• Hejsan2020hej

Är jag svartsjuk och galen?!

Hej!

Jag är i ett ganska nytt förhållande och undrar om jag är helt galet svartsjuk och borde lägga av, eller om detta inte kan vara en slump? 

Ska försöka sammanfatta en lång historia kort: 

För ca 12-13 år sedan var jag i ett förhållande, och hade besök av henne över en helg. Jag och min storebror delade en lägenhet med två våningar och han var med ute på Lördagen. Denna kvällen blev ganska fuktig, och när vi kom hem igen så somnade (däckade) jag, och min flickvän hade varit uppe med min bror och de hamnade i säng. 

Den värsta dagen i hela mitt liv, den söndagen. De två människorna som jag litade mest på av alla hade gjort något sånt mot mig, det fanns inte i min värld och känns fortfarande totalt vidrigt trots alla år. 

Jag har sedan dess varit i äktenskap, och har två barn med henne, men vi är sedan november förra året skilda. 

Nu är jag i ett nytt förhållande sedan april, och hon känns som en fullkomlig själsfrände och vi har haft det helt underbart hela vägen. Hon säger hon älskar mig och att jag är den bästa människan hon någonsin mött. 

Den senaste tiden har jag haft mycket hemmakontor, och vi använder bara facebook messenger i jobbet. 

Min nya tjej, och min bror, är i stort sett alltid online och offline exakt samtidigt, eller med någon minuts mellanrum. Först tänkte jag inte över det, men nu är det hela tiden, varje dag. Det gör att tankarna går igång.

Skriver de med varandra? Ligger han med henne? Vi bor väldigt nära så det hade varit enkelt om de ville. Försöker han samma sak som han gjorde för så många år sedan? 

Jag gillar inte att vara så här misstänksam och mår väldigt dåligt av hela situationen. Det är mig inte värdigt och jag känner på skam.

Vi hade ett videomöte idag där vi båda var med, och när han började kolla ner i mobilen gick hon precis online. 

Hon sitter och ler och tittar i mobilen och precis när jag kollar messenger går han online. 

Är jag galen? Är detta skäl till misstankar? Eller har jag börjat med osund svartsjuka?

• Svar på tråden Är jag svartsjuk och galen?!
  • Anonym (asdf)
    Hejsan2020hej skrev 2023-09-16 21:18:37 följande:

Fan, jag klarar fortfarande inte att släppa det här.

Hade en väldigt bra dag där det kändes som att inget kunde dra ner mig, och en inställning att om något sådant skulle ske, så är det inte mitt fel och bara att gå vidare med livet.

Men, så börjar jag gå in och kolla igen, och samma visa två dagar i rad. Känner mig arg och sårad utan att det egentligen är bevis för något, bara egendomligt.

Gick till och med in i hennes mobil igår men hittade inget. Kollade messenger, insta och meddelanden. 
    Som jag visste, så hjälpte det inte. Självklart så tänker man i en sån situation att vem är så dum att de lämnar kvar eventuella spår? Gjorde det jag sa att jag inte skulle göra och känner skam.

Jag vet att jag måste sluta nu med en gång.

Någon som varit i en liknande situation som kan ge tips till hur man inte låter paniken ta överhand? Varför är jag så jävla osäker? 

Har sökt mig till psykolog men det är en del väntetid. 

Gör slut du är för traumatiserad för att kunna ha ett normalt förhållande.
  • Anonym (asdf)

Åtminstone så tycker jag att din flickvän har rätt att få veta vad du har för tankar om henne.

• Anonym (f)

Ganska osannolikt att de helt randomly skulle råka tajma sin onlinestatus varje gång i flera dagar... Tycker inte TS är orimligt misstänksam

• Anonym (Berätta)
    Anonym (asdf) skrev 2023-09-17 00:14:56 följande:
    Gör slut du är för traumatiserad för att kunna ha ett normalt förhållande.
    Eller så jobbar de sig igenom det tillsammans och bygger förtroende för varandra?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Berätta) skrev 2023-09-17 13:41:59 följande:
    Eller så jobbar de sig igenom det tillsammans och bygger förtroende för varandra?
    Om det funkar så varför inte
  • Hejsan2020hej

Jag tror nog att det här bottnar en del i dålig självkänsla blandat med det trauma den gamla upplevelsen var.

