KimLinnefeldt skrev 2023-12-07 16:00:52 följande:
Vi har en klar gräns. Om någon av oss skulle inleda en sexuell relation med någon - alltså inte ett tillfälligt snedsteg - då är det något fel på vår relation och då lovar vi att göra något åt saken, inte leva dubbelliv.
I största allmänhet kan man väl dock säga att livet inte har några absoluta gränser, inga garantier. Man får försöka stå ut med osäkerheten.
Jag anar i ditt inlägg att du längtar efter absolut stabilitet och förutsägbarhet. Jag tror inte att det finns, tyvärr.
Jag tycker inte de gränserna är speciellt klara utan snarare väldigt otydliga.
Vad räknas som en "sexuell relation" tex. 1 knull, 2, 14 , 150? Och vem drar gränsen?
Vad räknas som sex? Bara penetration eller räknas även munsex, petting, etc?
Är det bara flera knull med samma person som räknas som otrohet och är det då ok att man råkar ha 150 engångsknull med 150 olika personer?
Vad händer om den som ligger med andra anser att det är inget fel alls i relationen men vill knulla lite vid sidan av ändå, bara för kul och ha sin partner kvar ändå?
Om man kommit överens om att det är ok att göra lite som man vill utan att bolla det med sin partner bara man själv är ok med det, vad är det som säger att man behöver ta upp något öht med sin partner?
Livet är full av absolut gränser, det är därför vi har lagar och även sånt som är lagligt finns det gränser för. Ingen människa på planeten är fri att göra som den vill mot andra. Jag tror man ska skilja på "jag har ingen lust respektera andras gränser" med "det finns inga gränser". Gränserna finns, men sen kan ju var och en såklart välja att respektera dem eller ej, men då får man ju oxå acceptera konsekvenserna för det.
Nja, det jag snarare "längtar efter" är transparens och ärlighet, alla får sätta vilka gränser de vill så länge BÅDA är ok med det och det tycker jag inte att man kan påstå att man är om gränserna sätts av var och än lite som de känner för stunden utan att stämma av det med sin partner.