• nnnnnnnn

Rimligt att ta automatkort på 1 år?

Lillarapunzel skrev 2023-11-05 19:07:37 följande:
    Det är just det där med att köra under alla årstider som min familj och släkt lyfter också. Att det är bra att försöka "dra ut på det" lite för att hinna uppleva typ mörkerkörning, vinterväglag, kraftigt regn osv. och på så sätt vara mer förberedd på uppkörningen.

Om du vill dra ut på det för att testa olika väglag så kanske du ska satsa på 1 lektion/vecka och träna riktigt noga på det du lärt dej under lektionen resten av veckan.

På 20 veckor kommer du hinna med det mesta såsom regn, mörker, kyla/snö/halka osv. Det gör inget om du hinner köra upp före sommaren, för det är inget särskilt utmanande väglag under sommarmånaderna.

Det känns ju lite hetsigt att köra 3-4 ggr/vecka, då är du ju klar med 20 lektioner på 5-7 veckor, rimligare att använda de 20 körlektionerna till 20 veckor för att få mer träning!

Vet bara 1 som tagit körkort nyss, för 1-2 år sedan,  och hon tog 12 lektioner och klarade sig bra. Körde lektion typ var 3:e vecka och övade mycket privat mellan lektionerna så det tog lite mer än ett halvår att bli redo.

• nnnnnnnn
    Lillarapunzel skrev 2023-11-05 23:20:39 följande:
    Förstår hur du tänker, och iaf 4 ggr/vecka var väl egentligen mer tänkt i början och slutet för att dels komma igång, och dels stämma av inför uppkörning. Sen är inte det ekonomiska något problem på något sätt, och eftersom att jag, som jag skrev i TS, bara kört enstaka gånger privat upp till ca. 30 km/h, tror jag många lektioner kommer behövas. Känner jag mig själv rätt är jag inte alls främmande för att jag kommer behöva säg åtminstone 50 lektioner + mängdträning privat.

50 lektioner? På automatare?

Har du någon IF eller annat som sätter käppar i hjulet? 

Det är väl ingen fråga om pengar direkt, utan mer: Varför utsätta dej för ett års övningskörning och 50 lektioner om du kan klara dej med ett halvår och 20 lektioner?
    Är det så roligt att övningsköra? För mej och de flesta andra var det mer ett sätt att få det vi önskade, körkortet, inte en livsstil eller hobby....

• nnnnnnnn
    Lillarapunzel skrev 2023-11-05 23:40:37 följande:
    Nej, tvärtom är jag ytterst högfungerande med bl.a. 3 st högskolexamen varav en på avancerad nivå. Däremot har jag en hörselnedsättning som jag tror kan ställa till det något för mig, samt att jag bor så till (nära storstad) att det dels är rätt otrevlig rusningstrafik, och dels trafikerar jag några av länets absolut farligaste och mest olycksdrabbade vägar på regelbunden basis. Därför vill jag ha en solid grund att stå på innan uppkörning, inkl. övningskörning under olika årstider, väderförhållanden osv.
    Ok, det låter ju som en förklaring men du kommer kunna få en gedigen utbildning och träning med 1 lektion/vecka + egen träning övriga dagar.
    Börja med att boka intensivträning tex 3 veckor med 2 (max 3) lektioner tex måndag + onsdag och sen går du ner till 1 lektion per vecka under en längre period. Eller lägg in dubbellektioner i början så du får lång tid att träna om du tex behöver åka ut på landet/lugnare område och kör långsamt, men öka sedan i den takt läraren rekommenderar.
    Din lärare kommer ge dej saker att träna på mellan lektionerna och du kommer bli säker genom träning.
    Eftersom du är van vid utbildning så förstår du att det gäller att hänga med och göra det du ska mellan lektionerna, att det inte nödvändigtvis är bättre att lägga ner ett helt år på något som de flesta klarar av på kortare tid osv.

Har du en vettig körlärare så kommer denne att säga till när det är dags att boka in olika saker som uppkörning osv.
    Mer oseriösa vill bara ta dina pengar...
  • nnnnnnnn

och...

Lycka till!

Det kommer att gå utmärkt, bara boka in dej snabbt nu så du kommer igång direkt.
    Och du bör sikta på att bli klar före sommaren så du slipper ha ett långt uppehåll när körskolan tar semester, om de nu gör det (här stänger de minst 1 månad). Dessutom behöver du inte träna på sommarkörning på körskolan, det är bara lättare än höst/vinter/vår.

Och när du har ditt körkort så har du prövotid på ett år = du behöver fortsätta att övningsköra fast bara med dej själv i bilen. Prövoåret bör du se som att du fortsätter att träna, fast på egen hand...

Svar på tråden Rimligt att ta automatkort på 1 år?