• Anonym (skvallerbyttan)

Får information om dotterns kompis leverne - skvallra för mamman eller inte?

Min dotter är VÄLDIGT öppen med mig vad som händer i sitt liv. Jag får veta mycket, men visst kanske inte allt. Jag och dotterns väninnas mamma har umgåtts lite sporadiskt under åren, barnen har precis börjat gymnasiet. 

Väninnan, vi kan kalla henne Sara, har ändrats lite de sista åren. Har haft lite psykisk ohälsa, dåligt självförtroende och fått kuratorkontakt. Har en benägenhet att vilja jämföra sig med min dotter och andra.

Jag och Saras mamma har kommit överens om att berätta för varandra om vi får veta saker, så att man kan hålla bättre koll. Till saken är den att det bara är jag som får reda på saker. Som ex så har jag fått veta att Sara gått iväg för att hämta sprit hos langare med mindre ordningssamma ungdomar. Då ringde jag mamman så att hon skulle kunna ringa hem henne. Vi har alltid kommit överens om att aldrig säga att vi sagt något, utan då låtsas man som att maten är klar eller du måste komma hem pga det och det. 

Jag har dock upplevt att när jag sagt till om saker så har mamman blivit lite "cool" mot mig. Som när jag larmade om att jag hörde att Sara följde med till en langare, så svarade hon sen att nej men hon gjorde inte det, hon promenerade bara med den och den till bussen så hon skulle aldrig dit osv. Många gånger som försvar. Detta har gjort att jag nu inte längre har lust att berätta det jag hör. Och det blir lite värre och värre. Fortfarande inte så farliga att det är droger och så men det är ändå alkohol, chatta med främlingar och ljuga om var man är, träffa killar påstan som hon träffat via snapchat osv, Sådant som jag som mamma inte skulle vilja att min dotter gjorde i denna ålder. 
    Så hur ajg jag tänka, ska jag bara låta Saras mamma själv hålla kolla på sin dotter eller ska jag vara en skvallerbytta? Jag själv skulle vilja veta men jag tycker inte att hon är specielllt tacksam eller vad man ska säga när jag har berättat saker, känns som att hon nästan blivit irriterad som att Sara inte skulle göra si eller så. 

• Svar på tråden Får information om dotterns kompis leverne - skvallra för mamman eller inte?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (skvallerbyttan) skrev 2023-08-28 00:25:40 följande:
    Får information om dotterns kompis leverne - skvallra för mamman eller inte?

Min dotter är VÄLDIGT öppen med mig vad som händer i sitt liv. Jag får veta mycket, men visst kanske inte allt. Jag och dotterns väninnas mamma har umgåtts lite sporadiskt under åren, barnen har precis börjat gymnasiet. 

Väninnan, vi kan kalla henne Sara, har ändrats lite de sista åren. Har haft lite psykisk ohälsa, dåligt självförtroende och fått kuratorkontakt. Har en benägenhet att vilja jämföra sig med min dotter och andra.

Jag och Saras mamma har kommit överens om att berätta för varandra om vi får veta saker, så att man kan hålla bättre koll. Till saken är den att det bara är jag som får reda på saker. Som ex så har jag fått veta att Sara gått iväg för att hämta sprit hos langare med mindre ordningssamma ungdomar. Då ringde jag mamman så att hon skulle kunna ringa hem henne. Vi har alltid kommit överens om att aldrig säga att vi sagt något, utan då låtsas man som att maten är klar eller du måste komma hem pga det och det. 

Jag har dock upplevt att när jag sagt till om saker så har mamman blivit lite "cool" mot mig. Som när jag larmade om att jag hörde att Sara följde med till en langare, så svarade hon sen att nej men hon gjorde inte det, hon promenerade bara med den och den till bussen så hon skulle aldrig dit osv. Många gånger som försvar. Detta har gjort att jag nu inte längre har lust att berätta det jag hör. Och det blir lite värre och värre. Fortfarande inte så farliga att det är droger och så men det är ändå alkohol, chatta med främlingar och ljuga om var man är, träffa killar påstan som hon träffat via snapchat osv, Sådant som jag som mamma inte skulle vilja att min dotter gjorde i denna ålder. 
    Så hur ajg jag tänka, ska jag bara låta Saras mamma själv hålla kolla på sin dotter eller ska jag vara en skvallerbytta? Jag själv skulle vilja veta men jag tycker inte att hon är specielllt tacksam eller vad man ska säga när jag har berättat saker, känns som att hon nästan blivit irriterad som att Sara inte skulle göra si eller så. 

