Får information om dotterns kompis leverne - skvallra för mamman eller inte?
Min dotter är VÄLDIGT öppen med mig vad som händer i sitt liv. Jag får veta mycket, men visst kanske inte allt. Jag och dotterns väninnas mamma har umgåtts lite sporadiskt under åren, barnen har precis börjat gymnasiet.
Väninnan, vi kan kalla henne Sara, har ändrats lite de sista åren. Har haft lite psykisk ohälsa, dåligt självförtroende och fått kuratorkontakt. Har en benägenhet att vilja jämföra sig med min dotter och andra.
Jag och Saras mamma har kommit överens om att berätta för varandra om vi får veta saker, så att man kan hålla bättre koll. Till saken är den att det bara är jag som får reda på saker. Som ex så har jag fått veta att Sara gått iväg för att hämta sprit hos langare med mindre ordningssamma ungdomar. Då ringde jag mamman så att hon skulle kunna ringa hem henne. Vi har alltid kommit överens om att aldrig säga att vi sagt något, utan då låtsas man som att maten är klar eller du måste komma hem pga det och det.
Jag har dock upplevt att när jag sagt till om saker så har mamman blivit lite "cool" mot mig. Som när jag larmade om att jag hörde att Sara följde med till en langare, så svarade hon sen att nej men hon gjorde inte det, hon promenerade bara med den och den till bussen så hon skulle aldrig dit osv. Många gånger som försvar. Detta har gjort att jag nu inte längre har lust att berätta det jag hör. Och det blir lite värre och värre. Fortfarande inte så farliga att det är droger och så men det är ändå alkohol, chatta med främlingar och ljuga om var man är, träffa killar påstan som hon träffat via snapchat osv, Sådant som jag som mamma inte skulle vilja att min dotter gjorde i denna ålder.
Så hur ajg jag tänka, ska jag bara låta Saras mamma själv hålla kolla på sin dotter eller ska jag vara en skvallerbytta? Jag själv skulle vilja veta men jag tycker inte att hon är specielllt tacksam eller vad man ska säga när jag har berättat saker, känns som att hon nästan blivit irriterad som att Sara inte skulle göra si eller så.