• Soltjej25

35% höjning månadsavgift

Hej!

Vår bostadsrätts förening har höjt avgiften med 35% sedan början på året och jag börjar bli fundersam.

Hur mycket har er förening höjt detta år pga ekonomin i världen?

Vi har bott här i 2 år och ingen jag pratat med har en förening som höjt så pass mycket sedan i januari.

är det dags att flytta? Dom varnar även för en till höjning på minst 10% i december.

• Svar på tråden 35% höjning månadsavgift
  • Anonym (Poppy)

Detta är en av anledningarna till att jag aldrig skulle köpa bostadsrätt. Antingen hyra eller äga bostaden, inte detta konstiga mellanting. 

Som skrivits är det förmodligen så att styrelsen ser att kostnaderna för föreningen kommer att öka, eller redan har gjort det. Kanske har tidigare styrelser varit slarviga och inte höjt i lämlig takt och nuvarande styrelse tar ansvar och gör det som behövs. 

Hoppas att banken kan ge dig bra råd! Rent juridiskt får styrelsen höja avgiften precis hur mycket som helst (till skillnad från hyresvärden som är betydligt mer styrd av förhandlingar och lagar). 

• Anonym (Xyz)
    Soltjej25 skrev 2023-08-27 10:34:12 följande:

Tack för era svar.

Föreningen har lån på ca 30 miljoner kr. 

Har läst årsredovisningen och gått på mötena, stabil ekonomi enligt föreningen, vilket vi inser nu inte stämmer.

Några lån som ska läggas om nu i December och den enda förklaringen vi fått är att avgiften höjs pga detta. Men hur kan man höja så pass mycket i förväg? Innan man vet hur allt ser ut? 

Inga renoveringar har gjorts på år. Inga kommande renoveringar är planerade heller. I samband med beslut om höjning har vi inte fått någon förklaring kring vart pengarna tog vägen när de senast höjde 15%, vilket var för 2 månader sedan.

Om lån ska läggas om nu i december så vet man nog rätt väl hur det ser ut. Prognoserna visar på ytterligare höjning av räntan nu i september och sen att det möjligen planar ut. Har lånet då haft låg låst ränta ett antal år så seglar det iväg med räntekostnader.
  • Anonym (Anonym man)

De vet vad räntan är nu, de vet vad som betalades för ett år sedan, så det går att att styra det väl. Addera sedan höga elpriser förra året som föreningen antagligen inte tagit höjd för så kommer det snabbt upp. 

Soltjej25 skrev 2023-08-27 10:34:12 följande:

Tack för era svar.

Föreningen har lån på ca 30 miljoner kr. 

Har läst årsredovisningen och gått på mötena, stabil ekonomi enligt föreningen, vilket vi inser nu inte stämmer.

Några lån som ska läggas om nu i December och den enda förklaringen vi fått är att avgiften höjs pga detta. Men hur kan man höja så pass mycket i förväg? Innan man vet hur allt ser ut? 

Inga renoveringar har gjorts på år. Inga kommande renoveringar är planerade heller. I samband med beslut om höjning har vi inte fått någon förklaring kring vart pengarna tog vägen när de senast höjde 15%, vilket var för 2 månader sedan.

• Less is more

Om brf inte äger marken huset/husen står på kan tomträttsavgiften ha höjts kraftigt av kommunen.

Det kanske också behöver genomföras underhåll av fastigheten, som man inte tidigare planerat eller sparat pengar till.

Sen höjt ränta på lånen för det.

Men fråga styrelsrn och prata med grannarna. Om det är sån kraftig höjning behöver styrelsen ju informera om vatför.

• Anonym (Act)
    Anonym (Brf) skrev 2023-08-27 08:37:48 följande:
    Läs årsredovisning
    Aktivera dig i styrelsen 
    Jag säger det samma. Du är delägare och har eget ansvar. De som Sitter i styrelsen gör ditt bästa men är kanske inte ekonomer. Har du kunskap se till att bidra. 
    Jag är aktiv i min förening och vi uppskattar om någon som kan nåt engagerar sig även om de inte sitter i styrelsen.

