Inlägg från: Anonym (November) |Visa alla inlägg
  • Anonym (November)

Detta med tomtar och julgran i november

Jag funderar på detta med alla som är så sugna på julpynt och julmusik och allt att de börjar i oktober/november. Jag förstår att detta inte är en stor fråga i världen men jag vill verkligen ha hjälp att förstå hur man resonerar.

Jag fattar att man tycker november är mörk och trist. Jag försöker ju på alla sätt mysa till det så man piggar upp sig lite. Men därifrån till att ta fram julgran och tomtar får jag inte ihop. Känns det inte falskt att sjunga ?nu är det jul igen? i november eller lyssna på nu tändas tusen juleljus lagom till alla helgona? Att ta fram tomtar och känna att nu kommer snart tomten när det är 7-8 veckor kvar??

Det är ju ungefär som att man packar resväskan en månad före resan och tar en drink och firar att nu är det semester. Fast man ska jobba och plugga och vabba och allt möjligt massor innan resan. Eller klä midsommarstången 1 juni ? varför gör folk inte det? 

Som sagt, jag förstår om man vill lysa upp mörkret, lite ljusslingor, tallris i en kruka osv men tomtar och julgran? Hur kan det kännas som en äkte glädje så långt i förväg?

Kan någon, utan att gnälla över att alla ju får göra som de vill (för det vet jag), bara förklara detta för mig?

• Svar på tråden Detta med tomtar och julgran i november
  • Anonym (November)
    Anonym (U) skrev 2023-11-17 13:24:16 följande:

Folk har olika åsikter helt enkelt, du menar att du inte fattar det?

Fast precis som att jag kan vilja veta VARFÖR någon röstar på ett vissst parti så undrar jag över hur folk tänker här. Inte vara att folk de facto gör det utan resonemanget bakom. 
Svar på tråden Detta med tomtar och julgran i november