• Anonym (Psyk-svägerska)

Pengar till barn vs barnbarn?

Min lillebror har fått sitt första barn. Stolta far-föräldrar förstås som strött pengar i form av prylar över denna bebis och dess föräldrar! Och ofta i dubbel uppsättning då de bor en bit bort "så de inte ska behöva släpa" när de hälsar på, några gånger om året.... Så förutom att de fått vagn, barnsäng, babyskydd, skötbord etc etc så finns allt även hemma hos föräldrarna här.
    Nu fyller barnfria eviga singeln jag jämt snart och då vill föräldrarna bjuda mig på en resa som present. Vart vet jag inte ännu, beror jobb och så. På något sätt har bror med sambo fått reda på det här och svägerskan har tagit sig ton. Hur kan de ge bort en så dyr present till sitt ena barn men inte till det andra??? Hon har visst kraxat om "förskott på arv", "krävt" resans värde även till min bror etc. Mor och far vill inte tjafsa och stöta sig och är nu förtvivlade och vet inte hur de ska göra. Brorsan är också en fegis och låter henne hållas.
    Alltså räknas inte alla tusen och åter tusen kronor som deras barn fått, om man ska räkna "förskott på arv"???
    Ligger det nånting i vad subban säger eller är hon bara helt fel i huvudet???
  • Svar på tråden Pengar till barn vs barnbarn?
  • Anonym (Psyk-svägerska)

Tack för trevliga svar!
    Inte Agda90 förstås då som som vanligt bara ska skylla på ts! Jag kallar min svägerska vad jag vill, det ska du skita fullständigt i!! Varför ska JAG vara trevlig när HON beter sig som en....jaa, varför inte säga subba, hynda! Du tror att du kan läsa två rader och anse att du vet saker om oss???

Brorsan är en mes, det har vi klarlagt sen länge! Vi har som sagt ingen kontakt idag då han inte klarar av att se nåt annat perspektiv än sin flickväns. Mor och far klarar inte heller av honom. Eller rättare sagt; Henne....

Det jag mest ville veta är om svägerskan faktiskt kan ställa till med något. Men efter svaren här så verkar det inte som att hon har något att säga till om. De är inte gifta, inte officiellt sambos, har bara ett barn tillsammans. Aldrig att en jurist kommer involveras för hennes skull!!
    Fick veta från mamma att de frågat om brorsan vill vara med på min present, det var så "de" fick reda på det hela.
    Ja, det är skapligt pinsamt att lägga sig i nån annans ekonomi och komma och kräva en massa saker!

• Anonym

Nej, hon kan inte ställa till med något
    Hon skämmer enbart ut sig
    Dina föräldrar ska inte berätta vad de lägger sina pengar på hädanefter

• Anonym (ff)
    Anonym (Psyk-svägerska) skrev 2023-10-10 21:32:54 följande:

Tack för trevliga svar!
    Inte Agda90 förstås då som som vanligt bara ska skylla på ts! Jag kallar min svägerska vad jag vill, det ska du skita fullständigt i!! Varför ska JAG vara trevlig när HON beter sig som en....jaa, varför inte säga subba, hynda! Du tror att du kan läsa två rader och anse att du vet saker om oss???

Brorsan är en mes, det har vi klarlagt sen länge! Vi har som sagt ingen kontakt idag då han inte klarar av att se nåt annat perspektiv än sin flickväns. Mor och far klarar inte heller av honom. Eller rättare sagt; Henne....

Det jag mest ville veta är om svägerskan faktiskt kan ställa till med något. Men efter svaren här så verkar det inte som att hon har något att säga till om. De är inte gifta, inte officiellt sambos, har bara ett barn tillsammans. Aldrig att en jurist kommer involveras för hennes skull!!
    Fick veta från mamma att de frågat om brorsan vill vara med på min present, det var så "de" fick reda på det hela.
    Ja, det är skapligt pinsamt att lägga sig i nån annans ekonomi och komma och kräva en massa saker!

Har inte alls fått intrycket av att Agda90 brukar skylla på TS, och det verkar inte vara bara jag som tycker Agda90 verkar vara betydligt mer balanserad än dig.
  • Anonym (N)

Varför finns ens begreppet förskott på arv när ingen verkar tycka att det är av betydelse? 

undrar om det finns nån gräns. För min sambos föräldrar har gett stora summor till hans syskon, men det ska han inte yttra sig om enligt folk på familjeliv. Mamman ger till den hon vill. 

men till själva saken, ja hon verkar vara en subba som inte kan se hur mkt dom själva har fått.

