Inlägg från: Anonym (Bonus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonus)

Hur ska jag kunna acceptera hans barn?

Anonym (M) skrev 2023-11-06 00:00:52 följande:

Hej,
    Jag känner precis som du så du är inte ensam. Känner också som du att många totalt utan erfarenhet kommer med rejäla moralkakor. Jag har vänner som känner precis likadant också så det är nog inte ovanligt. 

jag har tyvärr inga tips att ge utan vi har valt att dela upp och så mycket som möjligt när hans barn är där -
    båda sena tonåren och ena egentligen vuxen. Vi är också överens om att när de gått ut gymnasiet så får de inte bo kvar här utan då får de i så fall bo hos sin mamma som bor mer centralt och inte heller delar hus med någon ny partner. Om det inte blir så kommer jag kräva ut min halva av huset och köpa eget boende. Kommer inte dela boende och finansiera vuxna människor. Där går min absoluta gräns och utan mina pengar kan de inte behålla huset. 

Det är exakt så jag också känner, men så känner inte min sambo. Hans ex är singel och vill att de bor kvar hemma så länge som möjligt, men min partner är ju dock sambo och har en ny kvinna i sitt liv. Så om de vill curlas och bo hemma som arbetande vuxna människor som inte vill betala för varken mat eller hyra, så tycker jag att de ska göra det hos sin mamma isåfall.
  • Anonym (Bonus)
    wildean skrev 2023-11-05 17:27:21 följande:

Jag vill bara flika in att alla i tråden borde börja med att acceptera att det finns ouppfostrade, otrevliga tonåringar/unga vuxna och så finns det uppfostrade, trevliga. Har man inte mött bägge sorterna har man inte träffat många människor i sina dar.

Blir alltid lite löjligt när en del (biomammor?) kommer in i såna här trådar och förklarar allt dåligt beteende med att barnen reagerar negativt på onda styvmodern-vibbar och aldrig skulle kunna vara ouppfostrade och otrevliga i sig själva. Jag har jobbat som lärare och tro mig, alla i mitt lärarlag var överens om vilka ungdomar som var ouppfostrade och otrevliga - de reagerade lika illa på alla vuxna. Så lägg inte automatiskt skulden på bonusmammorna utan acceptera att vissa unga är ouppfostrade, precis som alla vi lärare har gott om erfarenhet av.

Förstår att det är jobbigt att öppna för möjligheten att ens egna barn är ouppfostrade, men det är bara ett faktum och en vanlig erfarenhet hos oss andra att vissa unga är det.

Bra skrivet :) Biomammor är alltid så hatiska mot alla bonusmammor och antar att det är vårt fel och att deras barn är perfekta. Om barnen vore så perfekta så hade de redan haft både utbildning, jobb, varit självständiga vid 21, samt varit trevliga och kunnat föra sig i sociala sammanhang. Dessa barn kan inte det. De ska ha betalt för om de tömmer diskmaskinen eller städar sina rum. Helt galet i min värld.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (M) skrev 2023-11-06 11:46:26 följande:

Jag har 3 barn och han 2. de överlappar o ålder men hans är några år äldre.

vi bor också i en av Sveriges storstäder men ärligt talat handlar det också om vilken standard man kräver. när jag flyttade hemifrån var det också extremt svårt men jag fick bo inneboende samt tillsammans med andra studenter i ett rum i en större lägenhet och till slut i  korridor. Jag fixk jobba för att få ihop till det jag ville göra utöver studiebidrag. Detta var nyttigt. man förstod pengars värde och värdet av att utbilda sig så man kunde få ett nöttte betalt jobb. Man fattade att man behövde spara till det man ville ha. Man slängde inte mat och man var sparsam med det man handlade på Ica.
    Detta är EXTREMT nyttig erfarenhet som man inte får om man bor hemma hos Mamsen och papsen. 

Här är min sambo och jag helt eniga och har samma erfarenhet. Vi har båda slitit hårt för att nå där vi är idag. 

