• Soltjej25

35% höjning månadsavgift

Hej!

Vår bostadsrätts förening har höjt avgiften med 35% sedan början på året och jag börjar bli fundersam.

Hur mycket har er förening höjt detta år pga ekonomin i världen?

Vi har bott här i 2 år och ingen jag pratat med har en förening som höjt så pass mycket sedan i januari.

är det dags att flytta? Dom varnar även för en till höjning på minst 10% i december.

• Svar på tråden 35% höjning månadsavgift
  • Anonym (Abc)

Hur gammal är föreningen?

• Soltjej25
    Anonym (Abc) skrev 2023-08-27 08:31:30 följande:

Hur gammal är föreningen?

Föreningen är 30 år gammal ca.
  • Anonym (Brf)
    Soltjej25 skrev 2023-08-27 08:15:52 följande:
    35% höjning månadsavgift

Hej!

Vår bostadsrätts förening har höjt avgiften med 35% sedan början på året och jag börjar bli fundersam.

Vi har bott här i 2 år och ingen jag pratat med har en förening som höjt så pass mycket sedan i januari.

är det dags att flytta? Dom varnar även för en till höjning på minst 10% i december.

Läs årsredovisning
    Aktivera dig i styrelsen 
  • Anonym (Berp)

Höjningarna sker ju antagligen gör att föreningen ska klara ekonomin. Hade ni låga avgifter tidigare? Har föreningen tagit lån eller genomfört stora renoveringar under året (dvs dragit på sig kostnader)? 
    Att jämföra med andra föreningar ger kanske inte så mycket eftersom allas förutsättningar är olika. Har ni inte råd med avgiftshöjningen så får ni sälja. Men kom ihåg: avgiftshöjningarna görs av ett skäl, alternativet kan vara att föreningen går i konkurs och att ni blir av med lägenheten. 

• Anonym (reflektion)

Ligger föreningen back med höjningar då?

Vår styrelse bestämde t.ex. att höja redan förra sommaren för att kontra elpriserna under vintern, så vi har samlat en buffert och behöver inte höja igen nu.

Ibland sker även att någon tongivande/någon som begriper bättre i föreningen bromsar höjning för att hinna sälja själv först och dra, innan avgiften höjs och bostäderna blir mindre attraktiva.

Man måste läsa redovisning och underhållsplan i sin förening och gå på mötena för att förstå vad som händer. 

• Anonym (1+1)
    Soltjej25 skrev 2023-08-27 08:15:52 följande:
    35% höjning månadsavgift

Hej!

Läst årsredovisningarna? Stor risk att föreningen har stora lån, och nu när räntan har gått från minusränta till över 5%, då skenar det iväg. Föreningen kanske skulle ha bundit räntan tidigt istället, men vad som är gjort eller inte vet vi inte. Men det känns som att de inte skött ekonomin på bästa sätt, utan har varit naiva. Det får ni alla betala för nu tyvärr.

Elen har ju också varit dyr men den har gått ner nu, men den går nog upp igen i vinter. Så det finns många anledningar.
  • Soltjej25

Tack för era svar.

Föreningen har lån på ca 30 miljoner kr. 

Har läst årsredovisningen och gått på mötena, stabil ekonomi enligt föreningen, vilket vi inser nu inte stämmer.

Några lån som ska läggas om nu i December och den enda förklaringen vi fått är att avgiften höjs pga detta. Men hur kan man höja så pass mycket i förväg? Innan man vet hur allt ser ut? 

Inga renoveringar har gjorts på år. Inga kommande renoveringar är planerade heller. I samband med beslut om höjning har vi inte fått någon förklaring kring vart pengarna tog vägen när de senast höjde 15%, vilket var för 2 månader sedan.

• Soltjej25

Detta är min första bostadsrätt och därför vet jag inte riktigt hur det fungerar detta.

Det är en konstant oro och jag vill gärna ta mig därifrån innan det går käpp rätt åt helvet.

Har kontaktat min bank för att få råd kring detta, dom kanske anser att jag har råd att flytta.

• Anonym (Brf)

Om föreningen har lön med låg ränta och de nu ska skrivas om är det stor risk att räntan kommer bli högra. Då behöver avgiften höjas för den ökade kostnaden. 

Kolla också på kostnader för el och värme. Också saker som blivit dyrare de senaste året.

Läs årsredovsininge. Kolla på kostnader och intäkter, går det ihop? Om kostnaderna ökar bör också intäkterna öka, dvs högra månadsavgift.

Ett lite räknaeexempel. Har ni lån på 30 MSEK och 1% ränta som nu skrivs om till 4% ränta kommer räntekostnaden för föreningen öka med 900 000 kr/år. Den ökade kostanden behöver täckas med högra månadsavgifter.

• Anonym (1+1)
    Anonym (Brf) skrev 2023-08-27 11:04:36 följande:

Om föreningen har lön med låg ränta och de nu ska skrivas om är det stor risk att räntan kommer bli högra. Då behöver avgiften höjas för den ökade kostnaden. 

Kolla också på kostnader för el och värme. Också saker som blivit dyrare de senaste året.

Läs årsredovsininge. Kolla på kostnader och intäkter, går det ihop? Om kostnaderna ökar bör också intäkterna öka, dvs högra månadsavgift.

Ett lite räknaeexempel. Har ni lån på 30 MSEK och 1% ränta som nu skrivs om till 4% ränta kommer räntekostnaden för föreningen öka med 900 000 kr/år. Den ökade kostanden behöver täckas med högra månadsavgifter.

Och på det vill de/bör de också amortera på lånet, utöver räntan.
Svar på tråden 35% höjning månadsavgift