"Träningsvärk" efter lågstadiegympa
Nej jag skulle inte säga att träningsvärk efter skolgymnastiken är något jag har sett ofta/alls bland mina barn i den åldern.
Be att få prata med idrottsläraren för att få klarhet i hur träningen är upplagd och även hur den faktiskt ser ut. Kanske kan du vara med en dag i skolan så att du kan se med egna ögon? Eller så kan du kanske leka gympalektion hemma eller be ditt barn lära dig vad de har lärt sig på gympan. Du kommer nog att få en fantasifull tolkning av vad som sker, men kanske du kan få höra några av de instruktioner de har fått och se hur ditt barn interagerar med era leksaksvikter.
Styrketräning kan vara mycket bra även i den åldern, men förstås direkt skadligt om den utförs felaktigt. Träningsvärk är väl inte i sig ett tecken på att det utförs felaktigt, men det tyder ju på att de tränar med viss intensitet.
Slutligen, gillar ditt barn gympan? Pratar hen positivt eller negativt om den? Hur mycket påverkar träningsvärken barnet? Är det mer att hen kommenterar den eller att den faktiskt påverkar aktivitetsnivån?