Anonym (Samsovning) skrev 2023-09-07 20:22:08 följande:
Vi har två barn.
Stor (2,5) samsover med min man i vår stora säng. Jag samsover med liten (10 månader) i vårt andra sovrum (framtida barnrummet). Jag sover i en 120 säng med en spjälsäng bredvid.
Det är det bästa beslutet vi har tagit, speciellt när yngsta var nyfödd då det innebar mycket uppvak under natten. Vi provade en natt att sova tillsammans i den stora sängen med en bedside crib + babynest men den natten var hemsk, liten väckte stor, stor väckte liten. Min man väckte mig då han snarkar. Han väckte liten med sina snarkningar. Så vi bestämde oss för att sova i separata rum. Stor har fortfarande behov av att samsova och även liten så det får bli så ett tag till. Det viktigaste är att vi och dem sover så bra som möjligt.
Jag kan faktiskt säga att varken jag eller min man lider av sömnbrist. Vi går och lägger oss samtidigt som barnen och somnar tidigt för att vara utvilade och jag är 100% säker på att det är för att vi samsover :)
Ni gör typ exakt som vi. Fördelen hittills är att vi sover en hel del faktiskt. Stor fördel med småbarn.
Jag känner väl mest att jag lär sakna att sova ihop med sambon nån gång i framtiden.