• Lillarapunzel

    Rimligt att ta automatkort på 1 år?

    Kontext: Kvinna 25+ år gammal som insett att livet utan körkort är ohållbart. Har övningskört lite för många år sedan, automat, dock bara privat och upp till ca. 30 km/h. Kommer från bilintresserad familj och kan redan all teori kring körkortet som ett rinnande vatten, så det är ett icke-problem. Inser dock att jag helt enkelt måste ta tag i körandet nu på allvar. Tänker mig då ett upplägg med minst 3-4 körlektioner/vecka + eget körande med anhörig varje dag. Givet det körupplägget, är det rimligt att kunna ta automatkörkort på 1 år då? Tänker att det ju ändå kräver rätt mycket vana för att bli bekväm med alla moment som ingår i uppkörningen, särskilt som jag bor i en stad också med allt vad den trafiken det innebär. Så funderar på om 1 år är orimligt kort tid, eller om det är ett realistiskt mål.

  • Svar på tråden Rimligt att ta automatkort på 1 år?
  • Anonym (P)
    Anonym (X) skrev 2023-11-05 21:27:34 följande:
    Alltså, det är inga problem att köra både manuellt och automatare. Arbetsplatser har oftast automatare eftersom det klarar alla, även de som bara kört manuellt. 

    Varenda gång jag fått hyra bil, eller fått lånebil på verkstad, har jag fått en manuell. Min tidigare arbetsplats hade både manuella och automatväxlade bilar och det var ofta som kollegor med automatkort fick avstå från att köra bil i jobbet, för att automaterna var slut. 


    Själv förstår jag inte hetsen i att ta körkort så fort som möjligt. Att lära sig växla är inte kärnfysik och om Det är ett moment för mycket, bör man nog avstå körkort helt. Oavsett vilken bil man sen väljer. 

  • Jemp
    Anonym (X) skrev 2023-11-05 21:27:34 följande:
    Alltså, det är inga problem att köra både manuellt och automatare. Arbetsplatser har oftast automatare eftersom det klarar alla, även de som bara kört manuellt. 
    Jo, det är ett problem om man bara tar körkort för automat? Och nej, alla har inte dubbla uppsättningar. inte verkstäder heller, som sagt. 
  • nnnnnnnn
    Lillarapunzel skrev 2023-11-05 19:07:37 följande:
    Det är just det där med att köra under alla årstider som min familj och släkt lyfter också. Att det är bra att försöka "dra ut på det" lite för att hinna uppleva typ mörkerkörning, vinterväglag, kraftigt regn osv. och på så sätt vara mer förberedd på uppkörningen.

    Om du vill dra ut på det för att testa olika väglag så kanske du ska satsa på 1 lektion/vecka och träna riktigt noga på det du lärt dej under lektionen resten av veckan.


    På 20 veckor kommer du hinna med det mesta såsom regn, mörker, kyla/snö/halka osv. Det gör inget om du hinner köra upp före sommaren, för det är inget särskilt utmanande väglag under sommarmånaderna.


    Det känns ju lite hetsigt att köra 3-4 ggr/vecka, då är du ju klar med 20 lektioner på 5-7 veckor, rimligare att använda de 20 körlektionerna till 20 veckor för att få mer träning!

    Vet bara 1 som tagit körkort nyss, för 1-2 år sedan,  och hon tog 12 lektioner och klarade sig bra. Körde lektion typ var 3:e vecka och övade mycket privat mellan lektionerna så det tog lite mer än ett halvår att bli redo.

  • Lillarapunzel
    nnnnnnnn skrev 2023-11-05 22:55:03 följande:

    Om du vill dra ut på det för att testa olika väglag så kanske du ska satsa på 1 lektion/vecka och träna riktigt noga på det du lärt dej under lektionen resten av veckan.


    På 20 veckor kommer du hinna med det mesta såsom regn, mörker, kyla/snö/halka osv. Det gör inget om du hinner köra upp före sommaren, för det är inget särskilt utmanande väglag under sommarmånaderna.


    Det känns ju lite hetsigt att köra 3-4 ggr/vecka, då är du ju klar med 20 lektioner på 5-7 veckor, rimligare att använda de 20 körlektionerna till 20 veckor för att få mer träning!

    Vet bara 1 som tagit körkort nyss, för 1-2 år sedan,  och hon tog 12 lektioner och klarade sig bra. Körde lektion typ var 3:e vecka och övade mycket privat mellan lektionerna så det tog lite mer än ett halvår att bli redo.


    Förstår hur du tänker, och iaf 4 ggr/vecka var väl egentligen mer tänkt i början och slutet för att dels komma igång, och dels stämma av inför uppkörning. Sen är inte det ekonomiska något problem på något sätt, och eftersom att jag, som jag skrev i TS, bara kört enstaka gånger privat upp till ca. 30 km/h, tror jag många lektioner kommer behövas. Känner jag mig själv rätt är jag inte alls främmande för att jag kommer behöva säg åtminstone 50 lektioner + mängdträning privat.
  • nnnnnnnn
    Lillarapunzel skrev 2023-11-05 23:20:39 följande:
    Förstår hur du tänker, och iaf 4 ggr/vecka var väl egentligen mer tänkt i början och slutet för att dels komma igång, och dels stämma av inför uppkörning. Sen är inte det ekonomiska något problem på något sätt, och eftersom att jag, som jag skrev i TS, bara kört enstaka gånger privat upp till ca. 30 km/h, tror jag många lektioner kommer behövas. Känner jag mig själv rätt är jag inte alls främmande för att jag kommer behöva säg åtminstone 50 lektioner + mängdträning privat.

