Inlägg från: Soltjej25 |Visa alla inlägg
  • Soltjej25

35% höjning månadsavgift

Hej!

Vår bostadsrätts förening har höjt avgiften med 35% sedan början på året och jag börjar bli fundersam.

Hur mycket har er förening höjt detta år pga ekonomin i världen?

Vi har bott här i 2 år och ingen jag pratat med har en förening som höjt så pass mycket sedan i januari.

är det dags att flytta? Dom varnar även för en till höjning på minst 10% i december.

• Svar på tråden 35% höjning månadsavgift
  • Soltjej25
    Anonym (Abc) skrev 2023-08-27 08:31:30 följande:

Hur gammal är föreningen?

Föreningen är 30 år gammal ca.
  • Soltjej25

Tack för era svar.

Föreningen har lån på ca 30 miljoner kr. 

Har läst årsredovisningen och gått på mötena, stabil ekonomi enligt föreningen, vilket vi inser nu inte stämmer.

Några lån som ska läggas om nu i December och den enda förklaringen vi fått är att avgiften höjs pga detta. Men hur kan man höja så pass mycket i förväg? Innan man vet hur allt ser ut? 

Inga renoveringar har gjorts på år. Inga kommande renoveringar är planerade heller. I samband med beslut om höjning har vi inte fått någon förklaring kring vart pengarna tog vägen när de senast höjde 15%, vilket var för 2 månader sedan.

• Soltjej25

Detta är min första bostadsrätt och därför vet jag inte riktigt hur det fungerar detta.

Det är en konstant oro och jag vill gärna ta mig därifrån innan det går käpp rätt åt helvet.

Har kontaktat min bank för att få råd kring detta, dom kanske anser att jag har råd att flytta.

Svar på tråden 35% höjning månadsavgift