• Anonym (A.L.)

Frigid sambo

Ännu en tråd om kvinnor som tappat lusten?

Min sambos sexlust har dött. Det har skett gradvis. Hon vill inte helt enkelt. de få gånger vi fått till det på sistone ligger hon där som en docka. Noll respons. Hon t.o.m. säger till mig att jag får sköta allt själv. Hur kul är det? Har tröttnat på detta. Känner mig som en äcklig gubbe. Vill hon inte ligg får det va. Känner mig också jävligt låg och nedstämd. Det tär på självkänslan.

Det finns ju en hel del trådar om detta. Tror att mycket av det som skrivits i dessa trådar är strunt. Man ska prata och bl.a. bl.a. bl.a. Men det går väl aldrig att prata fram sexlust? Det går inte att tjata fram sexlust heller. Det går inte att förändra någons känsloliv. Och ägna sig åt mer hushållsarbete? Sen när blir kvinnor till sig av städande män? Kom igen nu.

Jag har alltså inte mycket till övers för dessa krystade förklaringar. Jag tror förklaringen är enkel. Om en kvinna inte vill ha sex med en man så är hon inte sexuellt attraherad av denne man. Det kanske kan finnas undantag tex efter en förlossning eller under allvarlig depression etc. 

Jag har kommit till den smärtsamma insikten att jag antingen får acceptera detta eller lämna henne.

någon som har liknande erfarenheter/synpunkter/allmän input? 

• Svar på tråden Frigid sambo
  • Anonym (Lis)

Du har helt missförstått anledningen till varför mannen ska ta mer ansvar för hushållsarbetet.
    Likaså varför man ska prata, det handlar inte om att prata eller städa fram lusten. Det handlar om uppmärksamhet, nyfikenhet, att lösa problem i förhållandet att ge kvinnan mer ork till annat än bara att sköta hemmet.

Tänk ett varv till och testa de råd som getts innan i liknande frågor innan du avfärdar dem som strunt, så kanske det blir bättre i ert förhållande. Ansträng dig istället för att bara ge upp och skylla på annat. Fråga henne åtminstone vad hon känner är problemet, dvs prata med henne istället för att skriva på nätet.

• Anonym (Han Solo)

Jag tror som TS, har man hamnat där TS är så är det i stort sett kört. Många trådar handlar också om män som avlastar kvinnan och skapar möjlighet för kvinnan till avslappning, ändå blir det inte bättre. Det blir också pykist påfrestande för båda, den ena känner sig avvisad och den andre känner att det måste göra något den egentligen inte vill. 

Ingen ska behöva känna sig tvingad i en relation. Så då återstår det bara att ställa in sig på ett sexlöst förhållande eller avsluta. 

• Dexter dot com

Om det gått så långt som du beskriver så tror jag hon inte är intresserad av att ens försöka lösa problemet för då hade hon sökt hjälp tidigare. Så du får ställa dig in på att lämna eller acceptera att det inte blir något sex.

• Anonym (A.L.)
    Anonym (Lis) skrev 2023-11-01 23:53:48 följande:

Du har helt missförstått anledningen till varför mannen ska ta mer ansvar för hushållsarbetet.
    Likaså varför man ska prata, det handlar inte om att prata eller städa fram lusten. Det handlar om uppmärksamhet, nyfikenhet, att lösa problem i förhållandet att ge kvinnan mer ork till annat än bara att sköta hemmet.

Tänk ett varv till och testa de råd som getts innan i liknande frågor innan du avfärdar dem som strunt, så kanske det blir bättre i ert förhållande. Ansträng dig istället för att bara ge upp och skylla på annat. Fråga henne åtminstone vad hon känner är problemet, dvs prata med henne istället för att skriva på nätet.

Ok. Jag ser vad du skriver men har ändå svårt att tro på det där. Även om jag skulle vara hennes betjänt på heltid och sköta precis allt så skulle hon nog inte bli mer sugen. Min erfarenhet är att kvinnor inte funkar så. Det brukar liksom inte vara den snällaste betjänten som får ligga med henne.
  • Anonym (men tänk lite nu)
    Anonym (A.L.) skrev 2023-11-02 07:44:22 följande:
    Ok. Jag ser vad du skriver men har ändå svårt att tro på det där. Även om jag skulle vara hennes betjänt på heltid och sköta precis allt så skulle hon nog inte bli mer sugen. Min erfarenhet är att kvinnor inte funkar så. Det brukar liksom inte vara den snällaste betjänten som får ligga med henne.
    Du skriver att det inte hjälper att prata. I alla relationer är väl ändå kommunikation nyckeln? Hur ska man annars lösa saker? Bara vara tyst och hoppa på och ha sex? Det funkar ju inte och det vet du.
    Detta med hushållsarbete kan vara en nyckel men det beror ju på hur ni har det nu. Gör du redan en massa hemma så är det inte det som är problemet just hos er, men det är en vanlig grej, att kvinnan sköter mest och alltid är trött osv. 

