• pandarinen

Ägglossningstest när å flytningar

nä på dygnet tar ni ägglossningstest? Står olika på RFSU mellan 10-20 på clearblue när som på dagen. enklast är ju morgonurin.
    2) hur pålitliga är de?
    3) vad har ni för flytningar innan glad gubbe/äl stegring?
    jag har äl flytningar nu,  jätteskönt, och haft lite ont i magen i natt men ingen glad gubbe på stickan

• Svar på tråden Ägglossningstest när å flytningar
  • cutepenguin

Jag får ofta mer flytningar dagarna innan ägglossning, som äggvita. Jag brukar börja testa då. Jag använder Clearblues digitala och testar med dom morgon och kväll när jag tror ÄL börjar närma sig och har fått utslag både på morgonurin, mitt på dagen och kvällen. Strax efter ÄL ändrar sig mina flytningar och blir mer klibbiga/krämiga. 

• pandarinen

Tack för svaret det är nog så för mig med. Jag har fått utslag på morgonurin, bara så rädd att missa äl. Så jag brukar också runt äl testa mig morgon och kväll. 
    Jag är bara på dag 12 så det är lite tidigt än, eller det är nära på. 
    En annan sak jag tycker är jobbigt, det står att man ska äta och dricka som vanligt, men inte kissa på 4 timmar. Kan det inte spä ut urinen om jag dricker mycket under de där 4 timmarna? 

• Mortiscia80

Jag skulle satsa på morgonurin. Pålitligheten är nog hög, men man måste komma ihåg att en viss hormonnivå inte ger någon garanti för ÄL, det är inte testernas fel utan det är bara så kroppen fungerar. Det är inte säkert testerna ger utslag heller även om man har ÄL. De ger mer en indikation bara. Tempa ska vara ett säkert sätt att veta att man har haft ÄL i alla fall.

• cutepenguin
    pandarinen skrev 2023-09-09 14:03:59 följande:

Tack för svaret det är nog så för mig med. Jag har fått utslag på morgonurin, bara så rädd att missa äl. Så jag brukar också runt äl testa mig morgon och kväll. 
    Jag är bara på dag 12 så det är lite tidigt än, eller det är nära på. 
    En annan sak jag tycker är jobbigt, det står att man ska äta och dricka som vanligt, men inte kissa på 4 timmar. Kan det inte spä ut urinen om jag dricker mycket under de där 4 timmarna? 

Jag får utslag även om jag inte hållt mig 4 timmar, men druckit mer. Men det kan säkert vara olika från person till person. 

• pandarinen
    Mortiscia80 skrev 2023-09-09 14:06:39 följande:

Jag skulle satsa på morgonurin. Pålitligheten är nog hög, men man måste komma ihåg att en viss hormonnivå inte ger någon garanti för ÄL, det är inte testernas fel utan det är bara så kroppen fungerar. Det är inte säkert testerna ger utslag heller även om man har ÄL. De ger mer en indikation bara. Tempa ska vara ett säkert sätt att veta att man har haft ÄL i alla fall.

Menar du att jag kan få utslag men inte få äl? 
  • Anonym01082121

Jag får mer krämiga flytningar och mer symptom innan ägglossning. Mer vattniga flytngar när ägglossningen är.

Jag provar när som helst på dagen inte varit ett problem.  Men är väl bra att prova under samma tidpunkt varje gång med testar för ett inte missa :)

• Mortiscia80
    pandarinen skrev 2023-09-09 14:50:17 följande:
    Menar du att jag kan få utslag men inte få äl? 
    Ja.
  • pandarinen
    Mortiscia80 skrev 2023-09-09 15:14:19 följande:
    Ja.
    jag har hört talas om det, men då borde väl inte man ha älflytningar och magknip samtidigt som glad gubbe, varje månad? 
  • Mortiscia80
    pandarinen skrev 2023-09-09 21:48:04 följande:
    jag har hört talas om det, men då borde väl inte man ha älflytningar och magknip samtidigt som glad gubbe, varje månad? 
    Du kan ha symptom ändå, det betyder inte att ägget släpper bara för att kroppen försöker.
  • cutepenguin
    Mortiscia80 skrev 2023-09-09 21:49:47 följande:
    Du kan ha symptom ändå, det betyder inte att ägget släpper bara för att kroppen försöker.

Det kan absolut hända, men läser man här: https://se.clearblue.com/fertilitet/anovulation verkar det inte alltför vanligt att ägglossningen uteblir om du är en helt frisk kvinna med regelbunden mens. Vanligast att ägglossning uteblir verkar vara om du precis fått din mens (när du är tonåring) och när du närmar dig klimakteriet. Enligt den artikeln är också förändringar i sekret och om du får positivt på ägglossningstest tecken på att du har/kommer ha ägglossning. 

• Mortiscia80
    cutepenguin skrev 2023-09-10 08:05:08 följande:

Det kan absolut hända, men läser man här: https://se.clearblue.com/fertilitet/anovulation verkar det inte alltför vanligt att ägglossningen uteblir om du är en helt frisk kvinna med regelbunden mens. Vanligast att ägglossning uteblir verkar vara om du precis fått din mens (när du är tonåring) och när du närmar dig klimakteriet. Enligt den artikeln är också förändringar i sekret och om du får positivt på ägglossningstest tecken på att du har/kommer ha ägglossning. 

Det beror på vad man menar med vanligt, men det händer även friska kvinnor någon gång per år iaf.
  • cutepenguin
    Mortiscia80 skrev 2023-09-10 14:13:10 följande:
    Det beror på vad man menar med vanligt, men det händer även friska kvinnor någon gång per år iaf.

Ja precis 👍🏼 Ville bara förtydliga för Pandarinen då det är väldigt vanligt här på Familjeliv att det framstår som mer vanligt (och att det händer oftare) än vad det faktiskt gör 🥰 

• Mortiscia80
    cutepenguin skrev 2023-09-10 15:01:28 följande:

Ja precis 👍🏼 Ville bara förtydliga för Pandarinen då det är väldigt vanligt här på Familjeliv att det framstår som mer vanligt (och att det händer oftare) än vad det faktiskt gör 🥰 

Alltid bra att vara tydlig med information! :)
  • pandarinen

Glad gubbe ikväll, men inte i morse, så någon gång mellan halv tio på morgonen och halv nio nu ikväll så har stegringen skett. Nu jobbar jag nattpass, å mannen dagpass imorgon, så kommer inte bli förrän imorgon kväll som vi hinner få till det, men är det för sent nu, att ha sex måndag och tisdag kväll- blir ju isåfall 24 timmar/ 48 timmar efter gubben- någon ide att ha sex på onsdag också? 

Svar på tråden Ägglossningstest när å flytningar