• Aniiee

Kronofogden

Vad menar du, har inget bankkonto? Var satte banken in lånet någonstans? Vart kommer pengarna du lever av?

Ta kontakt med kommunens skuld och budgetrådgivare, för jär låter det som att du saknar basic grejer. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee

Det känns som att det är en hel del här som inte går ihop. Få se om jag får ihop det. 

Du hade skulder. 
    Du tog ett lån, i en bank som inte var din vanliga, för att betala av de skulderna. 
    Det lånet betalas tillbaka, till banken där du tog det, på auto-giro (vilket skulle betyda att du faktiskt inte betalat skulderna)
    Den här månaden försökte auto-girot dra dubbelt så mycket som vanligt (förmodligen pga årliga avgifter) 
    Detta misslyckades av okänd anledning
    Banken skickar denna misslyckade auto-giro betalning direkt till kronofogden (vilket säger mig att detta inte är en bank som TS lånat ifrån utan en kreditgivare som har visst bankväsende som Svea, Intrum el dyl)
    När TS får brev från Kronofogden om att hon har 10 dagar att betala får hon sån total panik att hon säger upp lånet, vilket skickar hela rasket till Kronofogden.

Säkert många fel men det är vad jag lyckas utläsa i tråden. 

• Aniiee
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 13:40:04 följande:

Finns det inget sätt att få banken att gå med på att ta tillbaka skulden från kronofogde? Kan jag säga att jag upptäckte brevet från banken och har betalat in allt till dem och att de därför ska tillbaka skulden hos kronofogden? Jag ska betala på fredag.

Brevet från Kronofogden.

Ta fram det, och skriv här EXAKT vad det är. Står det "BETALNINGSFÖRELÄGGANDE" eller står det "FASTSTÄLLANDE AV SKULD"?
  • Aniiee
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 13:52:01 följande:
    Det är en delgivning. Inte fått någon faktura från kronofogden än.
    Ok. Och vad har du gjort sen du fick delgivningen?
  • Aniiee

Också, när fick du den?

• Aniiee
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 14:08:12 följande:

Ringt banken och bett dem dra tillbaka ärendet från kronofogde. Pratade med en dam som sa nej, men hon var inte den som hade hand om ärendet egentligen så jag skulle ringa till  inkassoavdelningen på banken. 

Men kan jag säga att jag betalar allt imorgon mot att de drar tillbaka från kronofogden eller kanske ringa imorgon och säga att jag precis redan betalat allt?

Du har ju redan frågat det och de sa nej. Vilket....

Det du ska göra är att skriva på delgivningen från kronofogden och skicka in den. Eller logga in på Kronofogdens hemsida ock göra det snarare, nu i digitaliseringens tidevarv.

Du har då 10 dagar på dig at betala skulden, direkt till banken, innan kronofogden fastställer skulden. Gör du det på Fredag så är saken sedan utagerad. 

Du kan inte ringa till banken och säga "om" och "mot". Det funkar inte så, du kan inte utpressa en bank. Det är klart de inte går med att att dra tillbaka begäran från Kronofogden INNAN du har betalat. 

Bara ta det lite lugnt och gör saker i rätt ordning. 
  • Aniiee
    Anonym (Hedvig) skrev 2023-09-20 17:06:14 följande:

Vore intressant att veta varför lånet sades upp.

Som jag uppfattade sa TS  själv upp lånet i vad som verkar varit ren panik. 
  • Aniiee
    Anonym (Paniken) skrev 2023-09-20 15:54:53 följande:

Menar förstås inte att komma med hot. Jag ringde och pratade med bankens inkasso. Jag frågade om det fanns möjlighet att de drar tillbaka ärendet från kronofogden om jag betalar in allt direkt på fredag. 

De gick med på detta och jag ska inte skriva under något från kronofogden sa dem. 

Så ett tips, om någon mot allt förmodan, fuckar upp det är att ringa fordringsägaren direkt och inte skriva under något från kronofogde.

Nej, nej, nej. Dåligt tips. Delgivning ska ALLTID skrivas på, annars finns det risk att du får en påhälsning från polisen. 
Svar på tråden Kronofogden