Jag håller med. Det är ju för de vuxna barnens bästa. Dessa barn, varav en jobbar, betalar ingenting hemma utan slösar upp sin lön och lever i överflöd. Hade jag varit förälder så hade jag åtminstone sagt att de måste stå för en del av kostnaderna i hemmet. I annat fall kommer de ju aldrig vilja flytta. Bättre att testa samboskap med personer i sin egen ålder för att testa vingarna, eller sin partner, då båda har varsin partner som har eget boende.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (M) skrev 2023-11-06 11:40:59 följande:
    Mina föräldrar skilde sig också och träffade nya. Det vill säga, jag har erfarenhet som både barn och vuxen i detta.

Jag tror många tonårsbarn känner av att de just kan bete sig över gränsen för att det är svårt för den nya att sätta hårt mot hårt och bestämma regler. Det finns ofta också en till förälder som har åsikter om hur det är ?hemma hos exet och den nya? och många barn fattar nog att detta kan man spela på. 
    Bor man i en kärnfamilj är det lättare att hålla enad vuxen front och sätta rimliga gränser för beteende samt hur mycket man ska bidra i en familj.
    Tack som skriver detta. Eftersom jag saknar erfarenhet ifrån bonusfamilj själv så är jag riktigt förvånad över hur bonusbarn kan bete sig. Att om den ene föräldern inte har råd att resa med dem ett år, så berättar de om hur mycket bättre den andre föräldern är som ger dem mer lyx. Eller en förälder köper en bil men inte den andre. Om min partner tex ber dem att städa, så säger de att de inte behöver göra detta hos mamman och att de isåfall hellre vill vara där. Det är ett ständigt spel mot föräldrarna. Riktigt kasst.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Nja) skrev 2023-11-05 13:09:05 följande:
    Enda sättet att utstråla en annan attityd är att ändra sin attityd. De kommer att känna av om du försöker fejka.

Kanske jobba på acceptans kring hur andra människor är och lever..? Acceptera att de är som de är, du behöver tekniskt sett bara vara normalt trevlig som mot vilken annan person som helst. Ni måste inte bli "vänner" för att kunna vara i samma rum, eller hur?
    Jag har försökt i årtal med att hälsa trevligt och ställa frågor om hur barnen mår och annat. Vill inkludera i middagar etc, men jag får knappt ett "hej" och när jag frågar "hur är det idag" så får jag alltid samma korta svar "bra och själv". Sen tar det slut, för ungen försvinner som en raket in till sitt rum. Det är ohållbart. kommer någon ifrån mina barn eller min familj så får ungen ont i magen och gömmer sig (21 år) tills pappan måste säga ifrån att komma ut och hälsa. Då kommer ungen ut likblek och hälsar kort på flera meters avstånd och sen försvinner igen. Det är inte normalt. Jag har försökt och har sagt att vi ska lära känna varandra bättre genom att umgås på middagar, men då säger ungen att hen inte tål mig och inte vill slösa sin energi eller tid på mig.

Ungen har sagt rakt ut att hen inte tål min närvaro i huset. Men varför är ungen där hela tiden då?
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-01-22 18:49:16 följande:

Du har jätteproblem med ungarna. Nu kommer ju mannen och ungarna i ett paket och du kan inte bara ta hälften. Ni måste ta hjälp av familjerådgivning. Så där kan ni inte ha det. Ni måste acceptera varandra. Gilla läget och uppföra er allihopa. Rimligen borde mannen vara drivande eftersom han har två intressekonflikter. 

Menar du att de kommer i ett paket även när de är vuxna? Får man aldrig en man för sig själv utan barn, även när de får egna hem och familjer? Det är ju helt omöjligt då att träffa en man. Har aldrig varit med om nåt liknande tidigare, utan de flesta vuxna barn vill ju frigöra sig och bli självständiga och kommer bara på besök ibland hos sina föräldrar. Man skapar ett eget liv liksom.
  • Anonym (Bonus)

Det är så olika vad folk tycker och tänker. Vissa tycker att jag tänker rätt, att man inte kan leva för vuxna ungar resten av livet, utan måste tänka på sig själv. Dessa ord är hans ord för något år sedan då han bestämde sig för att ge allt och inte prioritera barnen. Andra tycker att barn alltid ska gå före och prioriteras. 

