• RahRah

Gaza eller Israel?

🇵🇸 & 🇮🇱 

Vems  ?sida? står du på och varför? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gaza eller Israel?
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-19 19:55:46 följande:
    Lär dig om yttrandefrihet.

Jag behöver inte lära mig. Det har jag faktiskt lärt ut till elever och jag vet precis vad det är. Du däremot yttrar flera gånger saker som inte har med yttrandefrihet att göra och sedan påstår att det skulle krocka med yttrandefrihet. 

Jag syftar på det här:

" Yttrandefrihet verkar inte omfatta att kritisera Israel för alla krigsbrott mot palestinier."   

Så din tolkning är att man MÅSTE säga vissa saker om man har yttrandefrihet??? Hä???  Jag antar iofs att det inte var så allvarligt menat.

Däremot har du tidigare påstått att Sverige inte har så bra med yttrandefrihet eftersom många inte håller med dig, dvs. du får upprörda reaktioner. Vanlig missförstånd när folk inte är riktigt insatta i vad demokrati är. Detta har förstås inte med yttrandefrihet att göra. Yttrandefrihet innebär att du kan säga vad du vill utan att staten förtrycker dig för det. Vad andra vanliga människor säger är en helt annan sak. De har nämligen också yttrandefrihet. 

• AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-19 23:14:18 följande:
    Hundar behandlas säkert mycket bättre i Gaza än vad ickejudar behandlas i Israel. I Israel ses alla ickejudar som som mindre värda, som djur. Det står så i Torah. 
    Inte vad jag har sett i Israel, nej. Det står mycket dumheter i religiösa böcker. Det står i bibeln att man ska slå sina barn. 
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2023-11-19 23:29:50 följande:
    Inte vad jag har sett i Israel, nej. Det står mycket dumheter i religiösa böcker. Det står i bibeln att man ska slå sina barn. 
    Det handlar ju om oversättningar. Går man tillbaka till orginaltexterna kan man se de hebresika orden står bokstavligen för "uppfostran" , "tuktan" eller "tillrättavisning". Det ord som översätts med "aga" har alltså i sig självt inte alls en självklar koppling till fysisk bestraffning. Av vad jag läst. Jag kan inte hebresika. OT men ville kommentera på det.
  • Anonym (X)
    Anonym (Eva) skrev 2023-11-19 21:17:04 följande:
    Hamas startade krig mot Israel och nu lider och dör människor till följd av det ja. Men du svarade ej på min fråga; på vilket sätt hjälper det palestinier att de torterar djur?
    Korrekt. Hamas startade kriget och de valde krigsplats.

I Palestina stödjer man antingen Hamas eller islamistiska Jihad, inget är bättre än det andra och tröttsamt att höra att det bara är ett fåtal i Palestina som stödjer Hamas.

Det är helt fel.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2023-11-19 23:36:27 följande:
    Det handlar ju om oversättningar. Går man tillbaka till orginaltexterna kan man se de hebresika orden står bokstavligen för "uppfostran" , "tuktan" eller "tillrättavisning". Det ord som översätts med "aga" har alltså i sig självt inte alls en självklar koppling till fysisk bestraffning. Av vad jag läst. Jag kan inte hebresika. OT men ville kommentera på det.
    Ja, det kan ju vara så i det fallet. Men de ställen i Gamla testamentet där det står saker som att man ska döda en person om de gör si eller så, eller om de har en annan religion eller att man dödat fiender utan nåd -  där har jag lite svårare att tänka mig att det skulle kunna finnas alternativa tolkningar. 

Jo, generellt finns det många exempel på feltolkningar, även i koranen . Även det med "jihad"  - där påstår ju folk väldigt olika saker också. 
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-11-19 23:32:40 följande:
    Har du INGET ANNAT att komma med? Hur många gånger har du länkat den nu? 
    Du behöver läsa den.

• AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-20 00:05:21 följande:
    Du behöver läsa den.
    Jag litar inte för 5 öre på ditt omdöme vad som är värd att läsa. Det är det. 
Svar på tråden Gaza eller Israel?