• Anonym (Träning)

"Träningsvärk" efter lågstadiegympa

Nu är det många år sen jag själv gick på lågstadiet, men jag minns våra idrottslektioner som mycket rörelse via lek och gymnastik. Jag minns inte att det var hård träning.

Mitt barn, som går i ettan, kommer regelbundet hem från gympan med ont i muskler. Jag kollade runt med andra föräldrar och också andra barn råkar ut för det. Nu senast var mitt barn rejält öm i magmusklerna. Jag fiskade lite kring vad de gör på idrottslektionerna och de senaste veckorna har det varit ren styrketräning, inte sällan med hantlar. Mitt barn håller på med annan idrott flera gånger i veckan också, utan att få "träningsvärk".

Är det normalt att lågstadieelever tränar så hårt på skolidrotten, att de får ont av det?

• Svar på tråden "Träningsvärk" efter lågstadiegympa
  • Anonym (...)

Vet inte om det är normalt.
    En möjlig orsak kan vara att barn är mycket mer stillasittande nu, så skillnaden mellan den inaktiva vardagen mot aktiviteterna på idrotten blir större nu än förr.

Så det är inte säkert att själva träningen är orimlig, bara att barnen kanske befinner sig på en väldigt låg nivå av vardagsrörelse. 

• Anonym (Hin håle)

Känns märkligt att så små barn ska träna styrketräning, speciellt i skolan. 
    Fråga läraren om det verkligen stämmer och gör de det så hade jag tagit det med biträdande rektor. 

• Anonym (Träning)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-11-12 16:23:04 följande:

Känns märkligt att så små barn ska träna styrketräning, speciellt i skolan. 
    Fråga läraren om det verkligen stämmer och gör de det så hade jag tagit det med biträdande rektor. 

Jag är också lite skeptiskt till detta. Jag trodde att små barn tränade mer ?funktionell träning?. Inom bandets idrotter tränas till exempel mycket redskapgymnastik, trots att det inte handlar om gymnastik. Det är också mycket lek som skapar rörelse. Det är inga hantlar, armhävningar och sit-ups. 
    Anonym (...) skrev 2023-11-12 15:55:41 följande:

Vet inte om det är normalt.
    En möjlig orsak kan vara att barn är mycket mer stillasittande nu, så skillnaden mellan den inaktiva vardagen mot aktiviteterna på idrotten blir större nu än förr.

Så det är inte säkert att själva träningen är orimlig, bara att barnen kanske befinner sig på en väldigt låg nivå av vardagsrörelse. 

Mitt barn är verkligen inte stillasittande. Om du  läst mitt inlägg, hade du sett att barnet tränar flera idrotter i veckorna, utan att få ?träningsvärk?
  • Spucks

Att få ont i musklerna direkt efter träningen är inte träningsvärk. Träningsverk kommer först senare. Sedan är det nog ovanlig med styrketräning i lågstadiet, men det är ju inte dålig för det, om det lärs ut på rätt sätt.

Att ditt barn tränar flera g
    ånger i veckan betyder inte automatisk att hen rör sig mycket. Barn som "gör som man gjorde förr" och leker ute på gården på eftermiddagar rör sig nog betydligt mer (och oftast mer varierad) än barn som har fasta aktiviteter flera gånger i veckan. Jag säger inte att ditt barn rör sig för lite, jag säger bara att ett barn som idrottar inte rör sig mycket per automatik.
    Men den troligaste anledning till att barnen f
    år ömma muskler efter idrotten är nog att de tränar andra muskler än dem de tränar i vardagen.

• Anonym (Träning)
    Spucks skrev 2023-11-12 20:30:53 följande:

Att få ont i musklerna direkt efter träningen är inte träningsvärk. Träningsverk kommer först senare. Sedan är det nog ovanlig med styrketräning i lågstadiet, men det är ju inte dålig för det, om det lärs ut på rätt sätt.

Att ditt barn tränar flera gånger i veckan betyder inte automatisk att hen rör sig mycket. Barn som "gör som man gjorde förr" och leker ute på gården på eftermiddagar rör sig nog betydligt mer (och oftast mer varierad) än barn som har fasta aktiviteter flera gånger i veckan. Jag säger inte att ditt barn rör sig för lite, jag säger bara att ett barn som idrottar inte rör sig mycket per automatik.
    Men den troligaste anledning till att barnen får ömma muskler efter idrotten är nog att de tränar andra muskler än dem de tränar i vardagen.