• Lönnsirap
    Anonym (N) skrev 2023-10-11 02:27:07 följande:

Varför finns ens begreppet förskott på arv när ingen verkar tycka att det är av betydelse? 

undrar om det finns nån gräns. För min sambos föräldrar har gett stora summor till hans syskon, men det ska han inte yttra sig om enligt folk på familjeliv. Mamman ger till den hon vill. 

men till själva saken, ja hon verkar vara en subba som inte kan se hur mkt dom själva har fått.

Det finns ju mängder av situationer där det är bra att känna till lagstiftningen och faktiskt anpassa sitt givande av gåvor till detta.

Utifrån vad TS beskriver så är väl de flestas uppfattning att just en resa inte vanligtvis skulle falla in i definitionen av stor gåva...   men som förälder är det viktigt att känna till att gåvor till barn faktiskt kan spela roll i samband med arv.

Att i samband med att man ger saker av större materialt värde bör man som förälder fundera över hur gåvorna uppfattas.

Som syskon är det bra att känna till om ens syskon faktiskt har en person i närheten som är girig. För att tro att människor som inte är gifta inte påverkar situationen är att vara naiv. 

I samband med arv så är en del människor villiga att få väldigt långt och det är kanske inte aktuellt på många, många år, men tids nog så kommer TS förlora sina föräldrar och den dagen har kanske brodern antingen samma människa vid sin sida, eller är frånskild sedan länge....
  • Anonym (Rupo)
    Anonym (Psyk-svägerska) skrev 2023-10-09 18:48:13 följande:
    Pengar till barn vs barnbarn?
    Min lillebror har fått sitt första barn. Stolta far-föräldrar förstås som strött pengar i form av prylar över denna bebis och dess föräldrar! Och ofta i dubbel uppsättning då de bor en bit bort "så de inte ska behöva släpa" när de hälsar på, några gånger om året.... Så förutom att de fått vagn, barnsäng, babyskydd, skötbord etc etc så finns allt även hemma hos föräldrarna här.
    Nu fyller barnfria eviga singeln jag jämt snart och då vill föräldrarna bjuda mig på en resa som present. Vart vet jag inte ännu, beror jobb och så. På något sätt har bror med sambo fått reda på det här och svägerskan har tagit sig ton. Hur kan de ge bort en så dyr present till sitt ena barn men inte till det andra??? Hon har visst kraxat om "förskott på arv", "krävt" resans värde även till min bror etc. Mor och far vill inte tjafsa och stöta sig och är nu förtvivlade och vet inte hur de ska göra. Brorsan är också en fegis och låter henne hållas.
    Alltså räknas inte alla tusen och åter tusen kronor som deras barn fått, om man ska räkna "förskott på arv"???
    Ligger det nånting i vad subban säger eller är hon bara helt fel i huvudet???
    Egentligen tycker jag att hon har rätt men hon ska inte lägga sig i utan vara tyst.

När de givit ett barnbarn så ska de också ha större del av arvet, inte mindre imo. 

Fast som jag sa. Det är dina föräldrars pengar och hon ska vara tacksam för det hon går. Tyvärr verkar ni ha fått ett problembarn ingift i familjen.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Rupo) skrev 2023-10-11 04:58:23 följande:
    Egentligen tycker jag att hon har rätt men hon ska inte lägga sig i utan vara tyst.

När de givit ett barnbarn så ska de också ha större del av arvet, inte mindre imo. 

Fast som jag sa. Det är dina föräldrars pengar och hon ska vara tacksam för det hon går. Tyvärr verkar ni ha fått ett problembarn ingift i familjen.

Så om ts föräldrar skulle gå bort idag så tycker du att barnet med barn borde få mer av arvet än barnet utan barn? 

• Anonym (Lis)
    Anonym (N) skrev 2023-10-11 02:27:07 följande:

Din sambo kan önska att det ska räknas med när bouppteckningen görs.

Förskott på arv är ett sätt att skydda barnens lika rätt till arv. Att en förälder inte ska kunna ge bort ett barns lagstadgade rätt till ett av de andra barnen. Utgångspunkten är att alla större gåvor räknas som förskott på arv. (I exempel används ofta 50000 kr eller mer.) förälderns ekonomi i övrigt tas med i beräkningen om det ska räknas som större gåva eller ej.

