Gravid med kopparspiral?
Hej!
Jag har under ett års tid haft kopparspiral. Jag vill inte ha typ p-piller för jag gick upp en massa i vikt av det, har även prövat hormonspiral som påverkade mig psykiskt, tror jag. Det har väl fungerat rättså bra med kopparspiralen, lite mer PMS två dagar innan (vänder det dock inåt) och längre mensperiod (8 dagar, dock inte massa blod tack och lov). Jag har varit tillsammans med en kille som inte vill ha sex så ofta (frustrerande när man är supertänd ibland). Men vi har börjat ha det lite mer på senare tid.
För två veckor sedan hade vi det och jag insåg att vi hade sex precis dagen efter min ÄL. I förrgår skulle mensen ha kommit men gjorde inte det. Den brukar ofta vara regelbunden på dagen så därför reagerar jag på det. Sedan har jag varit mer sugen på salt, alltså jag kan ta en knippa flingsalt och äta. Mina bröst ömmar lite extra. Sedan är grejen så att jag en gång råkade ha sex med tampong i, och jag är rädd att spiralen lossnade något av det. Den sitter fortfarande kvar när jag känner efter, men den kanske rubbades. Så allt detta kombinerat gör mig lite fundersam. Till saken hör att jag är 32 och har sedan 28 års ålder velat ha barn, men utifrån omständigheterna har det inte fungerat (singel, varit ihop med ngn som inte velat ha etc.). Han jag är med nu vill, kanske dock inte exakt nu. Jag har dessutom ingen fast tjänst i dagsläget, dock ett vikariat i två år cirka.
Frågor: Har någon erfarenhet av att ha blivit gravid med kopparspiral? Blev det abort eller fullföljde ni? Utomhavandeskap? Borde jag ta ett graviditetstest inom det närmaste kanske? Besöka en barnmorska som kan kolla så spiralen sitter rätt