Otrogen fru
Barn behöver få förstå att det inte är deras fel att mamma och pappa inte längre lever tillsammans, de tar gärna på sig skulden. Jag bråkade för myycket, jag städade inte mitt rum, jag var inte bra i skola, jag skulle ha hjälpt till mera hemma så att det inte var så jobbigt för dem.
Ni borde ni i samband med att ni flyttade isär berättat för barnen tillsammans. Nu har ju det tåget gått och om deras mamma inte vill ställa upp på en gemensam förklaring så får du göra ditt nästa där.
Barnen har rätt att få älska båda sina föräldrar, de är utan skuld. Det värsta ni kan göra är att tala illa om varandra.
Anpassat till deras ålder kan du säga ?mamma träffade en annan som hon började älska väldigt mycket, men mamma och pappa älskar er mest i hela världen?. Fast varför vill du att barnen ska få veta att mamma träffat en annan? Tror du att det på något sätt blir bättre för dem, lyckligare barn? Eller är det för att det skulle kännas bättre för dig? Fundera igenom dina egna motiv, du behöver inte på något sätt skydda mamman, din plikt är att skydda barnen men utan att ljuga eller dölja.
Berätta i förväg för mamman vad och hur du tänker kring att informera barnen.
De har väl redan frågat, undrat, funderat och kanske tagit på sig skulden.