Inlägg från: Anonym (Budget och skuldrådgivare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)

Kronofogden

Hej
    Våga kolla på kravet omedelbart!
    Du har mest troligt fått ett betalningsföreläggande och då har du chans (10 dagar) att betala innan det blir en fastslagen skuld (det är efter detta en betalningsanmärkning uppstår hos upplysningsföretagen) Betalar du kravet drar de tillbaka föreläggandet.

Du behöver dock ta reda på om det bara är månadsbeloppet eller om hela lånet är uppsagt.
    Om hela lånet är uppsagt, dvs att de kräver dig på hela lånebeloppet behöver du ringa banken eller inkassoföretaget (alltså inte kronofogden) och komma överens om en avbetalningsplan för att kravet ska dras tillbaka.

Lycka till

Anonym (Paniken) skrev 2023-09-19 19:40:40 följande:

De har sagt upp lånet och skickat hela summan på 53000kr till kronofogden. Jag betalar varje månad ca 1200kr och de ville haft ca 3000kr den här gången. 

Jag har inte fått något inkassokrav. De skickade direkt till kronofogden. 

Hur medgörliga brukar banker vara gälande sådana här ärenden?

Det är lite olika.
    Vilken bank är det?
    Och varför höjde de från 1200 till 3000?
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 09:04:53 följande:
    Ja, det kanske man gör med en god ekonomi och tillgång till bankens konto där privatlånet är. Jag har inte möjlighet att lägga 4400kr/månad exkl ränta.
    Jag förstår inte riktigt alla turerna, det är lite rörigt
    Vart kom 4400kr plus ränta ifrån? Innan pratade du om 3000kr och tidigare månadsbelopp på 1200kr

Är det summan som banken vill ha nu som avbetalningsplan eller var det även innan de skickade till KF?

Vilken bank/låneinstitut är det? De flesta seriösa brukar ha tjänsten Mina Sidor där du kan logga in med bank-id och se din skuld, betalningar och ev kommunikation.
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 13:52:01 följande:
    Det är en delgivning. Inte fått någon faktura från kronofogden än.
    Du får ingen faktura från kronofogden utan ett betalningsföreläggande, som i princip betyder stark anmodan att betala för att förhindra utslag (dvs fastslagen skuld).
    I föreläggandet framgår hur mycket du ska betala och hur.

Delgivningen handlar enbart om att du meddelar kronofogden att du tagit emot brevet, oavsett innehåll.

Om du betalar hela skulden till kronofogden inom 10 dagar kommer de att meddela banken som i sin tur kommer dra tillbaka föreläggandet. Handläggningen avslutas.

Var inte rädd för att kontakta Kronofogden. Oftast får man ett gott bemötande och de kan svara på många av dina frågor.

Och kom ihåg att det i varje kommun finns en budget och skuldrådgivare som kan ge dig stöd och råd...gratis och hen har tystnadplikt....
    Anonym skrev 2023-09-20 16:11:19 följande:
    Det låter märkligt att du blir uppmanad att inte skriva på ett delgivningskvitto. Det är nämligen precis vad det låter som: Ett kvitto på att du blivit delgiven. Det har ingenting med skuldens korrekthet eller huruvida ni är överens eller om du tänker betala att göra.
    Om man inte skriver på blir man normalt jagad tills man gör det. 
    Om inte skulden dras tillbaka, då lägger de ju ner all handläggning...

Men ja själva delgivningen är ju inte att man tar ställning till något utan är ju endast att man bekräftar att handlingen mottagen.
    Anonym (Stämmer) skrev 2023-09-20 17:21:17 följande:
    Det där är rent felaktigt. En delgivning SKA man skriva under. Om du inte gör det och lägger på lådan kommer polisen och knackar på, ger dig delgivningen i handen och du får skriva på i deras närvaro. 
    Nja...om skulden betalas direkt och ärendet dras tillbaka så sker ju ingenting även om inte delgivningen inkommer.
    Kronofogden jagar ju inte någon som inte längre har ett föreläggande/skuld hos dem.

Men om en skuld inte betalas och inget kvitto kommer in så kan kronofogden söka en hemma och även på jobbet.
    Vilket de flesta inte tycker är så kul kanske...
    Anonym (Stämmer) skrev 2023-09-20 21:34:19 följande:
    Jag "råkar veta" att det gör de visst. Polisen överlämnade en delgivning till mig som gällde en månads elräkning. Inga miljoner där, det var inte ens över 2000 kr. Det var 15 år sedan och när allt skickades som brev. Min son blev ganska rädd och ringde mig på jobbet,  mamma polisen är här och söker dig! 

Jag har i nutid fått besök av KF två ggr som sökte en person vars senast kända adress var min nuvarande. 
    Summan spelade nog inte så stor roll utan kanske mer om arten av skulden, elräkning=risk för avstängning.
    Förr brukade även socialtjänsten i ganska stor omfattning åka och knacka på de barnfamiljer som hade elskuld eller låg efter med hyran...för att förhindra elavstängning och vräkning.

Kronofogden kan absolut hem eller åka ut och leta. Vet flera klienter som även har fått påhälsning på jobbet för att de inte skrivit på delgivning....
Svar på tråden Kronofogden