• Anonym (Knäckt?)

Hur mkt studielån har ni?

Jag har pluggat i omgångar på högskola för mer kompetens O för att jobba med andra saker! När jag är färdig kommer jag ha ca 380 000kr totalt när jag är 47 år! Kommer inte vara högavlönad utan runt 43-45tusen i lön! Är detta galet? Skall man Deppa Ihop?

• Svar på tråden Hur mkt studielån har ni?
  • Anonym (Kleo)
    Jemp skrev 2023-09-15 17:10:35 följande:
    Finns ju ingen direkt nytta av att betala av csn fortare än man måste dock, särskilt nu när banken har ränta på sparkonton. 

Inte ekonomiskt om man ser till räntor, men psykologiskt. För mig var det jätteskönt att bara ha pyttelite lån att betala av på när jag var föräldraledig, och ännu göttare sen, när csn-skulden var borta och jag tog ett litet huslån. Jag har bara ett lån och det är en trygghet att ha låga fasta kostnader. Huslånet kan betalas av snabbare pga att jag inte betalar till csn. 

I teorin hade jag förstås kunnat spara pengarna i fonder tex istället för att betala till csn, men i ärlighetens namn hade jag nog inte sparat lika mycket som jag satte in till csn. Längtan att bli skuldfri är större hos mig än den att spara. 

• Martinnains
    Anonym (Myran) skrev 2023-09-15 15:55:01 följande:
    klart dom finns som har mycket lån. I princip alla jag känner har 250-350 tusen i studieskulder. Oftast gar de dessutom festat massa under studietiden så pengarna gått åt till det. 
    Själv levde vi jättesnålt när vi studerade. Har totalt 4.5 år studier bakom mig, är 33 år och har drygt 2000 kvar i studieskulder som kommer vara avbetalt I december. Får ut ca 30 tusen i månaden efter skatt. Så din lön är ju betydligt bättre. Varför ska du deppa ihop? Du gjorde ett aktivt val av utbildnining och förhoppningsvis har du ju fått ut något av de lånen du tagit och din utvildning.
    Ett tips sista hundringen går att skicka sig ifrån.
    Under hundra skivs av I alla när jag betalade mitt sista. Så betala in i förväg så du har Under hundringen i förväg så  kanske du slipper det sista.
  • Anonym (Jag)

Jag har inte en krona i studieskulder. Studerade i nästan sju år på universitet. Fick en mindre klumpsumma av min ena förälder och levde på existensminimum med hjälp av de pengarna plus CSN:s bidragsdel.

En kollega gjorde något riktigt smart, han tog CSN-lånet men la undan pengarna till sparande. Bättre ränta på lån får du aldrig! Sätt in på konto med ränta så går du kanske till och med plus :)

• Anonym (Hm)
    Anonym (Noll) skrev 2023-09-15 15:15:56 följande:

Pluggat på högskola 5 år sammanlagt, 0 kr i lån. Jobbade samtidigt. Känns väldigt bra idag.

Hade inte fungerat för mig
  • Mrs Green

Jag hade en skuld på 350 000 när jag tog examen 1997 (då var jag 28 år). 2021 betalade jag det sista så nu är jag äntligen skuldfri, men det har varit värt vart öre 😁

• Lönnsirap

Det hjälper knappast att deppa ihop över CSN lån, eller det faktum att andra människor gjort annorlunda.

Första gången jag studerade la jag lite energi på att betala tillbaka i snabbare takt. Det gör jag inte längre. Numera gör jag hellre en amortering på bostadslån. 

Det är inte galet att plugga. Iallafall inte om arbetsmarknaden är okej inom det man utbildar sig till.

Förhoppningsvis har du kraft att ge de där 15-20 åren din energi och faktiskt ha ett okej arbetsliv.

• PH76
    Anonym (Noll) skrev 2023-09-15 15:15:56 följande:

Pluggat på högskola 5 år sammanlagt, 0 kr i lån. Jobbade samtidigt. Känns väldigt bra idag.

Jag jobbade 50-100% under hela min studietid och hade fortfarande svårt att få det att få ihop, men då hade jag också en terminsavgift på nästan 40k per termin (ca 320k totalt).
  • Anonym (Noll)
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-15 20:26:40 följande:
    Hade inte fungerat för mig
    Man har ju såklart olika förutsättningar. Jag hade sparat ihop ca 100 000 som jag tog lite av varje månad. Hade inga barn under de tre första åren jag pluggade, då på heltid. Jobbade varje helg och ett par kvällar i veckan.

De två sista åren hade jag barn, lästa halvtid på distans och jobbade 80 %. Slitigt ja, men värt det nu utan studielån.
  • Anonym (Skuldfri)

I dag har jag inte en krona i studielån.

Jag gick en tvåårig yrkesutbildning till det jobb och den karriär jag har i dag. Innan det pluggade jag också ett år mer för skojs skull, med kurser som jag var intresserad av.

Jag tog CSN- lån endast för det första året. Sedan ett år med enbart bidraget.

Jag levde snålt och enkelt, extrajobbade och hade också sparat ihop en hel del pengar från tidigare sommarjobb.

Hade en total studieskuld på ungefär 80 000, om jag inte minns fel. I början betalade jag en summa per månad (kanske var det 500, minns inte riktigt), men efter ett par år efter examen betalade jag av hela resten på en gång. Det hade absolut inte varit nödvändigt när räntan är så otroligt låg, men jag kände ändå för att bli av med det.

• Anonym (Sharka)

Jag har ca 160000 kvar. Har pluggat sammanlagt 7 år med jobb emellan. Mitt ex rådde mig att maxa lånet och trycka in det i fonder så har ärligt talat gått plus. Slösade inte med pengar när jag studerade men tramsade inte med existensminimum osv. Ung och fri -fester och resor har skapat minnen för livet och nu när jag har en lön är det inget problem att beta av lånet. Det får ta den tid det tar. Herregud. Tror ingen säger på sin dödsbädd "vad skönt att jag inte hade csnlån" men många kan nog ångra att man inte gjorde det man ville och levde fullt ut. 

Svar på tråden Hur mkt studielån har ni?