• Hejsan2020hej

Är jag svartsjuk och galen?!

Hej!

Jag är i ett ganska nytt förhållande och undrar om jag är helt galet svartsjuk och borde lägga av, eller om detta inte kan vara en slump? 

Ska försöka sammanfatta en lång historia kort: 

För ca 12-13 år sedan var jag i ett förhållande, och hade besök av henne över en helg. Jag och min storebror delade en lägenhet med två våningar och han var med ute på Lördagen. Denna kvällen blev ganska fuktig, och när vi kom hem igen så somnade (däckade) jag, och min flickvän hade varit uppe med min bror och de hamnade i säng. 

Den värsta dagen i hela mitt liv, den söndagen. De två människorna som jag litade mest på av alla hade gjort något sånt mot mig, det fanns inte i min värld och känns fortfarande totalt vidrigt trots alla år. 

Jag har sedan dess varit i äktenskap, och har två barn med henne, men vi är sedan november förra året skilda. 

Nu är jag i ett nytt förhållande sedan april, och hon känns som en fullkomlig själsfrände och vi har haft det helt underbart hela vägen. Hon säger hon älskar mig och att jag är den bästa människan hon någonsin mött. 

Den senaste tiden har jag haft mycket hemmakontor, och vi använder bara facebook messenger i jobbet. 

Min nya tjej, och min bror, är i stort sett alltid online och offline exakt samtidigt, eller med någon minuts mellanrum. Först tänkte jag inte över det, men nu är det hela tiden, varje dag. Det gör att tankarna går igång.

Skriver de med varandra? Ligger han med henne? Vi bor väldigt nära så det hade varit enkelt om de ville. Försöker han samma sak som han gjorde för så många år sedan? 

Jag gillar inte att vara så här misstänksam och mår väldigt dåligt av hela situationen. Det är mig inte värdigt och jag känner på skam.

Vi hade ett videomöte idag där vi båda var med, och när han började kolla ner i mobilen gick hon precis online. 

Hon sitter och ler och tittar i mobilen och precis när jag kollar messenger går han online. 

Är jag galen? Är detta skäl till misstankar? Eller har jag börjat med osund svartsjuka?

• Svar på tråden Är jag svartsjuk och galen?!
  • Anonym (K)

Jag undrar varför du tillåter dig behandlas som skit? Den där första tjejen skulle du ha dumpat direkt, om det hade varit min bror hade han åkt på stryk också och antagligen hade jag sagt upp kontakten. Då skulle det alltså inte bli något som i situationen nu. Inte säkert att hon ser det som något konstigt, men jag tror han försöker nästla sig in. Vad är det för fel på din bror egentligen?? Sluta umgås med honom.

• Hejsan2020hej

Sa upp kontakten i 3 år, dumpade henne givetvis.

vi är ganska bra vänner men nu har jag börjat tvivla.

men är det här befogad tvivlan eller osund svartsjuka? Det har ju mer med honom än min nya tjej att göra. Vi är vuxna nu, jag 35 och hon 37.

• Anonym (K)
    Hejsan2020hej skrev 2023-09-12 21:15:55 följande:

Sa upp kontakten i 3 år, dumpade henne givetvis.

vi är ganska bra vänner men nu har jag börjat tvivla.

men är det här befogad tvivlan eller osund svartsjuka? Det har ju mer med honom än min nya tjej att göra. Vi är vuxna nu, jag 35 och hon 37.

Ah, jag missuppfattade en del där ser jag, men bra iaf.

Näe jag vet inte, jag skulle inte kalla någon "vän" som legat med min partner. Och nu verkar han försöka igen.

Svårt att säga om den är befogade eller inte, det beror på om de håller på att chatta eller inte. Har du frågat någon av dem rakt ut?
  • Anonym (Spöket)

Men det kan ju också vara något som gror i din hjärna bara. Slumpen. Vissa är online av och till hela dagarna utan att faktiskt chatta med folk.

du behöver fråga din flickvän om hon har kontakt med din bror och om hon har det, så behöver du fråga hur det började och vad det handlar om. Du får förklara vad han gjort mot dig tidigare i livet så hon förstår varför du reagerar.

• Anonym (asdf)

Men låt dem ligga med varandra om de njuter av det

• Hejsan2020hej

Risken är väl att det kan bli väldigt konstigt och obekvämt om jag frågar rakt ut? Då visar jag ju samtidigt att jag inte litar på henne. 

Vet inte vad jag ska göra men försöker att sluta bry mig och sluta kolla hela tiden. Det är svårt.

• Anonym (K)
    Hejsan2020hej skrev 2023-09-13 09:33:47 följande:

Risken är väl att det kan bli väldigt konstigt och obekvämt om jag frågar rakt ut? Då visar jag ju samtidigt att jag inte litar på henne. 

Vet inte vad jag ska göra men försöker att sluta bry mig och sluta kolla hela tiden. Det är svårt.

Nej det gör det inte. Man måste få ställa raka frågor. Förklara att han förstört din tidigare relation om hon undrar varför du frågar. Men seriöst, problemet här är inte flickvännen utan brorsan. Honom borde du bryta kontakten med för det är han som förstör och ställer till med hjärnspöken för dig.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (K) skrev 2023-09-13 09:47:16 följande:
    Nej det gör det inte. Man måste få ställa raka frågor. Förklara att han förstört din tidigare relation om hon undrar varför du frågar. Men seriöst, problemet här är inte flickvännen utan brorsan. Honom borde du bryta kontakten med för det är han som förstör och ställer till med hjärnspöken för dig.
    Hade jag fått en sån fråga och killen skyllt på vad brodern gjort tidigare så fattar jag ju att jag har NOLL eget förtroende ifrån min man, TS har ju rätt 
  • Hejsan2020hej

Jag har berättar det en gång tidigare för henne, när hon frågade om jag var långsint. Då sa jag att jag inte pratade med honom på 3 år och vad han hade gjort. 

Så hon vet ju historien redan. 

Men om det nu var så, varför skulle hon då vara ärlig om det? Tror inte att frågan leder till några svar eller stillar misstanken. 

Försöker leva med att det kan hända, och om det gör det, ja, då är ju båda skräp. Men man måste ju våga lita på sin partner också annars kan man ju lika gärna avsluta direkt. 

• Anonym (K)
    Anonym (asdf) skrev 2023-09-13 09:57:07 följande:
    Hade jag fått en sån fråga och killen skyllt på vad brodern gjort tidigare så fattar jag ju att jag har NOLL eget förtroende ifrån min man, TS har ju rätt 
    Tur det finns andra som kan tänka utanför boxen och tro på vad folk berättar. Men det har väl att göra med om man har NOLL förtroende för sin partner.....
Svar på tråden Är jag svartsjuk och galen?!