• Anonym (66:a)

Hur berättar man?

Var nyktra båda två när du berättar att du vill skiljas. 
    Lämna ingen möjlighet till att du tvekar, inget som kan tas som en liten strimma hopp om att du kan ändra dig. Jag tror inte det finns ett bra tillfälle, alla är dåliga på olika sätt. 
    Ja man ska inte ha barnen omkring sig men det förstår du säkert. 
    Se till att ni är ensamma och gärna hela natten. Partnern kan behöva dra sig undan och kanske gråta, skrika eller bara sitta tyst. 
    Se till att du har någonstans att sova om partnern ber dig lämna bostaden. Eller bara ett annat rum. 
    Jag fick det serverat hux flux från min smålulliga gemål sedan 22 år. Den chocken och smärtan var hemsk även om jag tog mig igenom det och nu i efterhand vet att jag klarat mig fint.

• Anonym (66:a)
    Anonym (66:a) skrev 2023-09-22 21:47:04 följande:

Var nyktra båda två när du berättar att du vill skiljas. 
    Lämna ingen möjlighet till att du tvekar, inget som kan tas som en liten strimma hopp om att du kan ändra dig. Jag tror inte det finns ett bra tillfälle, alla är dåliga på olika sätt. 
    Ja man ska inte ha barnen omkring sig men det förstår du säkert. 
    Se till att ni är ensamma och gärna hela natten. Partnern kan behöva dra sig undan och kanske gråta, skrika eller bara sitta tyst. 
    Se till att du har någonstans att sova om partnern ber dig lämna bostaden. Eller bara ett annat rum. 
    Jag fick det serverat hux flux från min smålulliga gemål sedan 22 år. Den chocken och smärtan var hemsk även om jag tog mig igenom det och nu i efterhand vet att jag klarat mig fint.

Till barnen (11- 21) sa vi att kärleken övergått till vänskap och vi inte gjorde varandra lyckliga längre. Visst blev de ledsna men de tog det bra. De äldsta blev lite  mer ledsna  för min skull eftersom de kunde relatera till avslutade relationer, det kunde inte de yngre. Barnen  var medvetna om att det inte var jag som  var drivande men att det ä då var ett gemensamt beslut. Jobbig tid men det gick på något vis ändå. 
Svar på tråden Hur berättar man?