• enmammatill

    Svårt med andra föräldern

    Hej! Hur hanterar man när man genuint inte tycker om den andra föräldern som man har ett barn med. Jag menar inte bitterhet eller svartsjuka.
    det fanns ingen kärleks relation i grunden, ej heller vänskap. Hade Vi inte haft ett barn ihop hade vi aldrig haft kontakt, enligt mig.  


    Försöker verkligen jobba med de här känslorna. Vet att den här personen har 50% DNA hos mitt barn. älskar dock mitt barn. 


    Vi är extremt olika, och jag har verkligen svårt för hen, trots att jag vet att jag inte hade haft mitt barn utan den personen. 


    kan känna en sorg över att den andra föräldern är en person jag aldrig har älskat. 

  • Svar på tråden Svårt med andra föräldern
  • Anonym (S)

    Varför måste du tycka något alls....? Sluta bry dig så mycket. Hantera honom som en neutral person så blir det bäst så. Fortsätter du älta dina negativa tankar och känslor så kommer ni få ett svårare samarbete.

  • Anonym (S)

    Hur kommer det sig förresten att du skaffade barn med någon som inte ens var en vän, blev du våldtagen eller var det ett ons i fyllan eller vadå?

  • enmammatill
    Anonym (S) skrev 2023-09-18 16:53:00 följande:

    Varför måste du tycka något alls....? Sluta bry dig så mycket. Hantera honom som en neutral person så blir det bäst så. Fortsätter du älta dina negativa tankar och känslor så kommer ni få ett svårare samarbete.


     Absolut och jag försöker verkligen. till och med försöker vara trevlig. Men vid minsta tjafs så triggas jag och känner bara ?usch?, och så minns jag gamla grejer och varför jag inte tycker om honom. Känner inte så för något av mina andra ex, vissa är
    jag fortfarande vän med. men absolut. Ska försöka med det. Tack för din input. 
  • Anonym (S)
    enmammatill skrev 2023-09-18 17:03:07 följande:
     Absolut och jag försöker verkligen. till och med försöker vara trevlig. Men vid minsta tjafs så triggas jag och känner bara ?usch?, och så minns jag gamla grejer och varför jag inte tycker om honom. Känner inte så för något av mina andra ex, vissa är
    jag fortfarande vän med. men absolut. Ska försöka med det. Tack för din input. 
    Ja, inte sagt att det är lätt, så klart, men ju mer du kan fjärma dig från honom känslomässigt desto bättre. För dig, och för samarbetet.
  • enmammatill
    Anonym (S) skrev 2023-09-18 17:04:49 följande:
    Ja, inte sagt att det är lätt, så klart, men ju mer du kan fjärma dig från honom känslomässigt desto bättre. För dig, och för samarbetet.

     


    ja absolut. och kanske finns det en del obearbetade känslor där som jag inte vill kännas vid och behöver bearbeta, även om jag inte helt vill kännas vid det...

  • Anonym (Ester)
    Anonym (S) skrev 2023-09-18 16:53:55 följande:

    Hur kommer det sig förresten att du skaffade barn med någon som inte ens var en vän, blev du våldtagen eller var det ett ons i fyllan eller vadå?


    Reagerade också på det.. Ingen kärlek till att börja med, inte ens en vän? Vad var han då?
  • FruFarfalle

    distansera dig och håll bara nödvändig kontakt men ha en rak och tydlig kommunikation, gärna skriftlig så slipper du prata med honom. 

    låtsas att han är en kollega du inte tycker om, var bara artig och lite tråkig om ni måste ses irl.

    sluta bry dig om att du aldrig älskat honom,  många har barn med någon de aldrig älskat, eller slutat älska. Älska ditt barn och någon annan man istället.

  • Blipblipblip

    Ingen idé att lyssna på hjärntvättade stollar på FL. Man behöver inte gilla den andra förälder, och man behöver inte samarbeta.

    varannan vecka-dårskapen är en feministisk tokideologi som drivs av politiska krafter. Den lilla forskning som finns av VV är ingen seriös forskning utan politiskt motiverade icke-vetenskapsmän som brinner för 50-50 i jämställdhetens namn. Kikar man däremot på amerikansk forskning så är den inte bara bred, utan också seriös och den visar att VV är skadligt för barnet och dessutom föräldrarnas relation. Det är onaturligt och total galenskap och därför är det extremt ovanligt med det upplägget någon annanstans. 


