Hur berättar man?
Hur berättar man för sin partner att man vill separera?
Vi lever idag mer som vänner, inget sex och inte mycket fysisk närhet förutom en kram eller puss på kinden då & då. Samtidigt som partnern inte hymlar med att hen småflörtar och intresserar sig för andra. Tror hen har trassligt anknytningsmönster och tycker det är normalt i en relation. Liksom att äktenskapet är en stabil projektorganisation som inte har med känslor att göra.
I alla fall, leva vidare som vänner fungerar inte för mig så det får bli skilsmässa. Det känns oerhört tungt med tanke på barnen (låg- o mellanstadiet), men har provat "allt" och märker att det är kompatibilitet och gemensamma grundvärderingar som saknas.
Mitt mål är att fortsätta vara vänner om det går och få ett så bra samarbete kring barnen som möjligt. Bostadssituationen blir förstås knepig att lösa särskilt med tanke på det ekonomiska läget i stort.
Det är i nuläget oklart om den ena kommer ha råd att lösa ut den andra eller om vi måste sälja huset.
Min tanke är att först ta samtalet, sedan lämna in pappren, sen komma fram till hur göra med boende och ev. försäljning, i bästa fall ordna något tillfälligt boende på orten under tiden den processen pågår, i annat fall bo under samma tak under en övergångsperiod.
Är det någon som har några bra "do's and don'ts" för hur man gör det på ett så hederligt och rättframt sätt som möjligt och hur man berättar för barnen?Tacksam för alla råd