• Anonym (Paniken)

Kronofogden

Har panik just nu. Har alltid varit ensamstående förälder med inte någon superlön. Haft dålig koll på mina pengar tidigare. Jag tog därför ett privatlån för att samla ihop lånen. Nu har jag tydligen missat en betalning. Banken har skickat till kronofogden. Fick från Kivra nu. 

Har tidigare försökt att komma åt mitt konto för att betala lite mer vid bättre perioder. Har inget bankkonto och har därför inte kunnat komma åt Kontot. 

Vad kan jag göra nu? Kan jag ringa banken och be dem dra tillbaka fordran? vågar inte kolla på kravet. Tänk om de kräver tillbaka hela lånet? Har aldrig missat någon faktura från dem då jag har haft på autogiro. Men uppenbart missade jag nu.

Hur går jag tillväga nu? 

• Svar på tråden Kronofogden
  • Aniiee

Vad menar du, har inget bankkonto? Var satte banken in lånet någonstans? Vart kommer pengarna du lever av?

Ta kontakt med kommunens skuld och budgetrådgivare, för jär låter det som att du saknar basic grejer. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Paniken)

Jag har ett bankkonto, men jag har lånet i en annan bank än min egna. Det dras ju bara på autogiro. 

Jag vill bara inte ha något med kronofogden att göra. Kan jag vända mig till banken direkt och be om ?en ny chans? mot att de tar bort mig från kronofogde? Jag har skött lånet prickfritt bortsett från en missad betalning. 

• Anonym (Budget och skuldrådgivare)

Hej
    Våga kolla på kravet omedelbart!
    Du har mest troligt fått ett betalningsföreläggande och då har du chans (10 dagar) att betala innan det blir en fastslagen skuld (det är efter detta en betalningsanmärkning uppstår hos upplysningsföretagen) Betalar du kravet drar de tillbaka föreläggandet.

Du behöver dock ta reda på om det bara är månadsbeloppet eller om hela lånet är uppsagt.
    Om hela lånet är uppsagt, dvs att de kräver dig på hela lånebeloppet behöver du ringa banken eller inkassoföretaget (alltså inte kronofogden) och komma överens om en avbetalningsplan för att kravet ska dras tillbaka.

Lycka till

• Anonym (Myran)

Jag hade betalat in det de kräver via kronofogden omgående för att visa att jag vill betala. Och så länge du gör det omgående innan förfallodatum får du ingen prick heller. Sen hade jag imorgon ringt upp den aktuella banken och förklarat mitt misstag att jag missat en betalning men att den nu är betald och att jag i fortsättningen kommer vara mer noga med att kolla så den blir betald.

Om det går på autogiro skulle jag gissa på att det saknades pengar på kontot som täckte kostnaden när det skulle dras.

Även om du inte har ett bankkonto på aktuell bank måste du ju kunna logga in med bankid på den banken för att se hur mycket lånet är på. 

• Anonym (Paniken)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2023-09-19 19:30:38 följande:

Hej
    Våga kolla på kravet omedelbart!
    Du har mest troligt fått ett betalningsföreläggande och då har du chans (10 dagar) att betala innan det blir en fastslagen skuld (det är efter detta en betalningsanmärkning uppstår hos upplysningsföretagen) Betalar du kravet drar de tillbaka föreläggandet.

Du behöver dock ta reda på om det bara är månadsbeloppet eller om hela lånet är uppsagt.
    Om hela lånet är uppsagt, dvs att de kräver dig på hela lånebeloppet behöver du ringa banken eller inkassoföretaget (alltså inte kronofogden) och komma överens om en avbetalningsplan för att kravet ska dras tillbaka.

Lycka till

De har sagt upp lånet och skickat hela summan på 53000kr till kronofogden. Jag betalar varje månad ca 1200kr och de ville haft ca 3000kr den här gången. 

Jag har inte fått något inkassokrav. De skickade direkt till kronofogden. 

Hur medgörliga brukar banker vara gälande sådana här ärenden?

• Ectea

Låter inte rimligt 
    Aldrig en missad betalning tidigare?

• Anonym (Paniken)

Nej, jag har ingen tidigare missad betalning på den banken. Däremot har jag missat kravet om att jag måste betala då fakturan var missa. Hade du något tips eller ville du bara döma? Har du tips som kan hjälpa mig tas det tacksamt emot.

• MsM84

Låter väldigt konstigt om du har betalt 1200/månad och nu skulle du betala 3000? Eller har du ökat på lånet?

• Anonym (Paniken)
    MsM84 skrev 2023-09-19 20:19:51 följande:

Låter väldigt konstigt om du har betalt 1200/månad och nu skulle du betala 3000? Eller har du ökat på lånet?

Inte ökat lånet. Det var massa extra avgifter med i summa. 
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-19 19:40:40 följande:

De har sagt upp lånet och skickat hela summan på 53000kr till kronofogden. Jag betalar varje månad ca 1200kr och de ville haft ca 3000kr den här gången. 

Jag har inte fått något inkassokrav. De skickade direkt till kronofogden. 

Hur medgörliga brukar banker vara gälande sådana här ärenden?

Det är lite olika.
    Vilken bank är det?
    Och varför höjde de från 1200 till 3000?
Svar på tråden Kronofogden