• Anonym (Knäckt?)

Hur mkt studielån har ni?

Jag har pluggat i omgångar på högskola för mer kompetens O för att jobba med andra saker! När jag är färdig kommer jag ha ca 380 000kr totalt när jag är 47 år! Kommer inte vara högavlönad utan runt 43-45tusen i lön! Är detta galet? Skall man Deppa Ihop?

• Svar på tråden Hur mkt studielån har ni?
  • Anonym (Skuldfri)
    Anonym (Sharka) skrev 2023-09-16 17:38:26 följande:

Jag har ca 160000 kvar. Har pluggat sammanlagt 7 år med jobb emellan. Mitt ex rådde mig att maxa lånet och trycka in det i fonder så har ärligt talat gått plus. Slösade inte med pengar när jag studerade men tramsade inte med existensminimum osv. Ung och fri -fester och resor har skapat minnen för livet och nu när jag har en lön är det inget problem att beta av lånet. Det får ta den tid det tar. Herregud. Tror ingen säger på sin dödsbädd "vad skönt att jag inte hade csnlån" men många kan nog ångra att man inte gjorde det man ville och levde fullt ut. 

Du tänker helt rätt!

Anledningen till att jag betalade av mitt så snabbt var att jag hade ganska lite från början och möjlighet att betala av det fort. Och jag kunde också leva snålt som student utan att jag tyckte att det försämrade min livskvalitet. I efterhand har jag tänkt att jag mycket väl hade kunnat unna mig att ta mer lån och leva mer komfortabelt, men det är å andra sidan inget som jag känner att jag har saknat eller missat. Räntan är så låg att man mycket väl kan ha kvar det länge.

Däremot tycker jag att det är synd att det man maximalt får låna baseras på antal veckor man har haft studiemedel överhuvudtaget: inte beloppet. 
  • Anonym (T)

420 682 kr. Känner ingen stress alls över det.

• Anonym (K)

Jag tog studielån under 6 års tid. Betalade av hela lånet 10 år efter examen vilket nu är för 9 år sedan.  Tjänade under den 10 åren efter examen från 25 till 45 000 per månad. Fick 3 barn under de 10 åren. Beror ju en del på vad man prioriterar att lägga sina pengar på. Jag bor i en större stad och har köpt boende så det har inte varit billiga omkostnader alla gånger men ändå fått ihop till att betala av CSN. 

• Anonym (T)

Hur var räntorna då?

Anonym (K) skrev 2023-09-16 20:31:33 följande:

Jag tog studielån under 6 års tid. Betalade av hela lånet 10 år efter examen vilket nu är för 9 år sedan.  Tjänade under den 10 åren efter examen från 25 till 45 000 per månad. Fick 3 barn under de 10 åren. Beror ju en del på vad man prioriterar att lägga sina pengar på. Jag bor i en större stad och har köpt boende så det har inte varit billiga omkostnader alla gånger men ändå fått ihop till att betala av CSN. 

• Anonvm

Har inte en krona i studieskuld o har aldrig haft.

Gick ett yrkesutbildning i gymnasiet.
    Jobbade kvällar o helger, samt hela sommarloven under gymnasieåren, började sen en fast heltidstjänst måndagen efter jag slutade gymnasiet.

Pengarna jag tjänat ihop under gymnasietiden räckte till att köpa en bil och liten 1a bostadsrätt kontant. Jag flyttade hemifrån 2-3månader efter att jag slutat gymnasiet och började arbeta.

Nu ungefär 25år senare har jag en årslön som gör att jag behöver betala i alla fall lite statlig skatt, trots att jag fortfarande är en simpel knegare med noll ansvar.

• sillson
    Anonym (K) skrev 2023-09-16 20:31:33 följande:

Har du bostadslån? 
  • Anonym (Studier)

Jag hade en studieskuld på strax över 350 000 kr när jag var klar. Har nu ungefär 150 000 kvar på lånet och har betalat tillbaka hela skulden om 10 år.

Helt klart värt det med tanke på att det gör att jag arbetar med något jag tycker är enormt roligt och intressant samt att det är ett arbete med väldigt stor frihet - jag kan styra mina arbetstider till ungefär 90%. Har även turen att det även är välbetalt, men det är faktiskt underordnat. 

• Anonym (T)
    Anonvm skrev 2023-09-16 21:08:06 följande:

Har inte en krona i studieskuld o har aldrig haft.

Gick ett yrkesutbildning i gymnasiet.
    Jobbade kvällar o helger, samt hela sommarloven under gymnasieåren, började sen en fast heltidstjänst måndagen efter jag slutade gymnasiet.

Pengarna jag tjänat ihop under gymnasietiden räckte till att köpa en bil och liten 1a bostadsrätt kontant. Jag flyttade hemifrån 2-3månader efter att jag slutat gymnasiet och började arbeta.

Nu ungefär 25år senare har jag en årslön som gör att jag behöver betala i alla fall lite statlig skatt, trots att jag fortfarande är en simpel knegare med noll ansvar.

Vad jobbar du med?
  • Anonvm
    Anonym (T) skrev 2023-09-16 22:10:13 följande:
    Vad jobbar du med?
    Maskinförare.
  • Anonym (T)
    Anonvm skrev 2023-09-16 22:33:38 följande:
    Maskinförare.
    Ja, det är nog ett bra jobb när det gäller lön och arbetsmarknad. Eller? Även elektriker och sjöfart kanske, lastbilschaufför är nog också bra. Beror såklart på ort också. 

Är även nyfiken på var du bor/bodde med tanke på lägenheten du kunde köpa. 
  • Anonvm
    Anonym (T) skrev 2023-09-16 23:57:55 följande:
    Ja, det är nog ett bra jobb när det gäller lön och arbetsmarknad. Eller? Även elektriker och sjöfart kanske, lastbilschaufför är nog också bra. Beror såklart på ort också. 

Är även nyfiken på var du bor/bodde med tanke på lägenheten du kunde köpa. 
    Nu har ju marknadsläget och inflationen satt tvärstopp i hela byggbranchen, men fram tills nyligen kunde man utan problem ha en månadslön runt 50.000:- med lite olika tillägg och en del övertid för nästan alla vanliga hantverksyrken typ snickare, elektriker, vvs, osv...
    Det är inga problem alls att börja jobba måndagen efter du slutar ett yrkesprogram på gymnasiet och behöva betala statlig skatt, bara du är villig att kavla upp ärmarna lite extra då o då.

Jag bodde då och gör fortfarande i landets 5-6 största stad.
    Jag hade under hela gymnasietiden ett kvällsjobb, samt jobbade heltid eller mer på lov o ledigheter.
    När jag fyllde 18 köpte jag en bil för 35.000:- o månaden efter jag slutade gymnasiet så köpte jag lägenheten för 58.000:-, båda dessa köp var kontant av pengar jag sparat från mitt jobbande under gymnasietiden.
    Detta var dock 25+år sen nu, såg lägenheten på hemnet för nått 1-2år sen, låg då med utropspris 700.000:-
Svar på tråden Hur mkt studielån har ni?