• Anonym (TS)

Hur sover ni som samsover?

Hur sover ni som samsover med fler barn i familjen?

Har en tvååring som bara vill sova i vår säng och har nu en nyfödd med. Just nu sover pappan och tvååringen i vår säng och jag och bebis i gästrummet där bebis har babynest att sova i.

Men hur gör ni andra? Vi delade på oss då både bebis och tvååring vaknar nattetid , och då blir jag och sambon iaf bara väckta av varsitt barn. Men nån gång vill man ju sova i sin egen säng.

• Svar på tråden Hur sover ni som samsover?
  • Anonym (L)

Vi körde jättestor däng. 2 st 120 sängar bredvid varandra utan ben. Så behövde vi inte oroa oss för att ett barn skulle ramla i golvet.

• Anonym (L)

Däng ska såklart vara säng!

• Anonym (Samsovning)

Vi har två barn.

Stor (2,5) samsover med min man i vår stora säng. Jag samsover med liten (10 månader) i vårt andra sovrum (framtida barnrummet). Jag sover i en 120 säng med en spjälsäng bredvid.

Det är det bästa beslutet vi har tagit, speciellt när yngsta var nyfödd då det innebar mycket uppvak under natten. Vi provade en natt att sova tillsammans i den stora sängen med en bedside crib + babynest men den natten var hemsk, liten väckte stor, stor väckte liten. Min man väckte mig då han snarkar. Han väckte liten med sina snarkningar. Så vi bestämde oss för att sova i separata rum. Stor har fortfarande behov av att samsova och även liten så det får bli så ett tag till. Det viktigaste är att vi och dem sover så bra som möjligt.

Jag kan faktiskt säga att varken jag eller min man lider av sömnbrist. Vi går och lägger oss samtidigt som barnen och somnar tidigt för att vara utvilade och jag är 100% säker på att det är för att vi samsover :) 

• Anonym (Samsovning)

Jag tror dessutom på att samsovning är det mest naturliga för en bebis och är till stor fördel när det gäller anknytning. 

Visst, det är tråkigt att inte sova med min man men samtidigt så tänker jag att jag och min man förhoppningsvis kommer ha många många år tillsammans (och vi hade 10+ år innan barnen) där vi har möjlighet att sova tillsammans. Men nu är det viktigaste att få sova så vi orkar vardagen.

• Anonym (TS)
    Anonym (Samsovning) skrev 2023-09-07 20:22:08 följande:

Vi har två barn.

Stor (2,5) samsover med min man i vår stora säng. Jag samsover med liten (10 månader) i vårt andra sovrum (framtida barnrummet). Jag sover i en 120 säng med en spjälsäng bredvid.

Det är det bästa beslutet vi har tagit, speciellt när yngsta var nyfödd då det innebar mycket uppvak under natten. Vi provade en natt att sova tillsammans i den stora sängen med en bedside crib + babynest men den natten var hemsk, liten väckte stor, stor väckte liten. Min man väckte mig då han snarkar. Han väckte liten med sina snarkningar. Så vi bestämde oss för att sova i separata rum. Stor har fortfarande behov av att samsova och även liten så det får bli så ett tag till. Det viktigaste är att vi och dem sover så bra som möjligt.

Jag kan faktiskt säga att varken jag eller min man lider av sömnbrist. Vi går och lägger oss samtidigt som barnen och somnar tidigt för att vara utvilade och jag är 100% säker på att det är för att vi samsover :) 

Ni gör typ exakt som vi. Fördelen hittills är att vi sover en hel del faktiskt. Stor fördel med småbarn.

Jag känner väl mest att jag lär sakna att sova ihop med sambon nån gång i framtiden.
  • Andreasvan

Vi samsover med våra barn på 3,5 och 2 år. Vi sover i en 250cm stor säng. visst kunde det hända att de väckte varandra i början när den lilla var nyfödd, men väldigt snart vande sig alla vid varandra. Nu kommer snart trean och den ska vi försöka ha i bedside crib intill vår 250-säng. Vi har ett till sovrum som står tomt nu men vi är nöjda så här. Vi älskar att ha barnen nära och samtidigt fortfarande sova tillsammans vi vuxna. De allra flesta nätter sover hela högen bra. Vi får se hur det blir med den nya medlemmen, men tänker att vi inte ska bryta ett vinnande koncept. Hade vi samsovit med var sitt barn i var sitt rum hade jag saknat ihjäl mig efter barnet jag inte sov med haha. vår bästa investering någonsin - vår stora säng :). 

• Dimpen

Enkelt! Vi la tvååringen i sin egen säng för att sova. Varför skapa problem om man inte behöver? Flört

• Anonym (TS)
    Dimpen skrev 2023-09-09 10:05:26 följande:

Enkelt! Vi la tvååringen i sin egen säng för att sova. Varför skapa problem om man inte behöver?  // Flört

Ni samsover alltså inte.
  • Anonym (K)
    Vi har en 180 säng och en Juniorsäng  i ett rum och två juniorsängar och en 140 säng i barnens rum.
    i princip varje natt nattas barnen i sina juniorsängar men under natten sover vi med varsin i de stora sängarna.
    när någon är sjuk och de stör varandra kan vi natta dem i varsin Juniorsäng i olika rum.
  • Dimpen
    Anonym (TS) skrev 2023-09-09 12:03:09 följande:
    Ni samsover alltså inte.
    Jo vi gjorde det med varandra men givetvis inte med den dåvarande 2-åringen. Varför skulle vi?
Svar på tråden Hur sover ni som samsover?