• Alex 888

Otrogen fru

Hej på er alla jag har skrivit förut om min resa med min otrogen fru , nu har jag skilts mig after 6 månader betänketid, har försökt att lära mig att leva med den men det går absolut inte. Alla som har skrivit i min råd hjälpt mig väldigt mycket och har fått styrka från era ord att tar beslutet .
    hon haft Sista önskar att jag inte berättar for våra barn men jag har stor känsla att göra det , vad tycker ni ?ska jag låtar blir att berätta till alla , och tycker ni att konsekvenserna blir för barnen, jag vill bara deras bästa .
    tack 
  • Svar på tråden Otrogen fru
  • Drottningen1970

Skulle barnen må bättre eller sämre av att få veta att mamma varit otrogen är frågan du behöver ställa dig.

Skulle barnens relation med sin mor försämras? Skulle det göra deras liv bättre?

Det handlar inte om att skydda mamma, utan om att skydda barnen. Som förälder gör man det som är bäst för barnen om det står rätt till, även om det är surt.

De vuxnas sexliv är inget som barnen har att göra med.

• Anonym (Hin håle)

Avgörande för mig hade varit hur gamla barnen är, tids nog hade jsg varit rak och ärlig..

• OlgaElvira

Barn behöver få förstå att det inte är deras fel att mamma och pappa inte längre lever tillsammans, de tar gärna på sig skulden. Jag bråkade för myycket, jag städade inte mitt rum, jag var inte bra i skola, jag skulle ha hjälpt till mera hemma så att det inte var så jobbigt för dem. 
    Ni borde ni i samband med att ni flyttade isär berättat för barnen tillsammans. Nu har ju det tåget gått och om deras mamma inte vill ställa upp på en gemensam förklaring så får du göra ditt nästa där. 
    Barnen har rätt att få älska båda sina föräldrar, de är utan skuld. Det värsta ni kan göra är att tala illa om varandra.
    Anpassat till deras ålder kan du säga ?mamma träffade en annan som hon började älska väldigt mycket, men mamma och pappa älskar er mest i hela världen?. Fast varför vill du att barnen ska få veta att mamma träffat en annan? Tror du att det på något sätt blir bättre för dem, lyckligare barn? Eller är det för att det skulle kännas bättre för dig? Fundera igenom dina egna motiv, du behöver inte på något sätt skydda mamman, din plikt är att skydda barnen men utan att ljuga eller dölja. 
    Berätta i förväg för mamman vad och hur du tänker kring att informera barnen. 
    De har väl redan frågat, undrat, funderat och kanske tagit på sig skulden. 

• Anonym (Skuld)

Hur gamla är barnen och hur har ni pratat med dom angående skilsmässan? Det är vanligt att barn tar på dig skulden för en skilsmässa  så det är väldigt viktigt hur ni kommunicerar detta. Vuxna relationsproblem tycker jag generellt hör hemma endast vuxna emellan och man behöver inte berätta detaljer för barnen alls egentligen. Barnens bästa är det du behöver tänka på. Har svårt att se hur informationen ?mamma var otrogen? skulle göra barnens situation bättre. 

• Anonym (hallå?)
    Anonym (Qwa) skrev 2023-10-12 07:58:42 följande:

Jag tror kvinnor älskar när män är dumma och fortsätter göra allt för att beskydda henne. Därmed kommer hon aldrig behöva att ta ansvar, utan kan fortsätta vara som hon är. Och då är det ingen som behöver veta att det var hon som sabba hela familjen. 

Detta har väl inget med kön att göra i sig, utan hur man beter sig mot barnen oavsett vem det är som varit otrogen/lämnat?

Skulle du betett dig olika om det var en man eller en kvinna som varit otrogen, alltså?
    Och varför, i så fall?
  • Alex 888

tack för svar , yngsta barn är 13 år plus en vuxna barn 23 år . anledning att jag vill berätta är det är viktigt för mig att jag får inte skulden från nån . Och sättet som hon var otrogen gör mig förtvivlad på varför , att man går och har sex med nån genom otrohet sajten utan att vet vem han är för att hon behöver en bekräftelse enligt henne. 
    jag tänker på barnen bästa och jag funnit några kloka svar 
    här det är alltid intressant att höra olika röster o avsett vad det blir för beslut.
    tack 

• Anonym (...)

Jag tycker om barnen undrar att du kan säga "ni får fråga er mamma om det". För jag tycker inte du ska berätta för dem. Orsaken är mellan er vuxna! 

Ok om ert vuxna barn frågar rakt ut om någon av er varit otrogen så kan man väl berätta, men inte för 13-åringen. Det enda viktiga är att ni intygar för dem att ni ska göra ert allra bästa som föräldrar och att det inte berodde på barnen att ni skilde er. 13-åringen kan få veta senare, eller om mamman berättar själv men du ska integ  göra det. 

• Anonym (Suck)
    Alex 888 skrev 2023-10-12 12:26:30 följande:

tack för svar , yngsta barn är 13 år plus en vuxna barn 23 år . anledning att jag vill berätta är det är viktigt för mig att jag får inte skulden från nån . Och sättet som hon var otrogen gör mig förtvivlad på varför , att man går och har sex med nån genom otrohet sajten utan att vet vem han är för att hon behöver en bekräftelse enligt henne. 
    jag tänker på barnen bästa och jag funnit några kloka svar 
    här det är alltid intressant att höra olika röster o avsett vad det blir för beslut.
    tack 

Så det är viktigt för dig att smutskasta dina barns mamma inför dina barn för att själv stå skuldfri?

Det som hände mellan er hände mellan er. Vad kommer barnen bli gagnade av att du berättar att deras mamma var otrogen?
    Vill du att barnen vänder sig mot en av er? För bara för att du berättar sanningen betyder det inte att barnen kommer att ta din sida i det hela. 

Det enda du kommer att uppnå är att barnen kommer att hamna i kläm mellan er.
  • Anonym (Nej)

Min nuvarande sambo gjorde slut efter att mamman till hans två döttrar hade varit otrogen ett flertal gånger under många år. Sen träffades vi. Han valde att inte berätta om otroheten eftersom de har rätt att älska sin mamma villkorslöst. Tråkiga är att hans ex istället tutade i barnen att han hade varit otrogen i åratal med mig och att han hade gjort både det ena och det andra mot henne. Hon har alltid berättat ena lögnen efter den andra och dragit in dem i precis alla känslor hon någonsin haft om att bli lämnad. Resultatet är att barnen tror mamma för att det är ju så synd om henne och pappa är dum och elak. De har knappt kontakt med sin pappa idag. Han har aldrig sagt ett ord till dem om hur hon varit mot honom under alla år. 
    Så...nej man ska inte dra in barn i vuxnas skit. Det förstör deras relation till den andre föräldern. Snälla var inte så självisk att du gör det. MEN håll stenkoll på att ditt ex inte börjar prata illa om dig och försöker vända barnen mot dig för att du gör det rätta och låter dom älska sin mamma. Det är mitt råd. 

• Anonym (Nfnf)

Ärlighet varar längst. Barnen kommer bli väldigt besvikna och ledsna den dagen de förstår att du ljugit för dem och tilliten är sabbad.

Svar på tråden Otrogen fru