• Anonym (Lumlumi)

Ni som har erat/ era barn omplacerade..

Jag har nyligt fått mitt barn omplacerat (tyvärr). men då jag inte är här för att gnälla på socialen och kalla dom för mindre fina ord.

SÅÅ- Hur ser de ut med umgänge och vad gäller.
    Jag fick informationen om 1 gg/ 3:e vecka, 1 gg/ 6:e vecka, 1 gg/ kvartal.
    Hur har ni?

Del 2: Jag bor i en mindre stad och familjehemmet bor i samma men i en annan del.
    De finns en plats man kan mötas och spela spel i, fika, osv..
    Hur ser de ut om jag redan haft mitt umgänge samma vecka dom kommer till 
    spelbutiken eller om jag kommer dit ??
    eller måste jag meddela Socialen eller familjehemmet att jag ska dit?

• Svar på tråden Ni som har erat/ era barn omplacerade..
  • Anonym (Cricket)

Det är rätt svårt att ta dig på allvar. Du kan inte ens unna ditt barn (som blivit av med sin mamma och nu även placerats i annat hem) en jävla spelkonsol för den måste du, vuxna människa, ha för att du har läst alla böcker du har hemma (gå till biblioteket?)
    Och du kan inte gå till gymmet för där filmade du någon kvinna och då är det gymkulturens fel att du betedde dig illa?

• Anonym (Tråkiga mamman)

Kanske TS har en lurvig svans!
    Han är nidbilden av den norrländska unga mannen.
    Inge jobb.
    Svårt med kvinnfolket.
    Hatar sossarna men går på bidrag.
    Skoter bytts till dataspel.
    Allt är någon annans fel.

• Anonym (Beserwisser)
    Anonym (Tråkiga mamman) skrev 2023-11-14 11:55:11 följande:

Kanske TS har en lurvig svans!
    Han är nidbilden av den norrländska unga mannen.
    Inge jobb.
    Svårt med kvinnfolket.
    Hatar sossarna men går på bidrag.
    Skoter bytts till dataspel.
    Allt är någon annans fel.

Du får byta ut norrländsk till någon annan del av Sverige, för det är i Norrland jobben finns nu för tiden :) 
  • Agda90
    Anonym (Lumlumi) skrev 2023-11-14 11:41:10 följande:
    Sök jobb?? VAD tror du jag gör?
    Sitter hemma och glor på porrfilmer på mobilen?
    Jag menade inte dumstirra, och inte glo heller, snegla skrev jag, den kvinnan kanske använder en maskin man skulle använda efteråt, och man vill snegla och se om hon är klar med den.
    Du hänger på ett forum och beklagar dig att du inte kan spela spel och att du inte unnar ditt barn en spelkonsoll. Ja du beklagar dig mer om det än att du tänker göra allt i din makt för att få tillbaka ditt barn. 

Jag vet hur jag prioriterar. Under tiden som du har klagat har jag jobbat. 
  • Anonym (Lumlumi)
    Agda90 skrev 2023-11-14 11:36:10 följande:
    Det har du inget att säga till om
    Kan jag väl!!!

Sitter själv här på FL, filar samtidigt på mitt CV och personliga brev så jag inte skickar samma till alla, ser på youtube och lyssnar på podcast samtidigt
    -UTAN problem.
  • Anonym (Lumlumi)
    EpicF skrev 2023-11-14 11:44:06 följande:
    Det verkar faktiskt som att du gör allt annat än att säga jobb. 

Du skulle använda en maskin och därför sneglade, men du går inte på gym säger du? Sneglade du genom fönstret eller? 
    Pratar dina hjärnceller med varandra?
  • Anonym (Lumlumi)

Jag kanske har sökt 10- 15 jobb varje månad sen jag tog min sista arbetsdag i Juli.. men de verkar som dom flesta här har fötts med en frigolithjärna och tummarna upp i röven är för mig ett mysterium.

• Anonym (Lumlumi)
    SmulanFnulan skrev 2023-11-14 12:23:58 följande:

Varför undviker du att svara på min fråga?

Tänker inte hänga ut orsaker som gäller mitt fall.. kan nämna 2 punkter:
    1) Soc tycker att jag lägger allt ansvar på mitt barn för att hen inte vill syssla med någon sport i nuläget.
    2) Hen är lite över gränsen till övervikt, men den övervikten ska jag "magiskt" trolla bort på en månad.. vem fan är jag Merlin eller Harry Potter?
  • Anonym (Familjehem)

Hej 

Är själv familjehem och ska försöka besvara dina frågor men vill understryka vikten att du dubbelkollar med socialen exakt vad som beslutats i ditt fall då undantag, extra bestämmelser, övriga omständigheter i just ert fall kan leda till olika utfall.

Men generellt, om det är sagt att umgänge ska ske var tredje vecka så är det det som gäller för det regelrätta umgänget. I umgängesbeslutet borde ramarna angetts, alltså inom vilka tider, sker det under övervakning, med umgängesstöd alt familjehemmet eller enbart du och barnet etc. Om du inte fått denna information så måste du kontakta socialen så att du vet exakt hur umgänget ska gå till. Umgänge som önskas utöver det regelrätta (i ditt fall var tredje vecka) måste alltid godkännas av socialen,  det är inget som familjehemmet kan ta beslut om. 

När det kommer till att man råkar springa på varandra utanför umgänget så beror det såklart främst på omständigheterna kring lvu:et hur familjehemmet/du bör agera. I vårt fall, när dylika situationer uppstått, så har vi hälsat och samtalat lite för att sedan på ett odramatiskt sätt gått åt skilda håll. Detta för att det inte ska bli en alltför jobbig situation för barnen men då är vår situation inte en sådan där det finns en risk för barnens välmående att träffa sina biologiska föräldrar utanför umgänget. Återigen måste du här stämma av med socialen vad som gäller i ert specifika fall. Det kan vara så att det bedöms att ni absolut inte ska ses utöver det satta umgänget och då ligger det främst på familjehemmets ansvar att tillgodose detta för barnet. Jag hade då exempelvis avstyrt och gått om jag insåg att vi befann oss på samma plats. Men allt beror på omständigheterna kring placeringen och vad som är i barnets bästa intresse.

Svar på tråden Ni som har erat/ era barn omplacerade..