Inlägg från: Anonym (KM) |Visa alla inlägg
  • Anonym (KM)

Boendekostnad

Vi skilde oss i våras och sålde huset strax efter det. För oss var det självklart att dela på huset kostnader fram till dagen vi lämnade över det till de nya köparna. Jag valde att flytta tidigare, så jag hade dubbla kostnader en månad. 

Jag tycker det är självklart att göra så. Känns märkligt att ni inte diskuterat detta. 

• Anonym (KM)
    Challe N skrev 2023-10-27 06:08:38 följande:

Okej jo men jag förstår absolut det perspektivet. Men i mina ögon är det inte riktigt så att jag valde att flytta tidigare utan mer att jag var tvungen för barnens skola och att vi inte skulle stå bostadslösa när huset blev sålt eller fick ta första bästa lilla lägenhet utan att det skulle finnaS något tryggt och stabilt ställe för barnen. 

men ja såklart borde vi pratat ordentligt om det för uppenbarligen har vi ju inte tänkt helt lika.. 

Du tycker inte att så länge du äger huset då ska du betala för det? Om du nu flyttade ut tidigare, varför pratade ni inte om att han skulle köpa ut dig om han stannar kvar? Känns märkligt att vara lämna som du gjorde utan att diskutera med honom, 
  • Anonym (KM)
    Challe N skrev 2023-10-27 06:26:41 följande:
    Fast nu känns det ju inte som att du läst tråden ordentligt. Han skulle inte köpa ut mig för att bo kvar, det här var under försäljningsprocessen som tog lång tid. 
    Ok, men känns ändå märkligt att du vara drog utan att ta upp detta med honom. Men ni kan ju reglera detta nu med pengarna ni fått för huset. Jag förstår inte hur du tänker faktiskt. Varför vill du inte göra rätt för dig? Ni kan ju reglera det när ni gör bodelningen.
  • Anonym (KM)
    Challe N skrev 2023-10-27 06:50:34 följande:
    Men snälla varför är du en sån typisk anonym familjlivsskrivare med taggarna utåt. Tycker det framgår ganska tydligt att jag inte bara drog. Vi har verkligen pratat igenom allt om barnen, skolor, lösningar. Man vi har uppfattat det här med den ekonomiska lösningen under tiden med dubbla boenden på olika sätt. 

Jag har inte taggarna utåt. Jag är bara förvånad över att du vara tog för givet när du flyttade att han skulle stå för alla kostnader för ert gemensamma hus själv. Att du inte ens föreslog att ni skulle dela på på alla boendekostnader tillsammans. 

Tycker du det är rättvist så som ni gjort? Om det varit tvärtom? 

• Anonym (KM)
    Challe N skrev 2023-10-27 07:07:44 följande:
    Jag tycker det är bra när man löser saker på ett bra sätt för sina barn. varför ska jag straffas med dubbla boendekostnader för att jag försökt lösa det så barnen kan gå i sin nya skola och ha något tryggt ställe att bo på tills huset är sålt. Det är ju inte direkt så att jag bott gratis eller inte haft några utgifter med möbler osv under den här tiden. 

Straffas? Men det är ok att ditt ex straffa för att ni inte fick huset sålt? Är det hans fel?

Han var ju tvungen att stanna i huset, varför ska han straffas för det?

Jag förstår inte varför man inte vill vara rättvist mot sitt ex, ni kommer ju fortfarande behöva ha en relation eftersom ni har barn tillsammans. 

• Anonym (KM)
    Challe N skrev 2023-10-27 09:14:38 följande:
    Det är ju precis det jag försöker lösa, att det ska vara rättvist. När skrev jag att vi inte tänker att vi ska ha en bra relation. Detta var en ekonomi fråga. Sluta dra slutsatser . 

Precis. En ekonomifråga. Men du drar ju in barnen och deras skola mm, som inte har med ekonomin att göra. 

Du vill inte dela rättvist på era gemensamma kostnader för huset. Nu vill du få medhåll, eftersom du kanske innerst inne avser att du tänker fel och att han straffas för att ni inte fått huset sålt förrän nu. 

• Anonym (KM)
    Challe N skrev 2023-10-27 09:14:38 följande:
    Det är ju precis det jag försöker lösa, att det ska vara rättvist. När skrev jag att vi inte tänker att vi ska ha en bra relation. Detta var en ekonomi fråga. Sluta dra slutsatser . 
    Rättvist att han betalar mer än dig? Om du vill ha det rättvist skulle du redan när du flyttade ta upp detta. 
Svar på tråden Boendekostnad