    Människor idag är enorma narcissister jämfört med förr i tiden, särskilt gällande barn och relationer. Jag hade ALDRIG pallat med att behöva ha kontakt med ett ex jag har barn med, och VV. Det tog slut av en anledning och jag betalar hellre dyra pengar i rätten och hoppas på ett mirakel än att stå ut med skiten.

  • Zealz
    Blipblipblip skrev 2024-03-23 13:48:36 följande:

    Ingen idé att lyssna på hjärntvättade stollar på FL. Man behöver inte gilla den andra förälder, och man behöver inte samarbeta.

    varannan vecka-dårskapen är en feministisk tokideologi som drivs av politiska krafter. Den lilla forskning som finns av VV är ingen seriös forskning utan politiskt motiverade icke-vetenskapsmän som brinner för 50-50 i jämställdhetens namn. Kikar man däremot på amerikansk forskning så är den inte bara bred, utan också seriös och den visar att VV är skadligt för barnet och dessutom föräldrarnas relation. Det är onaturligt och total galenskap och därför är det extremt ovanligt med det upplägget någon annanstans. 


    Människor idag är enorma narcissister jämfört med förr i tiden, särskilt gällande barn och relationer. Jag hade ALDRIG pallat med att behöva ha kontakt med ett ex jag har barn med, och VV. Det tog slut av en anledning och jag betalar hellre dyra pengar i rätten och hoppas på ett mirakel än att stå ut med skiten.


    Vad är ditt förslag? När det uppenbarligen finns 2 förälder som har rätt till delad vårdnad av barnet.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Jag undrar också, hur blev det barn? Om du aldrig har tyckt om den andre föräldern menar jag.

    Jag gissar att barnet inte var planerat, men i alla fall.

    Det är en annan sak om man får barn med någon som först senare visar sig vara en idiot, eller som förändras drastiskt. Du får försöka hantera dina känslor på samma sätt som dessa föräldrar hanterar sina känslor. Att göra det bästa av situationen.

    Nu är det som det är. På något sätt fick ni barn ihop. Du måste inte tycka om den andra föräldern, du måste bara vara samarbetsvillig samt hålla dig neutral inför barnet. 


     

  • fornminne
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-03-25 13:59:21 följande:

    Jag undrar också, hur blev det barn? Om du aldrig har tyckt om den andre föräldern menar jag.

    Jag gissar att barnet inte var planerat, men i alla fall.

    Det är en annan sak om man får barn med någon som först senare visar sig vara en idiot, eller som förändras drastiskt. Du får försöka hantera dina känslor på samma sätt som dessa föräldrar hanterar sina känslor. Att göra det bästa av situationen.

    Nu är det som det är. På något sätt fick ni barn ihop. Du måste inte tycka om den andra föräldern, du måste bara vara samarbetsvillig samt hålla dig neutral inför barnet. 


     


    Det är inte _så_ ovanligt att få barn med någon som man aldrig har haft några djupare känslor för. Det kan handla om misstag, tillfällig relation, t om övergrepp. Samt att man inte vill göra abort eller upptäcker graviditeten för sent.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    fornminne skrev 2024-03-25 19:51:01 följande:
    Det är inte _så_ ovanligt att få barn med någon som man aldrig har haft några djupare känslor för. Det kan handla om misstag, tillfällig relation, t om övergrepp. Samt att man inte vill göra abort eller upptäcker graviditeten för sent.
    Jag vet det. Men det är stor skillnad på att få barn med någon man aldrig har älskat, och att få barn med någon man aldrig ens har tyckt om. Hur gick det sistnämnda till frågar man sig.

    Övergrepp kan förstås vara en förklaring. Eller ett dumt misstag på fyllan som resulterade i graviditet.

    Vad som än har hänt, har TS och denne man ett barn ihop. Hon måste lära sig hantera det. Kanske kan det vara bra för henne att prata med någon professionell för att reda ut alla tankar och känslor. Samt hitta ett förhållningssätt som fungerar.
Svar på tråden Svårt med andra föräldern