Jag blir rätt skärrad över hur okunniga många är om vad det betyder att köpa en bostadsrätt. De tro de hyr och att "nån annan" ska fixa allt.. 
  • Anonym (ekonomi)
    HSB anser att månadsavgifterna i normalföreningen behöver höjas med 40?50 procent. Dels pga lån som löper ut och dels pga ökade kostnader. 

• Anonym (dags)
    Soltjej25 skrev 2023-08-27 08:15:52 följande:
    35% höjning månadsavgift

Hej!

Vår bostadsrätts förening har höjt avgiften med 35% sedan början på året och jag börjar bli fundersam.

Hur mycket har er förening höjt detta år pga ekonomin i världen?

Vi har bott här i 2 år och ingen jag pratat med har en förening som höjt så pass mycket sedan i januari.

är det dags att flytta? Dom varnar även för en till höjning på minst 10% i december.

Troligen har det hållit nere avgiften under många år när det varit låga räntor. Och nu går det inte längre så då måste de dra till med en rejäl höjning. Min BRF har gjort små höjningar vartannat vart tredje år under många år för att inte behöva chock-höja under sämre tider eller när det krävs en större investering. 

Om det är dags att flytta pga detta kan ju bara du bestämma, beroende på om du klarar höjningen och om du tror att det är pga misskött ekonomi i föreningen eller bara att de låtit bli att höja tidigare och därför måste höja mycket nu. 
  • Less is more

Det är en kostadsexplosion för många nu. Jag känner själv att det är jättesvårt. Vi plockar från bufferten. Inte bra alls. Jag skickade in om skattejämkning, så får man hoppas att det inte blir kvarskatt nästa år....

• Anonym (Poppy)
    Anonym (Act) skrev 2023-08-28 19:42:05 följande:
    Jag säger det samma. Du är delägare och har eget ansvar. De som Sitter i styrelsen gör ditt bästa men är kanske inte ekonomer. Har du kunskap se till att bidra. 
    Jag är aktiv i min förening och vi uppskattar om någon som kan nåt engagerar sig även om de inte sitter i styrelsen.

Jag blir rätt skärrad över hur okunniga många är om vad det betyder att köpa en bostadsrätt. De tro de hyr och att "nån annan" ska fixa allt.. 
    Jag fattar inte heller hur folk vågar lägga flera miljoner i händerna på ett gäng för dem okända amatörer. Jag tror som du att många inte förstår den juridiska innebörden av att köpa bostadsrätt. 
  • Pixxel

Det är inte ovanligt i dessa tider. Här i Stockholm känner jag till föreningar som höjt med lika mycket, eller lite mer. Som tur är är har min förening klarat sig hittils.

• Anonym (Ann)

Det låter som väldigt mycket för att vara en så pass gammal förening. Men svårt för oss att veta hur mycket utan att veta vad avgifterna låg på innan. Är det tex en tvåa på 50 kvm med en avgift på 2400 blir höjningen 840 kr och man kommer fortfarande ligga på en låg avgift efter höjningarna.
    Hur hög är belåningen/kvm i föreningen?
    När höjdes avgiften innan, en gång per år eller legat still 10 år?
    Har ni dränering eller dyl. på gång som föreningen vill spara ihop till?

Enklast för dig är att sätta dig in i föreningen för att förstå.

Många nyproducerade bostäder har höjt 20-30% ifjol eller i år, vissa gör två 20% höjningar per år på raken nu. Räntorna har i vissa föreningar gått från 0,5% till närmare 5%, plus att driftskostnaderna ökat.

Priserna på bostäder har sjunkit med ca 15-20% i många städer sedan början av 2022, har man dessutom fått en saftig avgiftshöjning så kan det ha sjunkit ännu mer... kan med andra ord bli svårt för er att få tillbaka pengarna närmsta året/åren.

Svar på tråden 35% höjning månadsavgift