AndreaBD skrev 2023-12-06 08:52:41 följande:
Jag har tidigare i diskussionen - antigen i den här tråden eller i den andra - också medgett det. Mossad har ett rykte, jag vet det. Och det finns förstås anledning för det. Sedan har ju Israel haft det svårare än de flesta länderna. Jag menar, USAs CIA har kanske gjort lika mycket, trots att de inte alls är lika hotade. Mossad har kidnappat Eichmann - det var kritik på det också. Vilket annat land har sånt att ta hand om? Ställa folk framför rätta som dödat 6 miljoner av deras folk? När det gäller sånt, så förstår jag att de kan behöva kidnappa en sån person.
Men det var förstås annat också. Och IDF? Unga människor som gör värnplikt och som måste vara förberedda för terrordåd. Det förvånar mig inte om de överreagerar ibland. Och vi vet att det finns högerfolk i Israel också, som är fördjävliga. För att inte prata om de ultraortodoxa.
Men, man måste ju se situationen NU också. Israel har blivit angripen den 7. Oktober. De har rätt att försvara sig. Och det gör inte saken bättre att de blir beskjutna från Gaza regelbundet. Ska de bara behöva ta det för att de inte är lika starka som Israel? De måste ha rätt att försvara sig oavsett. De har redan gjort det som den starkare parten brukar göra - ignorera en hel del. Men den här gången har det gått för långt.
Det är Israel som är aggressor och ockupationsmakt. Palestinier har all rätt att försvara sig. Enkelt.