SaraHera skrev 2023-10-05 15:39:52 följande:
Är killar verkligen så här?
Jag brukar läsa mycket på flashback forum. Ju mer jag jag läser där. Desto mer undrar jag om killar/män verkligen är så här i verkligheten?
Jag är en ganska ung tjej, har varit med en kille i ett förhållande tidigare. Han var snäll så och fina värderingar. Kände mig alltid respekterad. I alla fall, så tog det slut då han flyttade till USA för studier.Och jag har funderat på att börja dejta igen. Har varit ifrån det ett tag. Men alltså helt seriöst så blir jag lite avskräckt när jag läser hur killar ser på tjejer där.
Man måste vara smal, tränad, helst blond och blåögd. Jag tycker ibland att det låter väldigt kvinnofientligt och att det hyser mycket förakt till tjejer. När jag ser allt detta. Känner jag mig inte alls sugen att träffa en kille. Känns som de mäter en ens kropp och utseende. Visst att det spelar in. Men är det så avgörande?
Samtidigt klagas det och pratas mycket om att killar och tjejer tagit avstånd ifrån varandra. Jag förstår varför när man ser och läser sånt här.
Många killar och män idag använder främst Tinder för att försöka komma i kontakt med kvinnor. Bilden av kvinnor män får och får bekräftat av kvinnor på Tinder är en bild av kvinnor som tråkiga kravmaskiner.
Det är en lång kravlista på krav mannen skall leva upp till för att ens få besvära henne med att försöka och hon själv presenterar väldigt lite om sig själv, bara vad hon kräver av honom.
En profil (den här är helt påhittad men ändå beskrivande) kan se ut såhär: "Finns det några vettiga snubbar kvar eller är alla skit? Sjukpensionerad singelmamma till 3 på 36. Gillar att resa, umgås med vänner och dricka vin!!! Söker barnkär kille på 34-38 utan egna barn som är ambitiös, har ordnad ekonomi, inte är svartsjuk, är över 180 och vältränad. Seriöst skriv inte till mig om du är dvärg under 180!!!! Inte är en fuckboy, inte röstar SD, inte är feminist och inte är hotad av en kvinna som vet vad hon vill!!!! Har du problem med att jag är kurvig dra åt helvete!!!!"
Den där bilden av kvinnor bär många killar och män på. Att kvinnor är tråkiga, narcissistiska arga kravmaskiner med hybris. Då kommer en motreaktion i form av att de själva utvecklar en liknande personlighet.
Boven i dramat är helt klart Tinder. Givetvis påverkar andra faktorer med, feminism, mansgriseri, polarisering osv. Men där är den stora skurken, dejtingappen Tinder.