Alltså, skämtar du eller? Om du hör att en minderårig använder droger är det ju självklart att du berättar det. Skit samma om mamman går i försvar. Du måste ändå göra det för flickans skull. Fattar inte hur en vuxen människa kan sätta sitt eget jäkla ego före en minderårig människas hälsa och liv. Skärp dig.
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-08-28 00:39:18 följande:
    Alltså, skämtar du eller? Om du hör att en minderårig använder droger är det ju självklart att du berättar det. Skit samma om mamman går i försvar. Du måste ändå göra det för flickans skull. Fattar inte hur en vuxen människa kan sätta sitt eget jäkla ego före en minderårig människas hälsa och liv. Skärp dig.
    Hon använder INTE droger. Då hade jag berättat. 
    Det handlar om att hon ljuger, chattar med killar och träffar de i stan, har smakat alkhohol. På den nivån. 
  • Anonym (Avvakta sålänge)

Vilken fin relation du har till din dotter! Hon känner ju ett tydligt förtroende för dig, annars hade hon ju inte delgivit dig så mycket information.

Jag förstår verkligen dilemmat vad gäller din dotters kompis. Eftersom kompisens mamma verkar gå lite i försvar när hon får reda på känslig information, så tycker jag att du bara ska avvakta i nuläget. Tjejerna är 16 år och de behöver såklart få ha viss frihet att "leva livet". Det är jättebra att du har en nära relation till din dotter så att du även i framtiden får ta del av information om vad som händer.

Så länge det inte går alldeles galet (tex med införskaffning av droger, farliga killar osv), så tycker jag att du kan avvakta. Jag tänker att du har mer insyn och påverkansmöjligheter om du håller dig lite lugn och avvaktande, än om du går i taket, ingriper och bränner broarna till fortsatt förtroende.

• Ocdmänniska

Det du skrev i tråden låter som en tonåring helt enkelt, så länge det inte är nått farligt hon gör så skulle jag låta bli att berätta

Ocdmänniska skrev 2023-08-28 06:41:46 följande:

Det du skrev i tråden låter som en tonåring helt enkelt, så länge det inte är nått farligt hon gör så skulle jag låta bli att berätta

Tack för din åsikr, ja lite så känner jag med då det inte är farliga säker riktigt.
  • Anonym (...)

Tyvärr gör ju många ungdomar den sortens saker, testar lite och det är väl just i ungdomen man "ska" göra det. Givetvis inte bra om det blir farligt. 

Dock att chatta med killar osv är i sig inget farligt och de går på gymnasiet. Klart tjejer vill träffa killar? Eller du kanske inte förklarar tillräckligt bra så jag förstår? 

Att testa alkohol är förstås väldigt vanligt när man börjar närma sig myndig ålder. Här kan vi vuxna tycka att de ska hålla sig till lagen och vänta, men det är många som har provat alkohol under gymnasietiden. Skulle tjejen däremot hamna i nåt riktig trubbel pga fylla (eller droger) så självklart ringer man då, inte bara föräldern utan kanske även polisen. 

Gör din dotter inget alls? Pratar hon aldrig med en kille tex? 

Sedan att mamman beter sig lite "cool" som du skriver är väl inte så konstigt. Hon  vill inte att du ska tro saker, speciellt om hon inte får veta saker om din dotter i gengäld. 

Anonym (...) skrev 2023-08-28 06:47:57 följande:

Tyvärr gör ju många ungdomar den sortens saker, testar lite och det är väl just i ungdomen man "ska" göra det. Givetvis inte bra om det blir farligt. 

Dock att chatta med killar osv är i sig inget farligt och de går på gymnasiet. Klart tjejer vill träffa killar? Eller du kanske inte förklarar tillräckligt bra så jag förstår? 

Att testa alkohol är förstås väldigt vanligt när man börjar närma sig myndig ålder. Här kan vi vuxna tycka att de ska hålla sig till lagen och vänta, men det är många som har provat alkohol under gymnasietiden. Skulle tjejen däremot hamna i nåt riktig trubbel pga fylla (eller droger) så självklart ringer man då, inte bara föräldern utan kanske även polisen. 