Det är ingen värk som kommer på en gång. Det är smärta som kommer upp till ett dygn efter idrotten och som är tydligt relaterad till muskler och muskelfästen. Vad jag läst mig till kan och ska inte barn få träningsvärk som vi vuxna, men det här ter sig precis som sådan träningsvärk som jag får. 

Mitt barn rör sig mycket i vardagen. Både inom organiserad idrott och i lek och vardag. 

• Silverjenny

Enligt senaste forskning och rekommendationer är styrketräning för barn från 7-årsåldern ofarligt och t.o.m nödvändigt och viktigt för barns fysiska och psykiska utveckling.

www.idrottsforskning.se/det-viktigaste-du-behover-veta-om-styrketraning-for-barn/

Två gånger à 20 ? 40 minuter i veckan med 8 ? 12 övningar och 1-2 set med 12 ? 15 repetitioner har visat sig vara ett bra upplägg för barn, till att börja med. Det gäller att behålla träningen lustbetonad och lekfull och man kan med fördel lägga upp styrketräningen med hjälp av lekar och spel som innehåller styrkeövningar.

Vid sjuårsåldern kan man börja träna styrketräning och då främst med den egna kroppen som motstånd. Träningen bör fokusera på de stora muskelgrupperna och inlärning av teknik. Vart efter barnet lär sig övningarna så kan man öka belastningarna och träningsdosen.

www.marathon.se/traning/spring-i-benen/styrketraning-men-inte-pa-gym
  • Anonym (Träning)
    Silverjenny skrev 2023-11-12 20:59:13 följande:

Enligt senaste forskning och rekommendationer är styrketräning för barn från 7-årsåldern ofarligt och t.o.m nödvändigt och viktigt för barns fysiska och psykiska utveckling.

www.idrottsforskning.se/det-viktigaste-du-behover-veta-om-styrketraning-for-barn/

Två gånger à 20 ? 40 minuter i veckan med 8 ? 12 övningar och 1-2 set med 12 ? 15 repetitioner har visat sig vara ett bra upplägg för barn, till att börja med. Det gäller att behålla träningen lustbetonad och lekfull och man kan med fördel lägga upp styrketräningen med hjälp av lekar och spel som innehåller styrkeövningar.

Vid sjuårsåldern kan man börja träna styrketräning och då främst med den egna kroppen som motstånd. Träningen bör fokusera på de stora muskelgrupperna och inlärning av teknik. Vart efter barnet lär sig övningarna så kan man öka belastningarna och träningsdosen.

www.marathon.se/traning/spring-i-benen/styrketraning-men-inte-pa-gym
    Och i länkarna står att lämplig vikt för yngre barn är kroppsvikt. Inte att göra bicepscurls med trekiloshantlar och knäböj med vikter, vilket är vad barnen här får göra. 
  • JodiBabe
    Anonym (Träning) skrev 2023-11-12 21:08:39 följande:
    Och i länkarna står att lämplig vikt för yngre barn är kroppsvikt. Inte att göra bicepscurls med trekiloshantlar och knäböj med vikter, vilket är vad barnen här får göra. 
    Låter konstigt. Ta upp det med rektorn.
  • Cox Orange

Jag skulle bli glad. Eller oroad beroende på hur mycket mitt barn rör sig i övrigt. Är ditt barn väldigt stillasittande? Det låter som att barnet är otränat.

• Anonym (Träning)
    Cox Orange skrev 2023-11-12 23:04:07 följande:

Jag skulle bli glad. Eller oroad beroende på hur mycket mitt barn rör sig i övrigt. Är ditt barn väldigt stillasittande? Det låter som att barnet är otränat.

Nej, mitt barn är varken stillasittande eller otränad. Men varken mitt, eller de andra barnen i klassen är starka nog att göra upprepade styrkeövningar med vikter, många gånger med helt fel teknik. 
Svar på tråden "Träningsvärk" efter lågstadiegympa