• Challe N

Boendekostnad

Jag och min man (snart exman) är mitt i en separation. Vi bestämde oss i november förra året för att gå skilda vägar. Vi har varit bra vänner och bodde ändå ihop ett bra tag. Vi la ut vårt gemensamma hus till försäljning i april. Husförsäljning är ju inte det enklaste just nu och det tog ett antal visningar innan vi ens fick något bud. Jag fick en lägenhet i juni jag inte ville säga nej till plus att det kändes bra om en av oss hade ett okej boende för barnen om det plötsligt dök upp en budgivare. Nu är huset sålt och vi lämnar över nycklar om ca 1 månad. Idag sa min man att han tycker jag ska betala hälften av boendekostnaden för huset under de månaderna jag haft lägenhet och han betalat lånen för huset. Det blir ca 40000. Jag har ändå haft en hyra på 11000 under den tiden. På ett sätt förstår jag ju det eftersom huset fortfarande står på mig med. Men jag trodde vi var överens om att vi betalade för våra respektive boenden under den här tiden. Vi borde naturligtvis pratat om det här tidigare men hur tänker ni andra, vad är rimligt?

• Svar på tråden Boendekostnad
  • Challe N
    Anonym (Skild) skrev 2023-10-27 07:28:44 följande:
    Tråkig situation, men huset är ditt ansvar så länge du äger det. Krasst sett behöver du betala hälften tills det byter ägare. Men ta upp det - kanske är din exmake villig att kompromissa om kostnaden om flytten var angelägen för barnen bästa. Förstod dock inte riktigt det där med skolan - varför kunde inte barnen fortsätta bo i huset med pappan? 

Vi sålde också ett hus när vi skilde oss och stod med dubbla bostadskostnader, exmaken i 5 månader och jag i 2 månader. Sommarstugan hade vi kvar ytterligare ca 5 månader. Det var liksom självklart för oss att vi betalde hälften för fastigheterna så länge vi ägde dom.
    Tack för tankar. Det med skolan är för att vi bodde utanför stan innan och var tvungna att ta ett beslut om att flytta de till en skola i stan då det troligt skulle bli där vi skulle bo när huset är sålt. Kändes bättre att göra det vid läsårstart än mitt under terminen. 
  • Challe N
    Anonym (Skild) skrev 2023-10-27 07:28:44 följande:
    Tråkig situation, men huset är ditt ansvar så länge du äger det. Krasst sett behöver du betala hälften tills det byter ägare. Men ta upp det - kanske är din exmake villig att kompromissa om kostnaden om flytten var angelägen för barnen bästa. Förstod dock inte riktigt det där med skolan - varför kunde inte barnen fortsätta bo i huset med pappan? 

Vi sålde också ett hus när vi skilde oss och stod med dubbla bostadskostnader, exmaken i 5 månader och jag i 2 månader. Sommarstugan hade vi kvar ytterligare ca 5 månader. Det var liksom självklart för oss att vi betalde hälften för fastigheterna så länge vi ägde dom.
    Och att det inte går skolbussar från huset till skolan i stan eller att de skulle ha möjlighet att ta sig det själva eller på annat sätt. 
  • Jemp
    Challe N skrev 2023-10-27 07:07:44 följande:
    Jag tycker det är bra när man löser saker på ett bra sätt för sina barn. varför ska jag straffas med dubbla boendekostnader för att jag försökt lösa det så barnen kan gå i sin nya skola och ha något tryggt ställe att bo på tills huset är sålt. Det är ju inte direkt så att jag bott gratis eller inte haft några utgifter med möbler osv under den här tiden. 
    Men du tycker det är rättvist att han ska ta hela risken, betala större boendekostnad inkl din del av huslånet och nu stå utan bostad?
  • Challe N
    Jemp skrev 2023-10-27 08:32:07 följande:
    Men du tycker det är rättvist att han ska ta hela risken, betala större boendekostnad inkl din del av huslånet och nu stå utan bostad?
    Haha men snälla. Detta är verkligen anledningen till varför jag egentligen inte skriver på familjeliv länge? Vad vet du om det? Ta risken? vi sköter den här husföräsljningen tillsammans till 100 %, eller snarare jag som har all kontakt med mäklare, bank och säljare. 
  • Challe N
    Anonym (H) skrev 2023-10-27 07:16:58 följande:
    Om ni delar på kostnaden för huset och lägenheten under den här tiden, tycker du fortfarande att du straffas?
    Det var ju det vi Inte gör.. vad menar du?
  • Challe N
    Anonym (KM) skrev 2023-10-27 07:16:10 följande:

Straffas? Men det är ok att ditt ex straffa för att ni inte fick huset sålt? Är det hans fel?

Han var ju tvungen att stanna i huset, varför ska han straffas för det?

Jag förstår inte varför man inte vill vara rättvist mot sitt ex, ni kommer ju fortfarande behöva ha en relation eftersom ni har barn tillsammans. 

Det är ju precis det jag försöker lösa, att det ska vara rättvist. När skrev jag att vi inte tänker att vi ska ha en bra relation. Detta var en ekonomi fråga. Sluta dra slutsatser . 
  • Anonym (H)
    Challe N skrev 2023-10-27 09:12:07 följande:
    Det var ju det vi Inte gör.. vad menar du?
    Jag menade om du tycker det är en lösning som känns ok för dig, ursäkta den märkliga formuleringen.
    Det känns som ett rimlig lösning och argumentet är just det du skriver, att barnen slapp byta skola mitt i en termin. 
  • Anonym (KM)
    Challe N skrev 2023-10-27 09:14:38 följande:
    Det är ju precis det jag försöker lösa, att det ska vara rättvist. När skrev jag att vi inte tänker att vi ska ha en bra relation. Detta var en ekonomi fråga. Sluta dra slutsatser . 

Precis. En ekonomifråga. Men du drar ju in barnen och deras skola mm, som inte har med ekonomin att göra. 

Du vill inte dela rättvist på era gemensamma kostnader för huset. Nu vill du få medhåll, eftersom du kanske innerst inne avser att du tänker fel och att han straffas för att ni inte fått huset sålt förrän nu. 

• Anonym (KM)
    Challe N skrev 2023-10-27 09:14:38 följande:
    Rättvist att han betalar mer än dig? Om du vill ha det rättvist skulle du redan när du flyttade ta upp detta. 
  • Challe N
    Anonym (KM) skrev 2023-10-27 10:18:34 följande:

Precis. En ekonomifråga. Men du drar ju in barnen och deras skola mm, som inte har med ekonomin att göra. 

Du vill inte dela rättvist på era gemensamma kostnader för huset. Nu vill du få medhåll, eftersom du kanske innerst inne avser att du tänker fel och att han straffas för att ni inte fått huset sålt förrän nu. 

Incell
Svar på tråden Boendekostnad