• Anonym (Psyk-svägerska)

Pengar till barn vs barnbarn?

Min lillebror har fått sitt första barn. Stolta far-föräldrar förstås som strött pengar i form av prylar över denna bebis och dess föräldrar! Och ofta i dubbel uppsättning då de bor en bit bort "så de inte ska behöva släpa" när de hälsar på, några gånger om året.... Så förutom att de fått vagn, barnsäng, babyskydd, skötbord etc etc så finns allt även hemma hos föräldrarna här.
    Nu fyller barnfria eviga singeln jag jämt snart och då vill föräldrarna bjuda mig på en resa som present. Vart vet jag inte ännu, beror jobb och så. På något sätt har bror med sambo fått reda på det här och svägerskan har tagit sig ton. Hur kan de ge bort en så dyr present till sitt ena barn men inte till det andra??? Hon har visst kraxat om "förskott på arv", "krävt" resans värde även till min bror etc. Mor och far vill inte tjafsa och stöta sig och är nu förtvivlade och vet inte hur de ska göra. Brorsan är också en fegis och låter henne hållas.
    Alltså räknas inte alla tusen och åter tusen kronor som deras barn fått, om man ska räkna "förskott på arv"???
    Ligger det nånting i vad subban säger eller är hon bara helt fel i huvudet???
  • Svar på tråden Pengar till barn vs barnbarn?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Psyk-svägerska) skrev 2023-10-10 00:07:32 följande:
    Det verkar ju ännu konstigare, att pengar mellan bröstarvingar ska kontrolleras, men släppas fritt när det gäller barnbarn, då kan man sprida omkring sig! Under en graviditet och spädbarnstid så är det ju inte "barnet" som får prylarna när allt kommer omkring, det är ju främst föräldrarna som ha nytta av det!

Jag tycker ju att mor och far inte har minsta skyldighet att redovisa nåt för sin sons flickvän gällande ekonomin. Rent förnedrande att det ska komma nån helt utomstående och gräva i deras privatekonomi! Vad har hon med att göra vad de köper presenter till mig för?? Jag kommer aldrig redovisa för henne vad jag gjort, ätit, fickpengar etc. Skillnad om brorsan haft åsikter, även om jag då även bett honom dra så långt åt helvete det bara gick, om det varit han som opponerat sig efter att ha fått allt till sin unge och sen vill de ge mig en present.

Det har ju varit betydligt mer än det jag räknade upp, det var bara för att förklara situationen. Och jag vet som tur är inte allt heller! Men räkna allt som du räknat upp gånger två! De har ju fått barnvagn, spälsäng, skötbord, amningskudde, kläder, nappflaskor etc att ha här också! Och det lär ju fortsätta då barnet växer. 
    Ja, jag förstod att det var mer, men bara det du räknade upp drar ju iväg rätt fort, förstår inte att svägerskan inte inser det! Hon behöver kanske få svart på vitt vad de fått. Men jag håller med om att dina föräldrar inte bör behöva redovisa det, hon borde inse, men nu verkar hon ju inte göra det så då borde ju i första hand din bror säga nåt om allt de fått. Men klarar inte han det så får föräldrarna kanske sätta ner foten, eller droppa nån kommentar om att det känns mest rättvist att du får en resa motsvarande samma summa de fått barnsaker för.

Hon låter ju väldigt bortskämd, fantastiskt lyxigt med svärföräldrar som hjälper till så mycket och är så generösa! Hon borde ju vara tacksam.

(Ja visst kan det kännas märkligt, än märkligare att en person kan ge hur mycket som helst nästan till sin nya partner vilket minskar barnens arv.(så länge inte laglotten kränks, den är skyddad))
  • PH76

Jag har svårt att förstå vissa tankesätt i denna tråd, vissa verkar leva i någon tro att föräldrar måste använda sig av någon millimeterrättvisa jämtemot sina vuxna barn.

Min mamma får ge precis hur mycket hon vill till vilket av mina syskon som helst utan att jag lyfter ett ögonbryn, det är ju hennes pengar. Vill hon bjuda min syster på en utlandssemester så kommer jag inte att klaga över det, utan tänker att de säkert får det mysigt där. Samma sak med julklappar eller presenter till alla barnbarn, vem bryr sig om vad de kostar?

