Inlägg från: KimLinnefeldt |Visa alla inlägg
  • KimLinnefeldt

Sambo men otrogen

Vi pratade om det tidigt i förhållandet, att något enstaka snedsteg inte behöver vara så allvarligt. Vi frågar inte, vi berättar inte.

Jag har dock inte varit otrogen på 25 år, och jag tror inte att hon heller har det. Om hon har gjort det så må det vara hänt, vi har ett lyckligt sexliv och njuter av varandra.

Jag har anonyma rollspel på nätet, ibland telefonsex. Jag betraktar inte det som otrohet, för det har inte målet att bli en fullständig relation, bara en hobby.

• KimLinnefeldt
    Anonym (sådär) skrev 2023-12-07 15:48:01 följande:
    Fast om gränserna för en relation sätts av var och en var för sig lite som den själv vill för tillfället och inte gemensamt av båda, finns det någon verklig gräns öht då?

Och om det inte finns någon faktisk gräns som är klara och tydliga för båda och godkända av båda, vad är poängen med att öht ha en exklusiv relation öht? Då kan man väl lika väl ha en öppen relation istället?
    Vi har en klar gräns. Om någon av oss skulle inleda en sexuell relation med någon - alltså inte ett tillfälligt snedsteg - då är det något fel på vår relation och då lovar vi att göra något åt saken, inte leva dubbelliv.

I största allmänhet kan man väl dock säga att livet inte har några absoluta gränser, inga garantier. Man får försöka stå ut med osäkerheten.

Jag anar i ditt inlägg att du längtar efter absolut stabilitet och förutsägbarhet. Jag tror inte att det finns, tyvärr.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (sådär) skrev 2023-12-07 16:28:54 följande:
    Nja, det jag snarare "längtar efter" är transparens och ärlighet, alla får sätta vilka gränser de vill så länge BÅDA är ok med det och det tycker jag inte att man kan påstå att man är om gränserna sätts av var och än lite som de känner för stunden utan att stämma av det med sin partner.
    Jag ser här på FL att det finns två huvudlinjer när det gäller otrohet. 

Dels de som anser att en relation måste bygga på full ärlighet och transparens, som ser otrohet som något elakt och skadligt.

Och dels de som har en mer liberal inställning, som är mer pragmatiska och förlåtande för snedsteg. 

De här båda linjerna kommer aldrig att förenas. De tycker helt enkelt olika.

I vårt fall så gillar vi inte otrohet, men vi granskar inte varandras mobiler, frågar inte ut varann och litar på att vi fortsätter att välja varandra. Tills det inte är så längre. 
  • KimLinnefeldt
    Anonym (sådär) skrev 2023-12-07 17:00:07 följande:
    Tja, om en relation INTE bygger på transparens och ärlighet, hur ska man då kunna lita på personen? Motsatsen till transparens är ju smusslande och motsatsen till ärlighet är falskhet. Kan man verkligen lita på en person som är falsk och smusslar?

Fast att säga att man kan skita i att komma överens med sin partner om gränser och sätta gränserna som man själv vill är ju inte "liberalt" det är ju bara ren gränslöshet och egoism. Att vara liberal innebär ju fortfarande att man respekterar andras gränser eller är åtminstone villig att diskutera dem GEMENSAMT.

Ja ärlighet och falskhet, respekt för andra och egoism, respektera gränser och gränslöshet är saker som inte är förenliga och det är ju precis därför det är viktigt att man kan vara överens om vad som gäller så båda kan avgöra om de vill acceptera den andres syn på relationer eller ej.

Givetvis ska man inte behöva snoka i varandras mobiler för då litar man uppenbarligen inte på varandra och det är bättre att gå isär, men hur ska man kunna lita på en partner som anser att personen kan sätta gränserna lite som den vill utan att bolla det med dig först?

Att välja varandra säger ju ingenting för otrohet går ju uttryckligen ut på att välja BÅDE sin partner OCH andra.
    "att personen kan sätta gränserna lite som den vill" Det är inte så vi har kommit överens. Vi har - som sagt - kommit överens om att vara trogna varandra, men att ett enstaka snedsteg inte behöver rapporteras eller påverka relationen på något dåligt sätt. 

Och apropå de två huvudlinjerna i FL - jag tror inte att vi kommer längre nu.

Svar på tråden Sambo men otrogen