    50 lektioner? På automatare?


    Har du någon IF eller annat som sätter käppar i hjulet? 

    Det är väl ingen fråga om pengar direkt, utan mer: Varför utsätta dej för ett års övningskörning och 50 lektioner om du kan klara dej med ett halvår och 20 lektioner?
    Är det så roligt att övningsköra? För mej och de flesta andra var det mer ett sätt att få det vi önskade, körkortet, inte en livsstil eller hobby....

  • Lillarapunzel
    nnnnnnnn skrev 2023-11-05 23:30:10 följande:

    50 lektioner? På automatare?


    Har du någon IF eller annat som sätter käppar i hjulet? 

    Det är väl ingen fråga om pengar direkt, utan mer: Varför utsätta dej för ett års övningskörning och 50 lektioner om du kan klara dej med ett halvår och 20 lektioner?
    Är det så roligt att övningsköra? För mej och de flesta andra var det mer ett sätt att få det vi önskade, körkortet, inte en livsstil eller hobby....


    Nej, tvärtom är jag ytterst högfungerande med bl.a. 3 st högskolexamen varav en på avancerad nivå. Däremot har jag en hörselnedsättning som jag tror kan ställa till det något för mig, samt att jag bor så till (nära storstad) att det dels är rätt otrevlig rusningstrafik, och dels trafikerar jag några av länets absolut farligaste och mest olycksdrabbade vägar på regelbunden basis. Därför vill jag ha en solid grund att stå på innan uppkörning, inkl. övningskörning under olika årstider, väderförhållanden osv.
  • nnnnnnnn
    Lillarapunzel skrev 2023-11-05 23:40:37 följande:
    Nej, tvärtom är jag ytterst högfungerande med bl.a. 3 st högskolexamen varav en på avancerad nivå. Däremot har jag en hörselnedsättning som jag tror kan ställa till det något för mig, samt att jag bor så till (nära storstad) att det dels är rätt otrevlig rusningstrafik, och dels trafikerar jag några av länets absolut farligaste och mest olycksdrabbade vägar på regelbunden basis. Därför vill jag ha en solid grund att stå på innan uppkörning, inkl. övningskörning under olika årstider, väderförhållanden osv.
    Ok, det låter ju som en förklaring men du kommer kunna få en gedigen utbildning och träning med 1 lektion/vecka + egen träning övriga dagar.
    Börja med att boka intensivträning tex 3 veckor med 2 (max 3) lektioner tex måndag + onsdag och sen går du ner till 1 lektion per vecka under en längre period. Eller lägg in dubbellektioner i början så du får lång tid att träna om du tex behöver åka ut på landet/lugnare område och kör långsamt, men öka sedan i den takt läraren rekommenderar.
    Din lärare kommer ge dej saker att träna på mellan lektionerna och du kommer bli säker genom träning.
    Eftersom du är van vid utbildning så förstår du att det gäller att hänga med och göra det du ska mellan lektionerna, att det inte nödvändigtvis är bättre att lägga ner ett helt år på något som de flesta klarar av på kortare tid osv.

    Har du en vettig körlärare så kommer denne att säga till när det är dags att boka in olika saker som uppkörning osv.
    Mer oseriösa vill bara ta dina pengar...
  • nnnnnnnn

    och...


    Lycka till!


     


    Det kommer att gå utmärkt, bara boka in dej snabbt nu så du kommer igång direkt.
    Och du bör sikta på att bli klar före sommaren så du slipper ha ett långt uppehåll när körskolan tar semester, om de nu gör det (här stänger de minst 1 månad). Dessutom behöver du inte träna på sommarkörning på körskolan, det är bara lättare än höst/vinter/vår.

    Och när du har ditt körkort så har du prövotid på ett år = du behöver fortsätta att övningsköra fast bara med dej själv i bilen. Prövoåret bör du se som att du fortsätter att träna, fast på egen hand...

  • Anonym (Brum)

    Alltså, alla rekommendationer är ju att man tar körkort för automat nu OM man inte ska jobba som yrkesförare av något slag. Även hyrbilar och lånebilar har ju skiftats över till att vara automat, jag har aldrig erbjudits en manuell lånebil eller hyrbil de senaste åren. 

  • Anonym (X)
    Jemp skrev 2023-11-05 22:46:28 följande:
    Jo, det är ett problem om man bara tar körkort för automat? Och nej, alla har inte dubbla uppsättningar. inte verkstäder heller, som sagt. 
    Fast inte tvärtom som du också tog upp. 
Svar på tråden Rimligt att ta automatkort på 1 år?