Om man nu prioriterar vuxna barn och nedprioriterar sin partner, så kommer förhållandet ju aldrig att fungera i längden. Därav har han ju förlorat sina ex en efter en. Men vad vet jag.

• Anonym (Bonus)

Vissa av er glömmer att det inte handlar om småbarn eller tonåringar, utan faktiskt 21 åringar! Hur kan man säga att vi vuxna måste anpassa vårt liv efter vuxna individer med fast jobb och partner och allt? Det är endast lathet som gör att dessa vuxna inte orkar flytta, eftersom det är skönt att slippa betala, städa och ta ansvar. Jag har varit med i så många år och är medveten om att man måste anpassa sig om man flyttar in till en familj med tonåringar eller barn. Men detta är väl lite skillnad ändå? 

• Anonym (Bonus)
    Anonym (Malus) skrev 2024-01-25 10:29:10 följande:
    Skit i dessa kommentarer. Här på FL är barnen barn tills de går i pension och de gamla föräldrarna på äldreboendet måste såklart anpassa sitt liv efter dem. Som extrasängar i garderoben och alltid extra mat i lilla kylen ifall lilla Lasse kommer och vill stanna ett par dagar.
    Hahahahhaa!!! Helt rätt!
    Vad är det för fel på dessa biomammor och pappor som tycker att vuxna barn ska styra och ställa över dem som faktiskt försörjer dem, trots deras höga ålder?!
    Låt dessa stackare växa upp och klipp navelsträngen !! inte konstigt att alla ungdomar nuförtiden har diagnoser och skyller på än det ena än det andra för att slippa ta ansvar. Föräldrarna går i fällen. 

Som jag skrev, har all respekt för att man ska anpassa sig när man flyttar ihop med en familj där barnen är under 19 år och går i skolan. Men när de gått ut gymnasiet och är ensamförsörjande så borde de inte fortsätta styra i hemmet. Isåfall kan de ju lika bra bo kvar tills de är 70.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (levt i bonusfamilj) skrev 2024-01-25 13:31:59 följande:
    Men vad svarar din sambo då när du tar upp just detta? 
    vad har han för ursäkt för att detta får fortgå? 
    har du sagt till din sambo att du känner som du skriver här i inlägget? 
    han tillåter ju att det fortsätter!
    Han har talat med ungen om detta flera gånger, men så fort han tar upp ämnet om att hen eventuellt ska flytta, resa eller göra någonting av sitt liv, så får ungen panik och låser in sig på toaletten och gråter. Och därefter följer en lång process med att ungen är sjuk, har ont i magen, är mentalt instabil och mår dåligt bla bla bla. Det är konstigt att ungen mår hur bra som helst så länge inte ämnet eller frågan om att flytta tas upp? 

Som sagt, ungen kan flytta in till sin partner som jättegärna vill att hen flyttar in. Men det kommer inte på frågan. Samtidigt så vill ungen ändå inte heller ha något eget boende, eftersom hen tycker att man ska bo hemma tills man iallafall är 23 år gammal.

Det känns som sagt inte rättvist mot min partner och mig, som aldrig kan unna oss någonting extra pga hans stora hus som han har kvar pga ungen som vägrar flytta ifrån barndomshemmet. Ungen spenderar massa pengar på lyx, resor och fina middagar, då ingenting behöver betalas i hemmet, medan vi måste snåla, eftersom vi inte kan bo ihop. Han har boendekostnad på 20.000 och jag har 10.000, medan ungen har 0 kr och tjänar mer än vad vi gör. Detta har jag sagt till ungen, men det går inte in. Pappan är rädd och vill inte hamn i konflikt, av rädsla för att ungen då flyttar helt till mamman. Jag hade hoppats på detta. Men de kör veckovis som man gjorde när de var små. Herregud. Dessutom vägrar ungen sova ensam i huset, utan varannan vecka måste pappan sova hemma i huset så att inte ungen är rädd.
Svar på tråden Hur ska jag kunna acceptera hans barn?