Jag hade en period då jag såg samma tendenser hos min exfru, alltså online/offline samtidigt som min bror. Men aldrig någon bekräftelse där heller.

Jag antar det kan vara att jag letar efter något som inte finns, och det ger mig dåligt samvete. 

Varför är det så svårt att njuta av det som är bra? 

• Anonym (gösses)

Men VARFÖR fortsatte du öht ha kontakt med ditt as till bror?
    Snubben är ju ett rövhål av episka proportioner som givetvis kommer försöka knulla på din nya tjej med. Om hon sen går med på det eller ej är en helt annan fråga, men hade du dumpat idioten då hade du ju inte haft det problemet nu. Du har ju liksom grävt din egen grav. Kanske på tiden att du kravlar dig ur hålet och tar tag i saker?

Bryt med idioten helt och hållet, förklara för din nya tjej vilket rövhål han är och varför och med tanke på vad han gjort förut så gör hennes täta kontakt med honom dig orolig och du skulle uppskatta om hon slutade ha kontakt med honom av respekt för dig. Är hon så underbar och förstående som du säger så kommer hon förstå, är hon en egotrippad bimbo så kommer hon vägra och då vet du vad du behöver göra.

• Anonym (gösses)
    Hejsan2020hej skrev 2023-09-20 16:26:53 följande:

Jag tror nog att det här bottnar en del i dålig självkänsla blandat med det trauma den gamla upplevelsen var.

Jag hade en period då jag såg samma tendenser hos min exfru, alltså online/offline samtidigt som min bror. Men aldrig någon bekräftelse där heller.

Jag antar det kan vara att jag letar efter något som inte finns, och det ger mig dåligt samvete. 

Varför är det så svårt att njuta av det som är bra? 

Fast det där är ju inte ens i närheten av att vara samma sak.

Du säger att du såg samma tendenser hos ditt ex och din bror, dvs INTE bekräftat, men TS fick ju BEKRÄFTAT att hans ex faktiskt knullat hans bror så att hans bror är ett episkt rövhål är ju liksom fakta inte bara en misstanke.

Och givetvis finns det betydligt mer fog för att vara orolig över att ens partner umgås med ett bekräftat episkt rövhål än någon någon annan. Så TS reaktion är inte det minsta konstigt, han har ju väldigt god anledning till att inte lita ett dugg på sin bror. Jag skulle snarare vilja påstå att det vore väldigt konstig om han INTE varit orolig över att hans tjej umgås med ett episkt rövhål vars intentioner är VÄLDIGT klara.

Hade du själv velat att din fru umgicks med en snubbe som du visste var ute efter att dra ner hennes trosor vid första bästa tillfälle?
  • Anonym (Syster Dyster)

Jag har liknande erfarenhet av detta problem, men jag är kvinna och det var min syster.

Mitt tips är par/relationsterapi. Det går bra med syskon, förälder... Den du vill bygga/reparera relation till. Om du vill det. Annars terapi för egen del, för att få tips på vägen när du vill laga och gå vidare.

• Anonym (gösses)
    Anonym (Syster Dyster) skrev 2023-09-21 19:13:53 följande:

Jag har liknande erfarenhet av detta problem, men jag är kvinna och det var min syster.

Mitt tips är par/relationsterapi. Det går bra med syskon, förälder... Den du vill bygga/reparera relation till. Om du vill det. Annars terapi för egen del, för att få tips på vägen när du vill laga och gå vidare.

Håller med om att terapi med brorsan skulle hjälpa OM han vill reparera relationen med sin bror, men frågan är varför man öht skulle vilja reparerar relationen till en sån egoistisk och hänsynslös person? Mår man verkligen bra av att ha en relation med en sån människa?

Egen terapi kommer väl förmodligen hjälpa honom komma över hans tidigare trauma men det kommer ju inte förändra att hans tjej faktisk umgås med ett rövhål vars intentioner inte går att lita på för fem öre, och då kan man fråga sig om man verkligen ska gå med på det även utan trauma?

Terapi har man väl för att bli hel igen inte för att bli naiv?
Svar på tråden Är jag svartsjuk och galen?!