• LillMaddis

Gravid med kopparspiral?

Hej! 

Jag har under ett års tid haft kopparspiral. Jag vill inte ha typ p-piller för jag gick upp en massa i vikt av det, har även prövat hormonspiral som påverkade mig psykiskt, tror jag. Det har väl fungerat rättså bra med kopparspiralen, lite mer PMS två dagar innan (vänder det dock inåt) och längre mensperiod (8 dagar, dock inte massa blod tack och lov). Jag har varit tillsammans med en kille som inte vill ha sex så ofta (frustrerande när man är supertänd ibland). Men vi har börjat ha det lite mer på senare tid.

För två veckor sedan hade vi det och jag insåg att vi hade sex precis dagen efter min ÄL. I förrgår skulle mensen ha kommit men gjorde inte det. Den brukar ofta vara regelbunden på dagen så därför reagerar jag på det. Sedan har jag varit mer sugen på salt, alltså jag kan ta en knippa flingsalt och äta. Mina bröst ömmar lite extra. Sedan är grejen så att jag en gång råkade ha sex med tampong i, och jag är rädd att spiralen lossnade något av det. Den sitter fortfarande kvar när jag känner efter, men den kanske rubbades. Så allt detta kombinerat gör mig lite fundersam. Till saken hör att jag är 32 och har sedan 28 års ålder velat ha barn, men utifrån omständigheterna har det inte fungerat (singel, varit ihop med ngn som inte velat ha etc.). Han jag är med nu vill, kanske dock inte exakt nu. Jag har dessutom ingen fast tjänst i dagsläget, dock ett vikariat i två år cirka. 

Frågor: Har någon erfarenhet av att ha blivit gravid med kopparspiral? Blev det abort eller fullföljde ni? Utomhavandeskap? Borde jag ta ett graviditetstest inom det närmaste kanske? Besöka en barnmorska som kan kolla så spiralen sitter rätt

• Svar på tråden Gravid med kopparspiral?
  • svansmamman

Det är osannolikt att bli gravid med kopparspiral, men om du nu misstänker graviditet är det bara att ta ett gravtest. Om de symptom du har skulle bero på en graviditet kommer ett test visa positivt, om du därtill hade äl när du tror och dessutom passerat BIM är testet väldigt tillförlitligt. Så ta ett test så får du svar, förslagsvis ett digitalt så du slipper fundera på eventuella streck. 

Jag tror som sagt var inte att du är gravid, men oavsett vad tycker jag du ska kontakta en barnmorska som får kolla att spiralen sitter rätt (eftersom du själv tror att den sitter fel). Är du mot förmodan gravid, och vill fullfölja, måste du ta ut den. Om du inte är gravid behöver du se så den faktiskt sitter rätt och därmed slippa oroa dig för att den inte sitter på plats. 

Gällande detta med barn är min erfarenhet att det bästa alltid är att bestämma sig för när man vill börja försöka och hålla fast vid det. Att vänta ett planerat barn är något helt annat än att vänta en hoppsan. Om din partner dessutom inte vill ha barn precis nu finns desto fler skäl att avvakta. 

Jag hoppas allt löser sig för er ❤️

• Anonym (Lilo)

Testa dig!

Jag vet tre som blivit gravida med kopparspiral, det är inte vanligt men det händer.

En var jag själv och jag hade positivt på sticka, blev skickad till akuten för blodprov men det var redan på bortdöende då enligt blodprovet. Så det är inte säkert att det blir något av det även om man "var" gravid en stund.

• Anonym (Tekla)

Har själv blivit gravid med kopparspiral och det var tyvärr ingen rolig historia?. Jag och min pojkvän hade längtan efter barn och var i planerna på att ta ut den när jag började ana symtom på graviditet och tog ett test. Och visst var det positivt! Vår initiala känsla var bara lycka och att det var meningen. Inte en tanke på abort. Kontaktade gyn och fick göra ett ultraljud och det visade sig att embryot hade växt fast i spiralen och vårt enda alternativ var att avsluta graviditeten. Det var verkligen hemskt... Hade ingen aning om att det kunde hända.
    Så mitt råd är att ta ett test! Och kontakta barnmorska oavsett så du slipper noja över spiralens läge! 

