lång vecka... till Tjugondag Knut Tomte
  • Anonym (Tossig)
    Anonym (Klara) skrev 2023-11-17 14:44:21 följande:

Kan bara hålla med TS. Skulle aldrig få för mig att ta fram gran och julpynt i november. Det måste vara det bästa sättet att döda julkänslan på. Det är INTE jul nu, julen börjar i och med första advent.

Julen varar i tre dagar. Julafton, Juldagen och Annandagen Tomte
  • Anonym
    Anonym (A) skrev 2023-11-17 18:59:39 följande:

Man tycker att det är mysigt och att det är för kort tid att ha pyntet framme i en vecka drygt.

Julen är 24 december till 13 januari. 
    Tre veckor
  • Anonym (Carinata)
    Anonym skrev 2023-11-17 21:26:18 följande:
    Julen är 24 december till 13 januari. 
    Tre veckor
    Glöm inte advent. Det är väntan på Jesu födelse. Orsaken till julfirandet. Trettonhelgen då är det dags för de vise männen att hitta stallet. Om man ska hårdra det. 
  • Aniiee

Julen börjar 14 februari och fortlöper till tjugonfag knut. Därmed bastu. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (456)
    Anonym (U) skrev 2023-11-17 13:24:16 följande:

Folk har olika åsikter helt enkelt, du menar att du inte fattar det?

TS undrar ju över folks anledningar till att pynta nu. "olika åsikter" är inget svar på varför någon gillar att pynta tidigt.

Jag tex pyntar sent och låter julen vara kvar till tjugondedag knut, för att jag tycker jan/feb är dom tråkigaste månaderna på året. Att då ta bort myset gör att det blir extra långt till våren.

Någon annan jag känner pyntar tidigt och tar bort vid nyår för hennes mamma var tokig i jul när hon var barn och hade det uppe halva året, så det är nästan som ett trauma för henne att ha pyntat länge.

• EnAnonumius
    Anonym (Carinata) skrev 2023-11-17 21:12:16 följande:
    Julgranen kläs. Äkta förståss. Kläs på uppesittarkvälle dvs dagen före julafton. Då griljerad skinkan och är klar strax efter midnatt. Då blir det en skinkmacka med knärullad senap och första provet på årets julsnaps. 
    En fråga..

"Knärullad senap"...🤔
    Är det en typo där?

Eller om det inte är en typo skulle du kunna förklara vad som menas med "knärullad senap".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Tossig)
    Anonym (Carinata) skrev 2023-11-17 23:26:39 följande:
    Glöm inte advent. Det är väntan på Jesu födelse. Orsaken till julfirandet. Trettonhelgen då är det dags för de vise männen att hitta stallet. Om man ska hårdra det. 
    Om man ska vara petig så är julen 3 dagar. Hörs på namnen. Julafton, Juldagen, Annandag Jul Tomte
  • Anonym (U)
    Anonym (456) skrev 2023-11-18 01:22:26 följande:
    TS undrar ju över folks anledningar till att pynta nu. "olika åsikter" är inget svar på varför någon gillar att pynta tidigt.

Jag tex pyntar sent och låter julen vara kvar till tjugondedag knut, för att jag tycker jan/feb är dom tråkigaste månaderna på året. Att då ta bort myset gör att det blir extra långt till våren.

Någon annan jag känner pyntar tidigt och tar bort vid nyår för hennes mamma var tokig i jul när hon var barn och hade det uppe halva året, så det är nästan som ett trauma för henne att ha pyntat länge.
    Jo, det är svar på frågan , bara inte så motiverat som TS ( och du) önskar, men det är inte samma sak som att det inte är svar. Säkert förstår du det egentligen.
  • Anonym (Jultomten)
    Anonym (456) skrev 2023-11-18 01:22:26 följande:

Och de som pyntar tidigt tycker att november är en tråkig månad. Varför tycke du att ditt svar är mer giltigt än deras? 
  • Anonym (Carinata)
    EnAnonumius skrev 2023-11-18 07:32:02 följande:
    En fråga..

"Knärullad senap"...🤔
    Är det en typo där?

Eller om det inte är en typo skulle du kunna förklara vad som menas med "knärullad senap".
    Det är en klar överkurs. En gammal tradition som jag valt att göra vid jul. Om tid och lust finns. Att mortla senapsfrön är besvärligt för de sprätter ut. Knärullad är när du håller en skål i knä, lägger i senapsfröna och en liten kanonkula - jo du läste rätt! Låter kulan snurra runt i skålen. Tänk rörelse med rockring. Då krossas fröna utan att de sprätter i väg. Meditativt af. Kul att göra. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Carinata) skrev 2023-11-18 11:49:09 följande:
    Det är en klar överkurs. En gammal tradition som jag valt att göra vid jul. Om tid och lust finns. Att mortla senapsfrön är besvärligt för de sprätter ut. Knärullad är när du håller en skål i knä, lägger i senapsfröna och en liten kanonkula - jo du läste rätt! Låter kulan snurra runt i skålen. Tänk rörelse med rockring. Då krossas fröna utan att de sprätter i väg. Meditativt af. Kul att göra. 
    Tack..

Hepp, så det är det som kallas för "knärullad".
    Jag har set det vid nåoot tillfälle det du beskriver, men aldrig fått höra namnet på den metoden.

Kan tänka mig att det blir en viss bonus med att man får en viss form av lår träning också.. 😁
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Cathariiina
    SmulanFnulan skrev 2023-11-17 20:53:22 följande:

Vi som packar upp julsakerna nu är dem som packar ner allt den 25:e dec. Personligen så tycker jag veckorna fram till crescendot(julafton) är den mysigaste tiden.

Precis så. Jag brukade förut plocka upp adventsakerna precis till 1 Advent och julsakerna dagen innan Julafton, och sedan låta allt vara kvar till dagen efter Trettondagen. Men då missar man mycket av stämningen, för det är FRAM till jul som spänningen byggs upp, och det är då man har glädje av julsaker, juleljus, tomtar och rött och guld, julmusik, julfilmer. Sedan efter Julafton börjar pyntet snabbt kännas lite skräpigt och malplacerat.

...och på Nyår vill jag numera ha särskilda nyårsdekorationer - mycket silver, silvergrått midnatsblått, vitt och glas - inte tomterött eller julgransgrönt, och absolut inte några tomtar eller andra lustiga figurer. 
Svar på tråden Detta med tomtar och julgran i november