• Anonym (Träning)

"Träningsvärk" efter lågstadiegympa

Nu är det många år sen jag själv gick på lågstadiet, men jag minns våra idrottslektioner som mycket rörelse via lek och gymnastik. Jag minns inte att det var hård träning.

Mitt barn, som går i ettan, kommer regelbundet hem från gympan med ont i muskler. Jag kollade runt med andra föräldrar och också andra barn råkar ut för det. Nu senast var mitt barn rejält öm i magmusklerna. Jag fiskade lite kring vad de gör på idrottslektionerna och de senaste veckorna har det varit ren styrketräning, inte sällan med hantlar. Mitt barn håller på med annan idrott flera gånger i veckan också, utan att få "träningsvärk".

Är det normalt att lågstadieelever tränar så hårt på skolidrotten, att de får ont av det?

• Svar på tråden "Träningsvärk" efter lågstadiegympa
  • Anonym (U)

Min första tanke när jag läste var att det finns många obehöriga lärare där ute. Jag hade pratat med rektorn eller klassmentorn och frågat dels om läraren är behörig, dels om de vet om det här är vedertagna metoder. 

• JodiBabe
    Anonym (U) skrev 2023-11-13 07:11:40 följande:

Min första tanke när jag läste var att det finns många obehöriga lärare där ute. Jag hade pratat med rektorn eller klassmentorn och frågat dels om läraren är behörig, dels om de vet om det här är vedertagna metoder. 

Ja exakt.
  • Anonym (Jenny)

Nej jag skulle inte säga att träningsvärk efter skolgymnastiken är något jag har sett ofta/alls bland mina barn i den åldern.

Be att få prata med idrottsläraren för att få klarhet i hur träningen är upplagd och även hur den faktiskt ser ut. Kanske kan du vara med en dag i skolan så att du kan se med egna ögon? Eller så kan du kanske leka gympalektion hemma eller be ditt barn lära dig vad de har lärt sig på gympan. Du kommer nog att få en fantasifull tolkning av vad som sker, men kanske du kan få höra några av de instruktioner de har fått och se hur ditt barn interagerar med era leksaksvikter.

Styrketräning kan vara mycket bra även i den åldern, men förstås direkt skadligt om den utförs felaktigt. Träningsvärk är väl inte i sig ett tecken på att det utförs felaktigt, men det tyder ju på att de tränar med viss intensitet.

Slutligen, gillar ditt barn gympan? Pratar hen positivt eller negativt om den? Hur mycket påverkar träningsvärken barnet? Är det mer att hen kommenterar den eller att den faktiskt påverkar aktivitetsnivån?

• Anonym (Ok)
    Anonym (Träning) skrev 2023-11-12 20:45:23 följande:

Det är ingen värk som kommer på en gång. Det är smärta som kommer upp till ett dygn efter idrotten och som är tydligt relaterad till muskler och muskelfästen. Vad jag läst mig till kan och ska inte barn få träningsvärk som vi vuxna, men det här ter sig precis som sådan träningsvärk som jag får. 

Mitt barn rör sig mycket i vardagen. Både inom organiserad idrott och i lek och vardag. 

Vad säger läraren när du frågar?
  • Anonym (Träning)
    Anonym (Ok) skrev 2023-11-13 08:20:20 följande:
    Vad säger läraren när du frågar?
    Vi har inte kommit dit än, eftersom det hela uppdagades i fredags. Eftersom jag som sagt inte gått på lågstadiet på över 30 år, tänkte jag först kolla runt lite för att se om det här kanske är helt normal skolgympa idag. 
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Träning) skrev 2023-11-13 08:26:13 följande:
    Vi har inte kommit dit än, eftersom det hela uppdagades i fredags. Eftersom jag som sagt inte gått på lågstadiet på över 30 år, tänkte jag först kolla runt lite för att se om det här kanske är helt normal skolgympa idag. 
    Så det har bara hänt en gång att ditt barn fått träningsvärk?

I din trådstart skriver du att det skett regelbundet. Därför känns det konstigt att du inte lyft det med läraren ännu. Du verkar rejält bekymrad, och med rätta kan jag tycka, men ändå inte tagit upp det. 
  • Anonym (Träning)
    Anonym (Ok) skrev 2023-11-13 08:31:25 följande:
    Så det har bara hänt en gång att ditt barn fått träningsvärk?

I din trådstart skriver du att det skett regelbundet. Därför känns det konstigt att du inte lyft det med läraren ännu. Du verkar rejält bekymrad, och med rätta kan jag tycka, men ändå inte tagit upp det. 
    Det var precis innan helgen jag fick veta att barnen tränar styrketräning med hantlar. Då pratade jag med andra föräldrar, vars barn också får träningsvärk efter idrotten. Jag har inte gjort kopplingen direkt till idrotten förr, eftersom barnet tränar flera gånger i veckan. 
  • Silverjenny
    Anonym (Träning) skrev 2023-11-12 21:08:39 följande:
    Och i länkarna står att lämplig vikt för yngre barn är kroppsvikt. Inte att göra bicepscurls med trekiloshantlar och knäböj med vikter, vilket är vad barnen här får göra. 
    Nej det låter onekligen för tungt. Träning med hantlar i den åldern ska vara att lära in rätt teknik, det gör du inte med för tunga vikter som du inte har muskulatur att lyfta rätt. De minsta hantlarna bör väl vara lämpliga för sjuåringar.

Ställ frågan till idrottsläraren, vilka rön bygger de träningsupplägget på och vilka vikter lyfter barnen?
    De kanske använder 0,5 kg vikter men för barnet känns det som 3 kg. Eller har du sett hantlarna?
  • Anonym (Träning)
    Silverjenny skrev 2023-11-13 18:19:03 följande:
    Nej det låter onekligen för tungt. Träning med hantlar i den åldern ska vara att lära in rätt teknik, det gör du inte med för tunga vikter som du inte har muskulatur att lyfta rätt. De minsta hantlarna bör väl vara lämpliga för sjuåringar.

Ställ frågan till idrottsläraren, vilka rön bygger de träningsupplägget på och vilka vikter lyfter barnen?
    De kanske använder 0,5 kg vikter men för barnet känns det som 3 kg. Eller har du sett hantlarna?
    Idrottsläraren sa att de vägde tre kilo styck och att hen skulle ta med tyngre. Flera barn, inklusive mitt, har sett att det stod 3 kg på dem också. 

Jag fick inte fatt i läraren idag, men gör ett försök imorgon igen. 
  • Silverjenny
    Anonym (Träning) skrev 2023-11-13 18:28:57 följande:
    Idrottsläraren sa att de vägde tre kilo styck och att hen skulle ta med tyngre. Flera barn, inklusive mitt, har sett att det stod 3 kg på dem också. 

Jag fick inte fatt i läraren idag, men gör ett försök imorgon igen. 
    Har du pratat med idrottsläraren och fått en förklaring?
Svar på tråden "Träningsvärk" efter lågstadiegympa