Inlägg från: Anonym (Paniken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Paniken)

Kronofogden

Har panik just nu. Har alltid varit ensamstående förälder med inte någon superlön. Haft dålig koll på mina pengar tidigare. Jag tog därför ett privatlån för att samla ihop lånen. Nu har jag tydligen missat en betalning. Banken har skickat till kronofogden. Fick från Kivra nu. 

Har tidigare försökt att komma åt mitt konto för att betala lite mer vid bättre perioder. Har inget bankkonto och har därför inte kunnat komma åt Kontot. 

Vad kan jag göra nu? Kan jag ringa banken och be dem dra tillbaka fordran? vågar inte kolla på kravet. Tänk om de kräver tillbaka hela lånet? Har aldrig missat någon faktura från dem då jag har haft på autogiro. Men uppenbart missade jag nu.

Hur går jag tillväga nu? 

• Svar på tråden Kronofogden
  • Anonym (Paniken)

Jag har ett bankkonto, men jag har lånet i en annan bank än min egna. Det dras ju bara på autogiro. 

Jag vill bara inte ha något med kronofogden att göra. Kan jag vända mig till banken direkt och be om ?en ny chans? mot att de tar bort mig från kronofogde? Jag har skött lånet prickfritt bortsett från en missad betalning. 

• Anonym (Paniken)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2023-09-19 19:30:38 följande:

Hej
    Våga kolla på kravet omedelbart!
    Du har mest troligt fått ett betalningsföreläggande och då har du chans (10 dagar) att betala innan det blir en fastslagen skuld (det är efter detta en betalningsanmärkning uppstår hos upplysningsföretagen) Betalar du kravet drar de tillbaka föreläggandet.

Du behöver dock ta reda på om det bara är månadsbeloppet eller om hela lånet är uppsagt.
    Om hela lånet är uppsagt, dvs att de kräver dig på hela lånebeloppet behöver du ringa banken eller inkassoföretaget (alltså inte kronofogden) och komma överens om en avbetalningsplan för att kravet ska dras tillbaka.

Lycka till

De har sagt upp lånet och skickat hela summan på 53000kr till kronofogden. Jag betalar varje månad ca 1200kr och de ville haft ca 3000kr den här gången. 

Jag har inte fått något inkassokrav. De skickade direkt till kronofogden. 

Hur medgörliga brukar banker vara gälande sådana här ärenden?

• Anonym (Paniken)

Nej, jag har ingen tidigare missad betalning på den banken. Däremot har jag missat kravet om att jag måste betala då fakturan var missa. Hade du något tips eller ville du bara döma? Har du tips som kan hjälpa mig tas det tacksamt emot.

• Anonym (Paniken)
    MsM84 skrev 2023-09-19 20:19:51 följande:

Låter väldigt konstigt om du har betalt 1200/månad och nu skulle du betala 3000? Eller har du ökat på lånet?

Inte ökat lånet. Det var massa extra avgifter med i summa. 
  • Anonym (Paniken)
    Anonym (Fråga) skrev 2023-09-19 21:24:23 följande:

Så om du har ett lån hos ett företag Och betalar in minsta betalning varje månad så kan de ändå skicka dig till kronofogden? 

vad är den här årliga summan ni pratar om som man betalar av efter 1 år  

Ja, det kanske man gör med en god ekonomi och tillgång till bankens konto där privatlånet är. Jag har inte möjlighet att lägga 4400kr/månad exkl ränta.
  • Anonym (Paniken)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2023-09-20 09:22:49 följande:
    Jag förstår inte riktigt alla turerna, det är lite rörigt
    Vart kom 4400kr plus ränta ifrån? Innan pratade du om 3000kr och tidigare månadsbelopp på 1200kr

Är det summan som banken vill ha nu som avbetalningsplan eller var det även innan de skickade till KF?

Vilken bank/låneinstitut är det? De flesta seriösa brukar ha tjänsten Mina Sidor där du kan logga in med bank-id och se din skuld, betalningar och ev kommunikation.

Det var en som skrev i tråden att man kan betala av 53000kr på ett år. Därav att jag inte har 4400kr över. 

3000kr blev det med extra påslag av avgifter.

