• Anonym (TS)

Hur sover ni som samsover?

Hur sover ni som samsover med fler barn i familjen?

Har en tvååring som bara vill sova i vår säng och har nu en nyfödd med. Just nu sover pappan och tvååringen i vår säng och jag och bebis i gästrummet där bebis har babynest att sova i.

Men hur gör ni andra? Vi delade på oss då både bebis och tvååring vaknar nattetid , och då blir jag och sambon iaf bara väckta av varsitt barn. Men nån gång vill man ju sova i sin egen säng.

• Svar på tråden Hur sover ni som samsover?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Samsovning) skrev 2023-09-07 20:22:08 följande:

Vi har två barn.

Stor (2,5) samsover med min man i vår stora säng. Jag samsover med liten (10 månader) i vårt andra sovrum (framtida barnrummet). Jag sover i en 120 säng med en spjälsäng bredvid.

Det är det bästa beslutet vi har tagit, speciellt när yngsta var nyfödd då det innebar mycket uppvak under natten. Vi provade en natt att sova tillsammans i den stora sängen med en bedside crib + babynest men den natten var hemsk, liten väckte stor, stor väckte liten. Min man väckte mig då han snarkar. Han väckte liten med sina snarkningar. Så vi bestämde oss för att sova i separata rum. Stor har fortfarande behov av att samsova och även liten så det får bli så ett tag till. Det viktigaste är att vi och dem sover så bra som möjligt.

Jag kan faktiskt säga att varken jag eller min man lider av sömnbrist. Vi går och lägger oss samtidigt som barnen och somnar tidigt för att vara utvilade och jag är 100% säker på att det är för att vi samsover :) 

Ni gör typ exakt som vi. Fördelen hittills är att vi sover en hel del faktiskt. Stor fördel med småbarn.

Jag känner väl mest att jag lär sakna att sova ihop med sambon nån gång i framtiden.
  • Anonym (TS)
    Dimpen skrev 2023-09-09 10:05:26 följande:

Enkelt! Vi la tvååringen i sin egen säng för att sova. Varför skapa problem om man inte behöver?  // Flört

Ni samsover alltså inte.
  • Anonym (TS)
    Dimpen skrev 2023-09-09 13:25:54 följande:
    Jo vi gjorde det med varandra men givetvis inte med den dåvarande 2-åringen. Varför skulle vi?
    Tråden handlar om de som samsover med sina barn.
  • Anonym (TS)
    Dimpen skrev 2023-09-09 13:47:55 följande:
    För att jag inte ser nån orsak till att samsova ned barrnen och gärna vill veta hur ni tänker kring det. Vi gjorde det inte så därför frågan - varför skulle vi samsova? Högst relevant fråga och helt on topic. Svara istället för att ifrågasätta tråddeltagares frågor.
    Inte relevant till min fråga i TS men whatever.

Vi samsover då min 2-åring vägrar sova i egen säng. Det är inte svårare än så, liksom. 
  • Anonym (TS)
    Dimpen skrev 2023-09-09 15:07:24 följande:

Intressant att ni talar om barnets behov. Ser det snarare som föräldrarnas behov. Barnet kan sova i egen säng om man lär barnet det. Tyvärr verkar många föräldrar ge upp och till och med sover i skilda sovrum.
    Varför låta barnet diktera villkoren? Hur svag är man som förälder som tillåter det?
    Vi har tydligen olika syn på detta men mina barn är starka och självständiga och inte beroende av sina föräldrar. De har fått växa upp som starka individer.
    Lycka till med ert daltande. Det kommer att slå tillbaka.
    Ett gott råd i all välmening - var riktiga föräldrar och överbeskydda inte era barn. Glad

Men nej. Alla barn mår inte bra av det. Men vill du gå in i min tråd om samsovning och gagga på om hur ditt sätt är bättre så ignorerar jag gladeligen dig framöver.

Mina barn har ett större närhetsbehov än dina. Eller i värsta fall än vad du tillåtit ditt barn att ha. Det har absolut ingenting att göra med vem som dikterar vad, det har att göra med individer.

Sen, du vill ju uppenbarligen samsova med din partner. Gör det dig då också vekare än mig som klarar att inte göra det en tid för mitt barns skull? Med din logik skulle det göra det.
  • Anonym (TS)
    Dimpen skrev 2023-09-09 16:06:30 följande:
    Varför lägger du dina fantasier och ord i min mun? Självklart har barn närhetsbehov. Jag har aldrig påstått nåt annat. Men varför just när de ska sova? 
    Har aldrig påstått att mitt sätt är bättre utan bara att jag lärde mina barn när det var sängdags för dem och att de har en trygghet i sin säng på natten.
    Vi hade dock mysstunder när det var "viladags" som betydde väldigt mycket så absolut behöver barn både närhet och kärlek.
    Startar du en tråd så får du räkna med att det finns olika sätt att samsova. Vi sov i samma sovrum, dock inte alltid i samma säng.
    Vi värdesatte även vår relation och de vuxnas behov. Det är minst lika viktigt för förhållandet och familjens bästa.
    Har inga agg gentemot dig så sluta spy galla på mig. Respektera att det finns olika sätt att samsova. Varför anbars starta tråd? För att bli påhejad av likasinnade? 
    För stt jag hade en tydlig frågeställning, vilket du ignorerade.

Vad som är bäst för min familj besgämmer för övrigt inte du. För oss har samsovningen varit guldet. Vi har ett tryggt barn som tyr sig till oss. Jag och sambon har fått sova och vi har känt oss som en familj. 

Att man har närhetsbehov vid sömn är ju för övrigt knappast konstigt, kolla på många djur som knör ihop sig när det är just sovdags. Det är ju det  mest oskyddade läget på dygnet.

Vi försökte också få barnet att sova i egen säng en kort tid i sovrummet. Det slutade med många uppvak, en nattning som tog 2 h ist för 10 min, och ett barn som ändå kröp upp till oss. Där förstår jag inte varför jag då skall plåga oss alla med att kräva att just bebisen ska sova själv. Det är en begränsad tid i livet. Mem jag är av åsikten att visar ett barn tydligt att det behöver närhet så ger jag närhet. Punkt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Samsovning) skrev 2023-09-09 16:10:57 följande:
    Det är ju exakt varför hon startade tråden? För att diskutera med ANDRA föräldrar som väljer att samsova med sina barn?

Har du läst trådstarten?

Det var du som dök upp med din egen agenda och valde att kapa tråden med ditt jag-samsover-inte-mina-barn-vilket-är-helt-irrelevant-till-tråden-snack. 
    Verkligen. Tror inte personen läst trådstarten alls utan bara vill få säga sitt. Inte ovanligt.
  • Anonym (TS)
    Dimpen skrev 2023-09-09 20:38:25 följande:

Kul att se alla inlägg som inte tål en annan åsikt och att andra kan ha det på annat sätt. Då är vi i alla fall överens om det Glad

Trådstarten:
    Hur sover ni som samsover?

Hur sover ni som samsover med fler barn i familjen?

Dimpen:

?jag samsover inte och mitt barn är extremt självständigt?

Svar på tråden Hur sover ni som samsover?