• LillMaddis

Tack för alla svar! Jag ska köpa ett digitalt graviditetstest och även kontakta barnmorska för att se så spiralen sitter korrekt. Det värsta hade ju varit om embryot satt fast i spiralen så som beskrivs här i tråden. Hoppas att du/ni mår bra nu, och har fått ert/era efterlängtade barn!

• LillMaddis

Det jag vill tillägga är att jag också behöver gå och kissa extra ofta (även det andra), att jag har livliga drömmar, vaknar tidigt varje dag, jag är mer arg och ledsen, specifika cravings. 

Dock - jag har de facto kopparspiral, jag har gått ner lite i vikt den här månaden vilket kan påverka mensen, Mich när man tänker ?varför kommer inte mensen?? är det som att den blir extra fördröjd av stressen. 

Idag ska jag som sagt köpa Clearblue digitalt gravtest och återkommer kring hur utfallet blev. 

• LillMaddis

Det jag ytterligare vill tillägga är att jag hade en pytte pytteliten blödning för typ tre dagar sen (två dagar innan beräknad mens). Typ som lite stänk på pappret. Sen inget mer. Jag trodde först att mensen var på G men icke.

Affärerna har inte öppnat än, för att inhandla gravtest vill säga, men jag börjar bli lite nojig?

Ps. Gud vad mkt slarvfel det blir när man skriver på det här forumet, ingen bra/knappt befintlig autocorrect. Mvh språkpolis.

• Anonym (Tekla)

Hur har det gått? Har du fått tag på något test? Hjärta

• LillMaddis
    Anonym (Tekla) skrev 2023-10-01 15:16:43 följande:

Hur har det gått? Har du fått tag på något test?  // Hjärta

Hej! Tack för frågan. Ska vänta tills på söndag när det har gått tre veckor för att få ett helt säkert resultat. 💞

• Krocko
    LillMaddis skrev 2023-09-30 09:20:54 följande:
    Gravid med kopparspiral?

Hej! 

Jag har under ett års tid haft kopparspiral. Jag vill inte ha typ p-piller för jag gick upp en massa i vikt av det, har även prövat hormonspiral som påverkade mig psykiskt, tror jag. Det har väl fungerat rättså bra med kopparspiralen, lite mer PMS två dagar innan (vänder det dock inåt) och längre mensperiod (8 dagar, dock inte massa blod tack och lov). Jag har varit tillsammans med en kille som inte vill ha sex så ofta (frustrerande när man är supertänd ibland). Men vi har börjat ha det lite mer på senare tid.

För två veckor sedan hade vi det och jag insåg att vi hade sex precis dagen efter min ÄL. I förrgår skulle mensen ha kommit men gjorde inte det. Den brukar ofta vara regelbunden på dagen så därför reagerar jag på det. Sedan har jag varit mer sugen på salt, alltså jag kan ta en knippa flingsalt och äta. Mina bröst ömmar lite extra. Sedan är grejen så att jag en gång råkade ha sex med tampong i, och jag är rädd att spiralen lossnade något av det. Den sitter fortfarande kvar när jag känner efter, men den kanske rubbades. Så allt detta kombinerat gör mig lite fundersam. Till saken hör att jag är 32 och har sedan 28 års ålder velat ha barn, men utifrån omständigheterna har det inte fungerat (singel, varit ihop med ngn som inte velat ha etc.). Han jag är med nu vill, kanske dock inte exakt nu. Jag har dessutom ingen fast tjänst i dagsläget, dock ett vikariat i två år cirka. 

Frågor: Har någon erfarenhet av att ha blivit gravid med kopparspiral? Blev det abort eller fullföljde ni? Utomhavandeskap? Borde jag ta ett graviditetstest inom det närmaste kanske? Besöka en barnmorska som kan kolla så spiralen sitter rätt

Jag blev gravid med kopparspiral för många år sen, jag hade ju preventivmedlet för att jag inte ville bli gravid så jag gjorde abort! Har aldrig egentligen ägnat ett en tanke åt det sen dess,
  • LillMaddis

Hej igen! 

I torsdags kunde jag inte hålla mig och tog ett digitalt graviditetstest. Icke gravid stod det, och igår fredag kom mensen som ett brev på posten. Jag fick lite delade känslor men sammantaget är det bäst att det blev såhär. Jag vill ha barn men det är bättre när man planerar lite mer etc. 

Svar på tråden Gravid med kopparspiral?