(vanliga födelsedagspresenter och dyl räknas inte som förskott på arv. )

• Anonym (123)
    Anonym (Psyk-svägerska) skrev 2023-10-09 20:35:06 följande:
    Vi har tyvärr ingen kontakt längre då han typ fick välja mellan henne och mig. Inte så perverst som det låter, men jag krävde att han sa ifrån till henne och inte betedde sig som hennes bandhund. Det är inte första gången hon utmärkt sig, lindrigt sagt. En elak liten narcissistisk hynda som inte kan acceptera att fler människor existerar i världen. Jag kom dit att han får skylla sig själv, kom inte till mig sen bara! Försökte få med föräldrarna på tåget men känner mest nu att de får skylla sig själva också en del som ändå försöker med dem. "Man måste ju acceptera sina barns respektive!" etc. Öhh, Nääääe!! Blev såklart extra jobbigt när det dessutom kom in en unge, ett barnbarn i bilden.
    Man väljer ju vad som är viktigast, att fortsätta ha en relation till de som betyder något eller kräva att en person väljer bort en annan för ens egna skull.

Jag instämmer i sakfrågan där jag tycker det är givet att det är rätt att bjuda dig på resa men inte din bror. De ger till båda sina barn, till din bror går gåvorna vidare till hans barn och för dig går de direkt till dig. 

I resten av ditt resonemang håller jag däremot inte alls med. Har också en ingift släkting som är knepig men aldrig att vi som familj skulle tjafsa med min bror om hans fru. Det är jobbigt nog för honom att behöva leva med henne, att samtidigt behöva ha pressen från familjen tycker vi han ska slippa. När hon är med är vi alla trevliga mot henne, när hon inte är med så pratar vi inte illa om henne. 

För mina föräldrar är det extra jobbigt för de vet att om de skulle börja tjafsa så skulle hon direkt använda barnbarnen som vapen att de inte längre skulle få träffa farmor och farfar. Så utifrån det så förstår jag att det är svårt för dom att säga emot.

Föreslår inför framtiden att du har en öppen dialog med dina föräldrar där du samtidigt som du visar förståelse för deras situation också får dom att förstå den orättvisa du upplever utifrån att du är singel och barnlös. Och en väg framåt kanske kan vara att föräldrarna är rättvisa i hur de fördelar sina gåvor, men inte är så öppna med det mot din bror och hans fru. Låtsas (både du och dina föräldrar) att du betalar din egen del av resan och skylta inte med vad du får för presenter.
  • Anonym (abc)
    PH76 skrev 2023-10-10 09:54:25 följande:

Jag har svårt att förstå vissa tankesätt i denna tråd, vissa verkar leva i någon tro att föräldrar måste använda sig av någon millimeterrättvisa jämtemot sina vuxna barn.

Min mamma får ge precis hur mycket hon vill till vilket av mina syskon som helst utan att jag lyfter ett ögonbryn, det är ju hennes pengar. Vill hon bjuda min syster på en utlandssemester så kommer jag inte att klaga över det, utan tänker att de säkert får det mysigt där. Samma sak med julklappar eller presenter till alla barnbarn, vem bryr sig om vad de kostar?

Så tänker du medan en del tänker att det är bäst att köpa för ungefär likvärdig summa för att undvika att någon känner sig missgynnad. Alla har rätt till sin åsikt och man måste förstå att andra resonerar annorlunda. 
  • Anonym (abc)
    Anonym (Psyk-svägerska) skrev 2023-10-10 21:32:54 följande:

Tack för trevliga svar!

Man kan vara arg på någon och känna avsky men att kalla någon för hynda och subba är omoget av dig. Som vuxen får man faktiskt tänka på hur man uttrycker sig. 
  • Anonym (abc)
    Anonym (123) skrev 2023-10-11 09:49:06 följande:
    Man väljer ju vad som är viktigast, att fortsätta ha en relation till de som betyder något eller kräva att en person väljer bort en annan för ens egna skull.

Jag instämmer i sakfrågan där jag tycker det är givet att det är rätt att bjuda dig på resa men inte din bror. De ger till båda sina barn, till din bror går gåvorna vidare till hans barn och för dig går de direkt till dig. 

