Dimpen skrev 2023-09-09 15:07:24 följande:
Intressant att ni talar om barnets behov. Ser det snarare som föräldrarnas behov. Barnet kan sova i egen säng om man lär barnet det. Tyvärr verkar många föräldrar ge upp och till och med sover i skilda sovrum.
Varför låta barnet diktera villkoren? Hur svag är man som förälder som tillåter det?
Vi har tydligen olika syn på detta men mina barn är starka och självständiga och inte beroende av sina föräldrar. De har fått växa upp som starka individer.
Lycka till med ert daltande. Det kommer att slå tillbaka.
Ett gott råd i all välmening - var riktiga föräldrar och överbeskydda inte era barn.
Det får stå för dig. Att du anser att dina behov som vuxen går framför det oskyldiga lilla barn du satt till världen får stå för dig.
Jag tror verkligen inte att man ska behöva lära en bebis eller ett litet barn att vara ifrån sina föräldrar. Det är ju något så naturligt att behöva närhet och trygghet från sina föräldrar, dag som natt.
Vi är sociala djur och lever i grupp och som vuxna i ett förhållande så sover vi tillsammans men ni förväntar er att små barn ska kunna sova själv, helst redan från födsel? Du vet att samsovning eller sömn i samma rum praktiseras i MÅNGA länder och även var väldigt vanligt i Sverige för inte så länge sedan? Då man sov i samma rum eller i samma säng för att hålla värmen på vintern eller av brist på plats. Menar du att alla dessa människor runtom i världen och i Sverige, då och nu, växer eller växte upp till att bli osjälvständiga och svaga?
Ser inte du hur snevridet det tankesättet är?
Men jag ser alltid de där argumenten när det kommer till egoistiska föräldrar som anser att deras behov, alltså vuxna människor, är viktigare än ett litet barns.
Du måste även särskilja på folk som klemar bort sina barn till folk som tillgodoser deras behov. Det är två vitt skilda ting. Att ge sina barn trygghet och närhet är inte samma sak som att aldrig sätta gränser.
Men jag förstod lite att detta var varför du valde att trippa in i denna tråd och komma med ditt lilla OT-inlägg. Du ville helt enkelt starta denna diskussion för att kunna slå dig om bröstet och säga att du minsann tycker att samsovande barn blir svaga och osjälvständiga trots att du inte har något som helst evidens för detta mer än att du "tycker det". Hoppet var väl att trycka till oss som samsover. Varför förstår jag inte riktigt.