• Anonym (November)

Detta med tomtar och julgran i november

Jag funderar på detta med alla som är så sugna på julpynt och julmusik och allt att de börjar i oktober/november. Jag förstår att detta inte är en stor fråga i världen men jag vill verkligen ha hjälp att förstå hur man resonerar.

Jag fattar att man tycker november är mörk och trist. Jag försöker ju på alla sätt mysa till det så man piggar upp sig lite. Men därifrån till att ta fram julgran och tomtar får jag inte ihop. Känns det inte falskt att sjunga ?nu är det jul igen? i november eller lyssna på nu tändas tusen juleljus lagom till alla helgona? Att ta fram tomtar och känna att nu kommer snart tomten när det är 7-8 veckor kvar??

Det är ju ungefär som att man packar resväskan en månad före resan och tar en drink och firar att nu är det semester. Fast man ska jobba och plugga och vabba och allt möjligt massor innan resan. Eller klä midsommarstången 1 juni ? varför gör folk inte det? 

Som sagt, jag förstår om man vill lysa upp mörkret, lite ljusslingor, tallris i en kruka osv men tomtar och julgran? Hur kan det kännas som en äkte glädje så långt i förväg?

Kan någon, utan att gnälla över att alla ju får göra som de vill (för det vet jag), bara förklara detta för mig?

• Svar på tråden Detta med tomtar och julgran i november
  • Anonym (Klara)

Kan bara hålla med TS. Skulle aldrig få för mig att ta fram gran och julpynt i november. Det måste vara det bästa sättet att döda julkänslan på. Det är INTE jul nu, julen börjar i och med första advent.

• Anonym (November)
    Anonym (U) skrev 2023-11-17 13:24:16 följande:

Folk har olika åsikter helt enkelt, du menar att du inte fattar det?

Fast precis som att jag kan vilja veta VARFÖR någon röstar på ett vissst parti så undrar jag över hur folk tänker här. Inte vara att folk de facto gör det utan resonemanget bakom. 
  • Anonym (Nisse)
    Anonym (November) skrev 2023-11-17 16:46:37 följande:
    Fast precis som att jag kan vilja veta VARFÖR någon röstar på ett vissst parti så undrar jag över hur folk tänker här. Inte vara att folk de facto gör det utan resonemanget bakom. 
    Det finns inget resonemang bakom, utan en känsla, tror jag. Och känslor är inte logiska eller rationella. 
  • Anonym

Julen börjar 24 december och varar till 13 januari.
    De som drar fram julgrejer i november får ju sedan panik och tröttnar på julgrejerna innan julen är slut. Men då tycker de att det passar att klaga på vad andra gör men ingen får minsann klaga på dom. Nä då är det "men guuu haru julsakerna kvar?" Ja , det är ju liksom  jultid fortfarande. Då är det minsann inte att alla får göra som de vill. Utan man ska göra som dom, annars gör man fel

• Anonym (Spela roll)

Som vuxen väntar jag inte på att tomten ska komma, som du skriver. Jag är inte ens speciellt förtjust i själva julafton. Däremot tycker jag att det är jättemysigt med adventljusstakar och julstjärnor i fönstren. Jag älskar att ta en pepparkaka eller lussebulle till fika då och då. Därför gör jag det så länge jag kan så jag hinner njuta. Har tagit fram ljusstakarna och stjärnorna redan. Ser inte riktigt problemet. Alla gör som de vill.

• Anonym (U)
    Det är naturligtvis för att de vill och tycker det är roligt. Inte konstigare än så. Det vet du nog också. 
  • Anonym (Tough Tittie)

Jag klär granhelvetet endast för att det är Thanksgiving nästa vecka och för att jag orkar bara inte dra fram skiten för att ta ned den på en gång igen. Jag behöver ett långt break emellan så jag kan förbereda mig mentalt.

• Anonym (Jultomten)
    Varför tror du folk sitter och analyserar sådant? De gillar väl julen, räcker inte det?
  • Anonym (A)

Man tycker att det är mysigt och att det är för kort tid att ha pyntet framme i en vecka drygt.

• Anonym (Familjen)

Min mormors mor startade traditionen i min familj att tända julbelysning och ta fram en tomtenisse helgen efter allhelgonna när min mormor var liten på sena 30-talet. Hon flyttade för första gången till ett eget hem med elektricitet och var så glad att hon kunde lysa upp i mörkret. Adventsstjärnan började bli populär då också så. Tomtenissen satt som påminnelse till barnen att skriva brev till jultomten med önskningar till jul. På den tiden fick hon lön varannan vecka och det var inte jättemycket pengar, och det var inte tal om att betala ut en lön i förväg bara för att det var en högtid, så det krävdes lite annorlunda planering. Det spred sig i släkten och än idag lämnar barn brev till olika nissar som sitter någonstans och väntar från början av november.

I övrigt kommer det mesta fram i omgångar under december hemma hos oss. 

Svar på tråden Detta med tomtar och julgran i november