Gör din dotter inget alls? Pratar hon aldrig med en kille tex? 

Sedan att mamman beter sig lite "cool" som du skriver är väl inte så konstigt. Hon  vill inte att du ska tro saker, speciellt om hon inte får veta saker om din dotter i gengäld. 

Jo lite så är d ju, det är tonårsgrejer. 
    Jag vet inte allt min dotter gör bara det hon säger till mig, det är aldrig någon annan som beröttar något.

Att jag vet mer beror nog på att min dotter är mer pratglad av sig än hennes väninna mpt sin mamma. Så att hon ibte får höra av mig vad min sotter gör är inget konstigt. Det som jag reagerar på är att hon betett sig kyligt när hon fått veta när. Å hon är wn mamma som är mån om att hennes dottee inte hamnar i fel sällskap osv så därföe har jag berättat förr om d varot något jag tyckt kännt oroväckande.

Men slutar nog med det nu iom d blir större o så lämge d inte är farligt.
    Anonym (Avvakta sålänge) skrev 2023-08-28 03:53:30 följande:

Vilken fin relation du har till din dotter! Hon känner ju ett tydligt förtroende för dig, annars hade hon ju inte delgivit dig så mycket information.

Jag förstår verkligen dilemmat vad gäller din dotters kompis. Eftersom kompisens mamma verkar gå lite i försvar när hon får reda på känslig information, så tycker jag att du bara ska avvakta i nuläget. Tjejerna är 16 år och de behöver såklart få ha viss frihet att "leva livet". Det är jättebra att du har en nära relation till din dotter så att du även i framtiden får ta del av information om vad som händer.

Så länge det inte går alldeles galet (tex med införskaffning av droger, farliga killar osv), så tycker jag att du kan avvakta. Jag tänker att du har mer insyn och påverkansmöjligheter om du håller dig lite lugn och avvaktande, än om du går i taket, ingriper och bränner broarna till fortsatt förtroende.

Tack för dina råd! Lite så resonerar jag också nu, jag vill inte heller gå till överdrift för till slut kanske också kompisens mamma säger att det är jag som sagt något i och med att mamman ofta varit kylig i svaren när jag berättat vad jag hört.
    Å då kankse min dotter sen får höra något och inte vågar berätta.

Nej ska inte vara så informativ. 
  • Anonym (hej)

Bra att dottern känner förtroende för dig och er relation.
    Var rädd om den i första hand och kontakta inte den andra mamman om det inte är absolut akut.

Jag tror inte det är nödvändigt eller bra att man som mamma ska få rapporter om allt ens tonåring gör. Visst finns det vissa faror och risker men det hör åldern till. Det bästa man kan göra är att ge sin tonåring trygghet och vara tydlig med att man alltid finns där, att de alltid kan ringa och att man inte dömer eller blir arg om de råkar illa ut.

Skulle det komma fram att du förmedlar allt dottern berättar är risken stor att hon helt slutar prata med dig och tappar förtroendet. Det skulle kunna leda till att hon inte hör av sig om hon hamnar i trubbel.

En grundregel kan vara att du inte berättar något för mamman utan att prata med dottern om att det, och då bara i faktiskt farliga/akuta situationer. Då sviker du inte dotterns förtroende utan visar henne också förtroende. 
    Om det är så akut och allvarligt att du behöver kontakta mamman så kommer din dotter förstå och acceptera.

Du kan också prata med henne om det i förväg, kanske fråga försiktigt om dottern är orolig för kompisen, om hon tror att kompisen är i problem och prata om att det kanske finns (akuta) situationer där hennes mamma kan behöva få veta...

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag skulle bara berätta för den andra mamman om jag fick veta något allvarligt. Inte annars.

Ni har visserligen kommit överens om att delge varandra information om allt tveksamt (inte vanligt tonårsliv hoppas jag). Men om den andra mamman blir lite defensiv, verkar det faktiskt inte som den överenskommelsen gäller längre?

Att dricka alkohol och träffa killar är inget ovanligt eller konstigt när man är 16 år. Snarare beror det på hur mycket hon dricker samt vilka hon träffar. Men det är ju svårt för dig att kontrollera och hålla reda på. Det är inte heller ditt ansvar. Var glad att du själv har en öppen relation med din dotter och att hon är hyfsat skötsam (?)

Svar på tråden Får information om dotterns kompis leverne - skvallra för mamman eller inte?