I resten av ditt resonemang håller jag däremot inte alls med. Har också en ingift släkting som är knepig men aldrig att vi som familj skulle tjafsa med min bror om hans fru. Det är jobbigt nog för honom att behöva leva med henne, att samtidigt behöva ha pressen från familjen tycker vi han ska slippa. När hon är med är vi alla trevliga mot henne, när hon inte är med så pratar vi inte illa om henne. 

För mina föräldrar är det extra jobbigt för de vet att om de skulle börja tjafsa så skulle hon direkt använda barnbarnen som vapen att de inte längre skulle få träffa farmor och farfar. Så utifrån det så förstår jag att det är svårt för dom att säga emot.

Föreslår inför framtiden att du har en öppen dialog med dina föräldrar där du samtidigt som du visar förståelse för deras situation också får dom att förstå den orättvisa du upplever utifrån att du är singel och barnlös. Och en väg framåt kanske kan vara att föräldrarna är rättvisa i hur de fördelar sina gåvor, men inte är så öppna med det mot din bror och hans fru. Låtsas (både du och dina föräldrar) att du betalar din egen del av resan och skylta inte med vad du får för presenter.
    Anser du inte att det är falskt av er att bete er så? Låtsas vara trevlig mot någon som ni inte gillar. Det är inte att vara respektfull utan enbart falskt. Det är snarare ni som verkar knepiga.
  • PH76
    Anonym (abc) skrev 2023-10-11 10:27:34 följande:
    Så tänker du medan en del tänker att det är bäst att köpa för ungefär likvärdig summa för att undvika att någon känner sig missgynnad. Alla har rätt till sin åsikt och man måste förstå att andra resonerar annorlunda. 

Jag har inga problem att förstå att andra resonerar annorlunda, det betyder dock inte att jag behöver hålla med i resonemanget, eller respektera logiken i det.

• Anonym (Rupo)
    Anonym (Lis) skrev 2023-10-11 09:25:29 följande:

Så om ts föräldrar skulle gå bort idag så tycker du att barnet med barn borde få mer av arvet än barnet utan barn? 

Inte på det sättet men det är naturligt att familjen får mer pengar tills de går bort. I vart fall inte åt andra hållet.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Rupo) skrev 2023-10-11 17:20:53 följande:
    Inte på det sättet men det är naturligt att familjen får mer pengar tills de går bort. I vart fall inte åt andra hållet.

Ok. Ja det är naturligt att man vill hjälpa sina barn när de får barn om man kan. Det är även naturligt att vilja ge något till sitt andra barn så man känner att det blir rättvist. 

Så har mina föräldrar alltid känt. Vi syskon har inte brytt oss utan tänkt att det jämnar ut sig, men mamma har ofta swishat mig samtidigt som hon köpt nåt till syrran för hon tycker det känns fel annars. Det är väl också det som gjort att vi vet att det jämnar ut sig, för vi har inte varit med om att föräldrarna bara gett saker till en av oss.

Jag skulle inte säga att det är naturligt att man ger mer till sitt ena barn utan att det naturliga är att man försöker hålla det hyfsat jämnt. Men alla människor är olika.

• Anonym (JB)
    Men va??
  • Anonym (123)
    Anonym (abc) skrev 2023-10-11 10:37:22 följande:
    Anser du inte att det är falskt av er att bete er så? Låtsas vara trevlig mot någon som ni inte gillar. Det är inte att vara respektfull utan enbart falskt. Det är snarare ni som verkar knepiga.
    Svarar utifrån lite olika aspekter 

1) ser inte att det är falskt att vara trevlig mot någon man anser är knepig och "svårhanterlig" utifrån vissa aspekter. Jag är trevlig mot folk på jobbet jag tycker är dåliga på sitt jobb eller allmänt otrevliga. Försöker generellt vara trevlig mot folk oavsett vad jag tycker om dom.

2) att hon är knepig, självisk och har häftigt humör behöver ju inte betyda att hon är alltigenom otrevligt och inte går att ha en trevlig konversation med.

Vad löser det att gå runt och vara otrevlig mot folk och snacka skit om dom? Är väl bättre att ta initiativet till att vara trevlig och hoppas det sprider sig.
  • Anonym (Förälder)
    Varför det?
Svar på tråden Pengar till barn vs barnbarn?