Sett att jag inte har någon anmärkning nu så jag ska ta ett lån (med lägre ränta) och lösa in lånet som gick till kronofogden. Ska ringa banken som skickat ärendet till kronofogden strax. 

Har tidigare försökt logga in med BankID på banken som skickat skulden vidare men då har det kommit upp att jag inte har något konto hos dem. Det är en av de stora bankerna.

• Anonym (Paniken)

Ringt banken som inte vill ta tillbaka ärendet hos kronofogden. Jag säger att jag kan lösa in hela lånet hos dem direkt men det säger dem inte går.

• Anonym (Paniken)

Finns det inget sätt att få banken att gå med på att ta tillbaka skulden från kronofogde? Kan jag säga att jag upptäckte brevet från banken och har betalat in allt till dem och att de därför ska tillbaka skulden hos kronofogden? Jag ska betala på fredag.

• Anonym (Paniken)

På fredag kan jag.

• Anonym (Paniken)
    Aniiee skrev 2023-09-20 13:48:18 följande:
    Brevet från Kronofogden.

Ta fram det, och skriv här EXAKT vad det är. Står det "BETALNINGSFÖRELÄGGANDE" eller står det "FASTSTÄLLANDE AV SKULD"?
    Det är en delgivning. Inte fått någon faktura från kronofogden än.
  • Anonym (Paniken)

Ringt banken och bett dem dra tillbaka ärendet från kronofogde. Pratade med en dam som sa nej, men hon var inte den som hade hand om ärendet egentligen så jag skulle ringa till  inkassoavdelningen på banken. 

Men kan jag säga att jag betalar allt imorgon mot att de drar tillbaka från kronofogden eller kanske ringa imorgon och säga att jag precis redan betalat allt?

• Anonym (Paniken)
    Anonym skrev 2023-09-20 14:48:07 följande:
    MOT att de drar tillbaka?
    Är du, som är den som är skyldig pengar och nu dessutom hos Kronofogden, plötsligt i position att bestämma om och när banken ska få tillbaka pengarna, menar du? 
    Det här är alltså inte som de ber dig snällt.

Gör som Aniiee skriver och skriv på delgivningen och betala banken.

Menar förstås inte att komma med hot. Jag ringde och pratade med bankens inkasso. Jag frågade om det fanns möjlighet att de drar tillbaka ärendet från kronofogden om jag betalar in allt direkt på fredag. 

De gick med på detta och jag ska inte skriva under något från kronofogden sa dem. 

Så ett tips, om någon mot allt förmodan, fuckar upp det är att ringa fordringsägaren direkt och inte skriva under något från kronofogde.

• Anonym (Paniken)
    Anonym (r) skrev 2023-09-20 18:16:05 följande:

Från att inte ha pengar på kontot så att lånet kan dras till att några dagar senare ha ett större belopp så hela skulden kan betalas?

förvirrande tråd

Jag har ingen anmärkning så jag tog ett lån (med bättre ränta) för att kunna lösa det lån som gått till kronofogden.
  • Anonym (Paniken)
    Aniiee skrev 2023-09-20 18:07:12 följande:
    Nej, nej, nej. Dåligt tips. Delgivning ska ALLTID skrivas på, annars finns det risk att du får en påhälsning från polisen. 
    Det var vad banken sa till mig. Får ringa och dubbelkolla imorgon. 
  • Anonym (Paniken)
    EpicF skrev 2023-09-20 23:20:34 följande:
    Om man inte betalar månadsavgiften som man ska. Då kan ex banken som lånat ut pengar säga upp hela lånet och skicka skulden till kfm. 

Det händer dock inte om man sköter sin betalningsavtal. Något ts inte har gjort. 

Precis, jag skötte inte den betalningen på grund av slarv. Jag hade inte tillräckligt med pengar på just det kontot där pengarna skulle dras ifrån.

Jag fick ett brev från banken där jag trodde det var ett meddelande om att pengarna dras. Vilket innebar att jag inte öppnade det. Trodde mig veta vad som stod i brevet. Har fått ett sådant varje månad.

Mitt fel att jag inte säkerställde att pengarna fanns på kontot. En dyrköpt läxa som gör mig mer noggrann i framtiden. Jag skyller inte på någon annan än mig själv. 

Svar på tråden Kronofogden