Ni skulle behöva gå i terapi för att hitta VAD det är som skett. Har hon slutat älska dig? Har ert sexliv inte varit så kul för henne innan och hon då ändå försökt men nu gett upp? Har hon hamnat i klimakteriet? 
  • Anonym (?)

Hur länge har detta pågått? Har du frågat henne varför hon inte har lust?

• Mandel
    Självklart är det olika från relation till relation, men min x-make hade lite samma inställning som du.
    Hur kunde jag tycka att det var sexigt att han drog runt på en dammsugare.

Grejen var den att det var ju inte dammsugaren som gjorde honom sexig utan det faktum att han faktiskt tog sin del av ansvaret för vårt hem.
    Det är otroligt avtändande att ta förgivet att någon annan ska lösa allt kring barn och hem och det är otroligt avtändande att bli tagen för given.

Han förstod inte att jag inte ville ha sex med någon som jag var arg på för han förstod aldrig varför jag var arg. 
    Han var nöjd så varför var jag missnöjd?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (?)
    Om ens partner struntar i att avlasta i hemmet fast man håller på att bli utbränd av att sköta allt är det logiskt att man tappar det sexuella intresset för honom/henne. Med detta sagt är det inte säkert att det är så i ert fall, utan det kan vara andra saker som spökar. Det skulle t.ex. kunna vara hormoner eller att hon inte älskar dig längre.
  • Anonym (Lis)
    Det handlar inte om att vara betjänt. Det handlar om att ta sin del av ansvaret. Men du verkar inte vara så intresserad av att ta reda på vad som är problemet om du inte ens vill prata om det med henne.
    Låter som att du bara vill få det till att hon är frigid och ger inte dig det du behöver så du vill lämna. Ta lite ansvar och ta tag i problemet, prata med henne. Fundera över hur ert vardagsliv ser ut, gör hon som genomsnittskvinnan i Sverige 45 min mer hushållsarbete om dagen än vad du gör? Försök jämna ut det.
  • Kaede

Du har helt rätt. Däremot bör ni ju prata om det. Du måste vara rak med dig själv och henne med att det finns tre alternativ för dig. Alltså o grova drag

1. Acceptera detta, runka Istället och att ni lever som syskon. 

2. acceptera detta, ni lever som syskon och ni har ett öppet förhållande.

3. Acceptera inte att ni lever som syskon och gör ngt åt det. Hon/du bestämmer er faktiskt för att ni VILL ha ett fungerande sexliv, KOMMUNICERAR kring detta och tar tillsammans REDA på  på vad som påverkar lusten för henne. Medicinskt-hormonnivåerna, emotionellt-är ni conecctade osv. Här funkar inte en persons perspektiv. Känner du dig som att ni är emotionellt sammankopplade men inte hon så är ni inte det. Precis som om du är den enda som upplever att sexlivet är ett problem så är det det.

4. Acceptera detta utan att kommunicera ordentligt kring det och ni separerar eftersom ni lever som syskon. 

Givetvis kan man ju först göra fyran och vara tydlig med att utan förändring funkar det inte. Om förändringen är forcerad ett penni så är det lika med funkar inte. 

Däremot måste ni ju fortfarande våga prata om ert sexliv helt öppet. Du måste ju kunna berätta att detta tynger dig. Hon måste ju kunna säga vad som händer, om än det är jäkla jobbigt att säga tlll sin partner att man helt tappat alla lust för den. Det svaret leder ju till diskussionen om förhållandets framtid. Så du måste kunna säga att du saknar henne och vill ha engagerar sex från hennes sida utan att säga varför vill du inte det. Hon måste kunna svara på vad som händer k henne just nu. 

klarar ni inte av att kommunicera kring ert liv och ert förhållandes framtid är det absolut kört. Men du är en del i att kommunicera och du är en del i att se till att er relation är en sådan relation där din partner vill ligga med dig. Hon vill alltså inte det längre? Ta reda på varför. 

Svar på tråden Frigid sambo