Inlägg från: Anonym (Fader) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fader)

Gaza eller Israel?

Anonym (Enkelt) skrev 2023-12-05 09:22:50 följande:
    Hamas är en islamistisk terrorsekt med utskrivet mål om att ha ihjäl alla judar & förinta israel.
    En stor del av palestinier stöttar hamas.
    Du kan dra dina slutsatser utifrån det :)
    Fegt att inte tala klarspråk och stå för sina åsikter. Det handlar trots allt om oskyldiga civila som hänsynslöst mördas av Israel. Civila ska skyddas även i krig. Det finns lagar och regler för det. 

Ja, jag vet hur extrema dina åsikter är. Inget nytt.
  • Anonym (Fader)
    Mentat skrev 2023-12-05 10:18:29 följande:
    Den enkla och logiska slutsatsen är för mig utifrån dessa axiom att de som stöttar Hamas är mordiska. Däremot kan man inte dra någon slutsats om övriga palestinier.

Logik är uppenbarligen svårt för vissa.
    Att stödja mord och bombningar av civila är vidrigt oavsett om man stödjer Hamas eller Israel.
  • Anonym (Fader)
    Anonym (Enkelt) skrev 2023-12-05 11:44:39 följande:
    De civila som palestina/hamas kidnappade, våldtog & mördade när de startade det här kriget 7:e oktober räknas inte i din värld?
    Hamas/palestina har dessutom byggt militära anläggningar under/vid civila byggnader (bl.a. sjukhus). Krigsbrott.
    Då har du inte löst mina kommentarer. Alla civila offer räknas för mig. Hur är det med dig då? Du verkar inte bry dig ett dugg om palestinska barn. 
  • Anonym (Fader)
    Anonym (Fader) skrev 2023-12-05 18:00:44 följande:
    Då har du inte löst mina kommentarer. Alla civila offer räknas för mig. Hur är det med dig då? Du verkar inte bry dig ett dugg om palestinska barn. 
    Israel har mördat ca 16 000 palestinier ca 6 000 barn. IDF har i decenier massakrerat palestinier, fördrivit de från deras hem, ockuperat deras land ich du tycker att de ska samarbeta med IDF? Tror du verkligen att palestinier är dumma? 
  • Anonym (Fader)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-05 13:40:11 följande:

Det är stor skillnad,Hamas gick medvetet in för att döda så många civila som möjligt. 
    Sen önskar jag självfallet att Israel kunde bekämpa Hamas utan att skada civila.
    Men vad skall Israel göra efter den blodiga attacken den 7oktober? När Hamas går ut och säger att de planerar fler, tills dess att Israel inte finns längre. 

De har ju inget annat val än att kriga med Hamas. Och Gazaborna har ju ändå valt dessa terrorister till sina ledare i demokratiska val? Precis som tyskarna valde Hitler. Som jag förstått det leder Hamas Gaza?

Är Gazaborna kidnappade av Hamas? Vill de bli av med Hamas?

Israel har i decennier fördrivit,mördat och förtryckt palestinier. I deccenier! Deras barn dödas på väg till skola! Det är vidrigt att du försvarar det.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-12-05 20:28:28 följande:

Jag tycker att den israeliska armén är väldigt noga med att dokumentera allt, så att man kan se varför de går in i vissa områden, och i vissa byggnader.

IDF är värre än terrorister. De skjuter på barn som leker på stranden, på journalister, på sjukhus och skolor. Det är så fegt och vidrigt. Tusentals videoklipp finns som visar hur IDF förtrycker och mördar civila palestinier. De dokumenterar bara lögner och allt de säger är propaganda.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-12-05 20:57:42 följande:
    Jo, det är överdrivet. Jag pratar inte om kriget nu. Krig är krig. Men påståenden om att man skulle mörda palestinier hela tiden i alla år ÄR överdrivna. 
    Det är inte alls överdrivet. Snarare tvärtom. Israel försöker hela tiden med alla medel att dölja alla krigsbrott man begått och begår. Det är sådana som du som av någon anledning är med och försöker också skriva missledande kommentarer. Men det funkar inte. Sanningen går inte längre att dölja.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-12-06 08:52:41 följande:
    Jag har tidigare i diskussionen - antigen i den här tråden eller i den andra - också medgett det. Mossad har ett rykte, jag vet det. Och det finns förstås anledning för det. Sedan har ju Israel haft det svårare än de flesta länderna. Jag menar, USAs CIA har kanske gjort lika mycket, trots att de inte alls är lika hotade. Mossad har kidnappat Eichmann - det var kritik på det också. Vilket annat land har sånt att ta hand om? Ställa folk framför rätta som dödat 6 miljoner av deras folk? När det gäller sånt, så förstår jag att de kan behöva kidnappa en sån person.

Men det var förstås annat också. Och IDF? Unga människor som gör värnplikt och som måste vara förberedda för terrordåd. Det förvånar mig inte om de överreagerar ibland. Och vi vet att det finns högerfolk i Israel också, som är fördjävliga. För att inte prata om de ultraortodoxa. 

Men, man måste ju se situationen NU också. Israel har blivit angripen den 7. Oktober. De har rätt att försvara sig. Och det gör inte saken bättre att de blir beskjutna från Gaza regelbundet. Ska de bara behöva ta det för att de inte är lika starka som Israel? De måste ha rätt att försvara sig oavsett. De har redan gjort det som den starkare parten brukar göra - ignorera en hel del. Men den här gången har det gått för långt.
    Det är Israel som är aggressor och ockupationsmakt. Palestinier har all rätt att försvara sig. Enkelt.
Svar på tråden Gaza eller Israel?