• Anonym (A)

Dina föräldrar behöver absolut säga ifrån. Hon ska inte ha insyn i deras ekonomi.
    Ring din bror och säg som det är, hon får ta ett kliv tillbaka och fundera över alla saker de har fått redan. Hon kan inte bestämma att du inte ska få en resa. Hon ska vara tyst. Pinsamt att ens säga såna här saker till sina svärföräldrar.

• Agda90

Nej, det verkar inte som att ni är den perfekta familjen. Svägerskan verkar konstig och du känns inte som den trevligaste heller... Jag menar bara för att man inte är förtjust i sin svägerska behöver man inte kalla henne för subba eller hynda. 

Vad dina föräldrar lägger sina pengar på är deras sak. Något som vem som helst av er kan framföra till svägerskan och samtidig påminna om vad de redan har fått. Inget mer att lägga tid och energi på. 

• Anonym (JB)

Det är fel i huvudet på din svägerska och din bror är en total mes. Hoppas era föräldrar aldrig ger dem något igen! Räcker med födelsedagspresent och julklapp till barnet. 

• Lönnsirap

Jag tänker att det är VÄLDIGT bra att få en bild av att en ingift person faktiskt har en annan typ av tankar om gåvor och arv och att det är väldigt viktigt att faktiskt prata om detta inom familjen.

Jag tänker att man faktiskt bör prata om hur man själv uppfattar att denna fråga kommit upp på bordet överhuvudtaget. 

En snål, girig människa är något man förhålla sig till som släkting. Kanske inte så mycket du, men definitivt dina föräldrar.

Hade detta varit mitt barns hustru/make hade jag allvarligt övervägt ett besök hos jurist. Och sett till att diskutera frågan med någon som faktiskt har lite koll.

Som syskon tänker jag att man har en annan roll. Föräldrar gör som de vill med sina tillgångar och fyfan för att diskutera arv redan långt innan de själva tar initiativ till diskussion.

• Tjoppa12

Men herregud vad dom har tjänat pengar på att dina föräldrar har köpt barnsaker...heeelt vrickat att anta att dom själva ska ha ännu mer också.

• Spucks
    Lönnsirap skrev 2023-10-10 16:46:02 följande:

Hade detta varit mitt barns hustru/make hade jag allvarligt övervägt ett besök hos jurist. Och sett till att diskutera frågan med någon som faktiskt har lite koll.

En jurist? Behöver man en jurist för att man ge presenter?
  • Lönnsirap
    Spucks skrev 2023-10-10 17:34:06 följande:
    En jurist? Behöver man en jurist för att man ge presenter?
    Nä, men man behöver en jurist om ens barn, eller deras partner börjar prata om förskott på arv. Eller om man tänker att ett av ens barn faktiskt

I min värld är det en fråga om perspektiv. Som syskon är man ju just en person som faktiskt inte har med vilka gåvor en förälder ger. Som barn så har man ju ett perspektiv.

Som förälder så hade jag blivit förbannad på en svärdotter som sätter igång och diskuterar arv....
    Lämplig åtgärd hade då varit ett testamente, där mina tillgångar skulle bli enskild egendom.... För det handlar inte om denna gåvan, denna gången, utan om min allmänna fördom mot folk som diskuterar förskott på arv gällande "småsaker"
  • Anonym (Lis)
    Lönnsirap skrev 2023-10-10 17:49:10 följande:
    Nä, men man behöver en jurist om ens barn, eller deras partner börjar prata om förskott på arv. Eller om man tänker att ett av ens barn faktiskt

I min värld är det en fråga om perspektiv. Som syskon är man ju just en person som faktiskt inte har med vilka gåvor en förälder ger. Som barn så har man ju ett perspektiv.

Som förälder så hade jag blivit förbannad på en svärdotter som sätter igång och diskuterar arv....
    Lämplig åtgärd hade då varit ett testamente, där mina tillgångar skulle bli enskild egendom.... För det handlar inte om denna gåvan, denna gången, utan om min allmänna fördom mot folk som diskuterar förskott på arv gällande "småsaker"

Håller med. 

testamente så sonens arv blir enskild egendom så inte svägerskan tar hälften vid eventuell skilsmässa hade känts rimligt om hon utrycker dessa tankar nu. 

Framförallt blir det ju tydligt när svägerskan inte verkar tycka det är förskott på arv med alla saker de får men när mannens syster ska få nåt, då ska det vara förskott på arv. Väldigt märkligt att lägga sig i så.

Svar på tråden Pengar till barn vs barnbarn?